Inginerii Rolls-Royce au creat un nou motor electric pentru avioane regionale de pasageri, care va sta şi la baza motoarelor mai mari

12 Februarie 2024, 21:56
Redacţia PiataAuto.md
Rolls-Royce e unul din cei mai reputaţi producători de motoare de avioane din lume, aria de expertiză a companiei extinzându-se şi spre multe alte domenii de inginerie şi energetică. Încă în 2021, cei de la Rolls-Royce au creat primul prototip de avion electric, cu care au atins şi recordul de viteză pentru aeronavele electrice, de 555,9 km/h, dar au şi obţinut o experienţă uriaşă în propulsia electrică. Acum producătorul britanic anunţă că inginerii său au creat un nou motor electric, pregătit deja pentru producţia de serie într-un viitor apropiat, şi gândit modular pentru a putea fi scalat şi la puteri mai mari.
Foto: Prototipul avionului electric Rolls-Royce din 2021

Noul motor electric a fost asamblat şi va fi testat într-un edificiu dedicat experimentelor şi măsurărilor, situat în Trondheim, Norvegia. La experienţa uriaşă pe care o are Rolls-Royce cu motoarele convenţionale de avioane, iar mai recent şi cu cele pregătite să ruleze cu combustibil de aviaţie alternativ, în proiectarea noului motor au fost luate în calcul particularităţile rutelor scurte regionale, cu regimul lor de un număr mult mai mare de decolări şi aterizări, cu o funcţionare mai frecventă la putere maximă şi cu sarcinile specifice în funcţie de dimensiunile avionului.
Foto: Noul electromotor Rolls-Royce, pe bancul de probe din Norvegia

Iar noul motor elaborat acum e prevăzut pentru cele mai mici avioane de pasageri, care au la bord între 9 şi 19 pasageri şi zboară de obicei între oraşe foarte apropiate, regional. Cei de la Rolls-Royce spun că noul lor motor are 320 kW putere, ceea ce înseamnă 435 CP. De obicei asemenea avioane mici au doar două motoare, deci ar însemna o forţă de cumulată de 870 CP pentru două motoare.
Întrucât construcţia motorului electric prevede ca acesta să aibă o elice montată în faţă, răcirea motorului se realizează cu aer, nu cu lichid, ceea ce simplifică foarte mult construcţia, Rolls-Royce vorbind despre el într-o manieră similară celei în care sunt descrise motoarele de camioane Tatra de obicei, răcite şi ele cu aer şi aproape imune la frig.
Şi construcţia acestui nou electromotor de avion de la Rolls-Royce are de fapt un soi de ventilator integrat în jurul centrului lui, ce aminteşte tot de motoare Tatra.
Noul motor e unul cu raport direct de transmisie spre elice, cu alte cuvinte, câte turaţii va face axul electromotorului, atâtea turaţii va face şi elicea.
Foto: Asamblarea noului motor de către inginerii Rolls-Royce

Acum motorul va urma un program riguros de teste pe bancul de teste în Norvegia, după care vor urma şi teste în viaţa reală cu ideea ca peste câţiva ani acesta să poată echipa deja primele avioane electrice ale unor producători care şi-ar dori să opteze pentru experienţa Rolls-Royce în domeniul propulsie aviatice.
Iar ulterior vor fi create şi motoare de construcţie aproape identică, dar cu putere mai mare, de 500 kW, iar mai apoi şi până la 2 MW putere per motor pentru avioanele mai mari.
3
3,001
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!