Un avion cu propulsie hibridă a efectuat un zbor record de 12 ore, aterizând cu rezervă de combustibil şi energie în baterii

18 Decembrie 2023, 17:22
Redacţia PiataAuto.md
În ultimul timp vorbim tot mai des de evoluţii în aviaţie, prin care propulsia electrică îşi face loc într-o formă sau alta. Şi dacă unele avioane mici, precum Eviation Alice, mizează doar pe electromotoare şi baterii, atunci altele mai combină şi propulsia cu motoare convenţionale, fie ca soluţie complementară, fie ca una esenţială, în tandem cu cea electrică. Compania americană Ampaire e concentrată spre dezvoltată de asemenea sisteme hibride de propulsie, fără a dezvolta un avion de la zero, dar pe care le adaptează pentru modele deja existente de avioane mici, pentru a opera conversii. Acum un asemenea avion modificat de Ampaire a stabilit un record mondial la durata de zbor printre avioane hibride, aflându-se în aer exact 12 ore.
Avionul care a marcat recordul e echipat cu un sistem de propulsie hibridă cu baterii relativ compacte la bord, iar în timpul zborului foloseşte practic permanent şi motorul de bază, şi electromotorul. Avionul hibrid e modificat pe baza unui Cessna 337 Skymaster, şi are două elice — una în faţă propulsată de motorul cu combustie şi alta în spate, propulsată electric.
Cert e că acum acest avion uşor a reuşit să zboare timp de 12 ore folosind şi energia din baterii, şi carburantul din rezervoare. Mai mult ca atât, avionul are şi un sistem de regenerare prin aceeaşi elice, cu ajutorul căreia îşi încarcă bateriile uneori.
Astfel, după zborul de 12 ore de curând, avionul a aterizat având în rezervor suficient combustibil şi în baterii suficientă energie pentru a mai zbura 2 ore. Deci, chiar dacă a stabilit un record prin avioane hibride, acesta şi-a lăsat o rezervă confortabilă şi pentru o eventuală autonomie de rezervă pentru o redirecţionare al alt aeroport, după cum cer standardele aviaţiei.
Cei de la Ampaire au dezvoltat pe baza acetui prim avion şi un sistem plug-in hibrid mai avasat, care dispune de baterii ce pot fi reîncărcate de la priză. La acel model plug-in hibrid există o singure elice, pentru că electromotorul e integrat în apropiere de motorul cu combustie şi mişcă aceeaşi elice împreună ,cu forţe comune în mărime variabilă. Cea mai mare forţă necesară decolării şi accelerărilor rapizi e asigurată de electromotor, iar astfel cei de la Ampaire spun că se obţine o eficientizare de până la 50-70% a consumului.
Avionul de demonstraţie a acestei tehnologii plug-in hirbide e creat pe baza unui Cessna 208B Grand Caravan. În cazul acestui avion plug-in hibrid, motorul cu combustie original a fost înlocuit cu unul mai mic şi capabil să opereze şi cu combustibil sustenabil de aviaţie. Bateria e localizată în zona centrală inferioară, dar cei de la Ampaire nu anunţă greutatea acesteia sau parametrii exacţi.
Cei de la Ampaire spun că soluţiilor de sisteme de propulsie hibridă sunt mai accesibile şi fezabile pentru distanţe mai lungi decât cele pur electrice şi speră să demareze livrările şi modificările primelor avioane de serie în curând, pentru a avea şi mai multe demonstraţii de viaţă reală a avioanelor care folosesc uzual asemenea sisteme de propulsie.
0
8,638
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!