Mercedes a lansat oficial noul eActros 600, camionul electric de distanţe lungi, cu autonomie de 500 km şi baterii care ţin 1,2 milioane km

10 Octombrie 2023, 12:36
Redacţia PiataAuto.md
Mercedes a lansat azi oficial noul eActros 600, multaştpetatul camion elctric, derivat din conceptul eActros Long Haul de cândva, şi transformat între timp într-un camion care a fost intens testat atât în zone arctice, cât şi în căldurile de deşert din Spania. Mai mult ca atât, acum câteva săptămâni inginerii Mercedes ne-au confirmat nouă direct că noul camion electric are şi baterii electrice concepute să reziste 1,2 milioane de kilometri sau 10 ani. Acum, camionul a fost dezvăluit în toată splendoarea, cu confirmarea şi anunţarea oficială a tuturor parametrilor săi tehnici!
În primul rând, designul acestuia e superb în sensul în care se depărtează de la forma clasică a unui camion diesel. Da, cabina e tot rectangulară, dar colţurile sunt mult mai aerodinamice şi lipsesc grilele mari frontale, creând un suprafaţa plană care sare imediat în ochi. Noul camion electric Mercedes şi-a obţinut astfel o identitate vizuală puternică şi va putea fi recunoscut de la un km depărtare, de cealaltă parte a dealului unei autostrăzi, venind în întâmpinare.
Odată cu lansarea, Mercedes a anunţat oficial şi masa maximă admisă a camionului, dar şi sarcina utilă. Masa maximă admisă a camionului, din punct de vedere tehnic, va fi de 44 tone, acolo unde o asemenea cifră e permisă pentru camioane electrice. În UE, camioanele standard au limită de greutate de 40 de tone, iar cele electrice aveau o excepţie de 2 tone în plus, până la 42 tone. Acum, însă, în UE urmează să intre în vigoare o excepţie adiţională, care va permite mărirea masei maxim admise la 44 tone pentru camioanele electrice, ca acestea să poată compensa pentru greutatea adiţională a bateriilor.
Cei de la Mercedes au anunţat că acum, în condiţiile UE, camionul electric eActros va avea o sarcină utilă de 22 tone, iar în zonele unde sunt permise mase mai mari, acesta va putea transporta o sarcină utilă mai mare. Deci, înţelegem că în condiţiile unei mase maxime de 44 tone, camionul va putea duce 24 tone. Acum, în condiţiile UE, sarcina e limitată la 22 tone. Ceea ce înseamnă că doar camionul şi remorca standard cântăresc 20 tone împreună, dintre care, aşa cum ne-au spus anterior inginerii Mercedes, bateriile cântăresc 4,5 tone.
Aceste baterii au o capacitate de 600 kWh. Iar aici, inginerii vin cu nişte corecţii de cifre, faţă de ceea ce ne-au anunţat anterior. Cele 3 seturi mari de baterii au câte 207 kWh capacitate brută fiecare, ajungându-se la 621 kWh în total. Şi dacă anterior ei ne spuneau că 90% din capacitatea brută va fi netă, acum aceştia spun că 95% din capacitatea brută e utilizabilă, deci vorbim de o capacitate netă de circa 590 kWh! Acum e clar cum a reuşit acum o săptămână un eActros 600 camuflat să parcurgă 530 km, traversând Alpii, cu un singur plin. Mercedes promite, totuşi, o autonomie mai realistă de 500 km cu camionul încărcat, ceea ce înseamnă un consum de 118 kWh/100 km, cât se poate de decent în condiţiile unui camion. S-ar putea să fie mai eficient în consum ca Tesla Semi, chiar!
Mercedes mai confirmă ceea ce ne-a spus nouă despre baterii — că acestea vor fi de tip LFP, cu litiu-fier fosfat, şi vor rezista 1,2 milioane km sau 10 ani. Iar la sfârşitul acestei durate de viaţă promise, ele vor avea o capacitate mai mare de 80% din cea iniţială. Asta înseamnă că în intervalul 1.000.000-1.200.000 km camionul electric nu va mai avea 500 km autonomie, ci 400 km.
În sfârşit, dacă n-a făcut-o la maşini, Mercedes o face la camioanele electrice. Vorbim despre trecerea la arhitectură de 800 volţi pentru bateriile sale şi sistemele de propulsie electrică. Noul eActros 600 va opera la 800 volţi, ceea ce-i va permite să accepte o putere de încărcare mult mai mare, de până la 1 MW ulterior. Însă, pentru că deocamdată nu există prize şi elemente de siguranţă la ele standardizate, Mercedes a limitat puterea acum la 400 kW şi o va actualiza ulterior la o valoare mai mare chiar pe camioanele care vor fi deja livrate. Dar chiar şi aşa, o încărcare de la 20 la 80%, adică 60% din capacitatea netă a bateriei, sau circa 350 kWh în mai puţin de oră. De fapt, în decursul unei pauze obligatorii de 30 minute, deja se vor pute în baterie circa 200 kWh.
Mercedes a confirmat şi puterea totală a sistemului de propulsie, care va fi asigurată de două electromotoare, ce vor propulsa aceeaşi punte, prin intermediul unei cutii de viteze cu 4 trepte! Deci va exista şi o cutie de viteze, totuşi, pentru a face transportul mai eficient la declivitate variată. Electromotoarele vor furniza o putere nominală de 400 kW (544 CP), cu o putere maximă pe termen mai scurt de 600 kW sau 816 CP!
Apropo, mulţi şoferi de camioane întreabă de obicei cum vor fi asigurate sistemele auxiliare periferice, ce au nevoie de putere, cum ar fi remorcile frigorifice sau remorci cu podele acţionate hidraulic. Noul camion german are prevăzute toate aceste sisteme compatibile — există un sistem hidraulic ce poate fi conectat, unul mecanic, dar şi unul de furnizare a electricităţii către remorci frigorifice, cu o putere între 22 kW şi 90 kW. Toate aceste aplicaţii au fost testate, zic germanii, şi funcţionează.
Ca şi Volvo, Mercedes a reuşit să integreze producţia noului camion electric pe aceeaşi linie de asamblare cu cele diesel, cu aceeaşi cadenţă şi viteză. Iar asta exclude munca manuală consumatoare de timp, şi va permite cifre mari de producţie şi livrări.
Noul camion electric va costa scump, însă, poate mai scump decât aşteaptă mulţi dintre noi. Mercedes spune că preţul de achiziţie va fi între 2,0 şi 2,5 ori mai mare decât preţul unui camion diesel. Dar, datorită mentenanţei mai ieftine şi a economiilor la electricitate, Mercedes promite că atunci când va atinge 600.000 km parcurşi, acesta va echivala preţul total al unui camion diesel, iar următorii 600.000 km acesta va înclina balanţa şi mai multe spre profit pentru proprietar.
De asemenea, noul camion promite să aibă emisii de CO2 calculate la întreaga durată a sa de viaţă, inclusiv fabricarea, cu 80% mai mici decât un camion diesel, cu condiţia că energia cu care va fi alimentat camionul va veni preponderent din surse regenerabile.
0
21,393
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!