Moldova a prezentat proiectul de dezvoltare a portului Giurgiuleşti, între timp premierul Ciolacu anunţă că România vrea să-l cumpere

29 Septembrie 2023, 10:33
Redacţia PiataAuto.md
Autorităţile Moldovei au desfăşurat ieri o prezentare impresionantă în portul Giurgiuleşti, dezvăluind proiectul de dezvoltare strategică şi extindere a portului. Proiectul e unul major, cu un cost de 34 milioane de dolari, şi e un pilon esenţial din marele plan de reconstrucţie a infrastructurii, conceput de guvernul Moldovei şi anunţat de ministrul Spânu acum 2 săptămâni. Totodată, în mod neaşteptat, premierul României, Marcel Ciolacu, a anunţat în cadrul unei emisiuni la Digi24 că România vrea să cumpere portul Giurgiuleşti din Moldova, iar când a fost întrebat de moderator dacă a vorbit cu autorităţile din Chişinău în acest sens, a spus că „nu trebuie să vorbeşti cu Chişinăul, ci cu BERD, care e acţionar acolo”.
Am încercat să afăm poziţia oficială a Ministerului moldovean şi a Ministrului, dar deocamdată nu avem un răspuns. Presupunem că România nu acţionează de una singură în acest sens, neglijând discuţii directe cu Chişinăul, aşa cum poate să se înţeleagă din răspunsul premierului României, dar declaraţiile lui Marcel Ciolacu, prin aroganţa care o emană, vor alimenta ca siguranţă multe comentarii care ar fi putut fi evitate printr-o exprimare mai tacticoasă şi mai înţeleaptă. Tot el spune că aşteaptă încă răspunsul de la BERD. Să vedem, însă, ce conţin planurile anunţate ieri de guvernul de la Chişinău pentru portul Giurgiuleşti.
Foto: Moldova foloseşte expresia „Portul de Stat Giurgiuleşti” în ultimul timp

Astfel, proiectul presupune creşterea capacităţii de transbordare portuară cu 800 mii tone, oferind totodată oportunităţi noi exportatorilor şi importatorilor din Moldova care nu se mai pot baza pe porturile din Ucraina, din cauza agresiunii ruseşti. Va fi construită o nouă dană de 150 metri lungime, fapt care va contribuie la sporirea capacităţii portului, menţionată mai sus.
De asemenea, vor fi construite noi silozuri de cereale, cu o capacitate de 80 mii tone, dotate cu încărcătoare de cereale cu viteză de 1.500 tone/oră. Tot aici vor fi amenajate linii de cale ferată şi o staţi de descărcare feroviară. Portul Giurgiuleşti va avea şi o parcare nouă pentru camioane, dar şi o nouă staţie pentru descărcarea camioanelor.
Fiind atât de complex proiectul, e anunţat un termen de până în anul 2025 pentru desăvârşirea studiilor şi licitaţiilor, iar construcţia propriu-zisă a acestor elemente va avea loc pe parcursul a încă 2 ani, în 2026 şi 2027. Planul mai menţionează şi atragerea de investiţi pentru dezvoltarea portului, prin urmare e posibil ca anume această parte să se plieze cu planurile anunţate oarecum stângaci de premierul României.
Foto: Navă în portul Giurgiuleşti

UPDATE 12:22: Ministrul Andrei Spînu ne-a precizat că la Giurgiuleşti există două porturi alăturate, două entităţi, una din ele fiind port de stat şi cealaltă deţinută de Danube Logistics, care e deţinut de BERD. Respectiv, România vrea să cumpere partea deţinută de BERD, în timp ce portul de stat rămâne în proprietatea Republicii Moldova, iar planurile de dezvoltare, anunţate ieri, vizează portul de stat.
0
4,538
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!