Noul SUV electric chinezesc Zeekr X se lansează în primele ţări europene, dar e mai scump decât Volvo EX30, cu care-şi împarte substratul tehnic

20 Septembrie 2023, 11:20
Redacţia PiataAuto.md
Chinezii de la Zeeker, o marcă ce aparţine grupului Geely, ca şi Volvo sau Lotus, au lansat noul lor SUV electric Zeekr X în primele ţări europene, demararea vânzărilor fiind anunţată iniţial pentru Suedia şi Olanda. Odată cu asta au fost anunţate şi datele tehnice complete, dar şi preţurile, care sunt mai mari decât cele ale lui Volvo EX30, cele două modele împărţind o mare parte din substratul tehnic.
Noul Zeekr X e un SUV compact, ca şi Volvo EX30, dar, deşi ampatamentul e aproape identic, SUV-ul chinezesc are extremităţile ceva mai mari, astfel încât lungimea totală a maşinii e de 4,43 m, faţă de 4,23 metri ai lui Volvo EX30.
Bateria şi electromotoarele sunt identice, însă, cel puţin în versiunea de top. Există o versiune incipientă cu un singur motor pe putea spate, care livrează 272 CP, iar versiunea cu două electromotoare asigură o putere de 428 CP şi o acceleraţie de 3,8 secunde în cazul chinezilor şi 3,6 secunde în cazul lui Volvo cu aceeaşi putere.
Bateria mai mare de pe Volvo şi singura de pe Zeekr X va fi una litiu-ion NMC, de 69 kWh, iar chinezii spun că ea vine de la CATL, o companie chinezească producătoare de baterii, care e printre doi cei mai mari producători mondiali, cele două companii lidere schimbându-şi periodic poziţia de lider între ele. Ca şi în cazul Volvo, e anunţată o garanţie de 200.000 km sau 8 ani pentru baterie. Cu bateria de 69 kWh, SUV-ul chinezesc va avea o autonomie de 445 km pentru versiunea cu un singur electromotor şi 425 km în cazul a două electromotoare.
Volvo EX30 mai are şi o baterie mai mică, însă, de 51 kWh, pentru unele ţări, de tip LFP, care permite preţul mai mic, dar până şi în ţări precum SUA, unde bateria de bază e tot NMC, preţul maşinii e mai mic decât al lui Zeekr X. În Suedia, spre exemplu, noul SUV Zeeker va porni de la un preţ de 550.000 coroane, în timp ce Volvo EX30 va porni de la 429.000 coroane, deci e o diferenţă notabilă de preţ!
În Olanda, noul Zeekr X va avea un preţ de start de 44.990 euro, în timp ce Volvo EX30 începe de la 36.795 euro. Din nou, o diferenţă notabilă de preţ, care pare să fie motivată de dimensionarea diferită a celor două SUV-uri, deşi în esenţă au acelaşi substrat tehnic.
Modelul chinezesc se mai laudă cu un cockpit digital cu conexiune 5G şi un chip Qualcomm 8155, care stă la baza proceselor inteligente din maşină. Mai e prezent şi un head-up display cu realitate augmentată, cu scaune cu masaj, dar cu tapiţerie vegană, fără vreo origine animală. Interiorul maşinii chinezeşti pune mult mai mult accent pe un lux un pic mai opulent, faţă de Volvo, dar nu trece prea departe spre derizoriu, deci rămâne oricum într-o zonă a rafinamentului.
Şi dacă Volvo face uz de un sistem harman/kardon în versiunea de top, Zeekr foloseşte un sistem audio măiestrit de japonezii de la Yamaha. Şi, sincer vorbind, nu ne prea amintim ca Yamaha să fi creat un sistem audio pentru maşini de mult timp încoace, dar cei de acolo cu siguranţă au o experienţă enormă şi pot face minuni în acustică, instrumente şi sisteme audio.
Dacă maşina staţionează, poate fi activat un regim numit Theater Mode, care schimbă scaunele într-un unghi mai relaxant şi permite savurarea de filme sau muzică, în timp ce sistemul de climatizare menţine discret temperatura optimă în habitaclu.
Există şi un regim Pet Mode, care permite încuierea în siguranţă a unui animal de companie în interior, cu climatizarea activată. Pe lângă asta, mai există şi un sistem de detectare a vieţii la bord, preluat de la Volvo, care identifică dacă în maşină a fost lăsat un copil singur sau un animal de companie fără regimul Pet Mode inclus, şi va alerta şoferul.
Şi pentru că Zeekr e parte din grupul Geely, alături de Volvo, şi siguranţa modelului se anunţă a fi una excelentă, cu 7 airbag-uri şi 19 sisteme de siguranţă şi asistenţă, prezente la bord! Cam tot ce are Volvo, e prezent deja şi aici.
Iar toate astea ne fac să conştientizăm cu toţii câteva lucruri importante. Acum vine şi preţul pentru salvarea Volvo de către chinezi de acum mai bine de un deceniu, cu tehnologii de siguranţă care sunt deja preluate complet de către mărcile chinezeşti din acelaşi grup. În al doilea rând, chinezii au avansat atât de mult în consistenţa maşinilor lor electrice şi au devenit atât de încrezători în ele, încât am ajuns la situaţia în care avem deja un model chinezesc poziţionat ierarhic mai sus decât fratele de platformă Volvo, concurând pe aceleaşi pieţe europene, chiar şi acasă la Volvo, în Suedia. Şi în al treilea rând, e foarte probabil ca această încredere şi consistenţă a chinezilor să fie perfect justificată, iar acest Zeekr X să nu fie deloc mai inferior lui Volvo.
0
5,122
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!