Rolls-Royce a creat un nou motor V12 diesel, răcit cu aer, cu rol de generator electric de urgenţă, care va putea funcţiona şi cu ulei vegetal hidrotratat

2 Februarie 2024, 14:03
Redacţia PiataAuto.md
Într-o lume în care auzim preponderent de propulsie electrică, baterii, pile de combustibil chiar şi în instalaţii mobile, aflăm că tocmai Rolls-Royce a creat un nou motor V12 diesel, răcit cu aer, care va avea rol de generator electric de urgenţă. Fireşte, vorbim de compania Rolls-Royce, cea producătoare de motoare de avioane, submarine şi tot felul de turbine şi soluţii energetice, nu de producătorul de maşini. Mai exact, e vorba de divizia MTU a celor de la Rolls-Royce, o divizie care a evoluat din compania germană MTU, care a devenit între timp deţinută de Rolls-Royce.
Noul motor MTU Rolls-Royce V12

Noul motor Rolls-Royce are inaugurează o nouă serie 1600 cu indicele Gx1 şi e conceput din start pentru a fi cuplat cu un generator electric, astfel încât să fie parte a unei instalaţii de generare a electricităţii, ce ar fi folosită în cazuri de urgenţă. Marele avantaj al noului motor e că acesta e foarte compact faţă de multe alte generatoare de putere similară, în timp ce poate furniza suficientă electricitate pentru un întreg spital, bloc locativ, centru de date sau chiar pentru funcţiile esenţiale ale unor aeroporturi. Rolls-Royce a mai avut asemenea motoare în producţie şi anterior, dar durata lor de viaţă e foarte lungă, iar acum e pentru prima dată în ultimul timp când Rolls-Royce lansează un produs nou de acest tip şi e curios că anume acest motor a rămas a se baza pe o reţetă cât se poate de clasică a ingineriei, deşi e cu 49% mai puternic decât motorul anterior.
Foto: Spitale şi aeroporturi, două din domeniile de aplicare a noului motor ca generator de urgenţă

Aşadar, vorbim de un motor diesel V12 în esenţă, cu blocurile cilindrice poziţionate la 90 grade unul faţă de altul, iar cel mai curios e că, deşi vorbim de un motor lansat în anul 2024, avem de-a face cu răcire cu aer, nu cu lichid, deşi în gama MTU există şi motoare răcite cu lichid. Motorul e turboaspirat, iar răcirea se realizează printr-un ventilator uriaş amplasat alăturat, care-şi dirijează o parte din aer către canale constructive de ventilare ale motorului. De asemenea există un compresor mecanic, care are mai ales rol de a răci motorul prin aerul de admisie, asigurând şi răcirea intermediară a acestui aer.
Foarte multe din soluţiile constructive interioare sunt aparent mai vechi, cu roţi dinţate, dar, de fapt, motorul e construit pentru rezilienţă maximă şi durabilitate, eliminând variaţiile şi riscurile. Motorul e dirijat electronic, însă toate elementele lui constructive sunt gândite astfel încât să nu existe elemente vulnerabile în timp, ce i-ar putea reduce din fiabilitate.
Foto: Ingineri Rolls-Royce MTU, în procesul creării şi testării noilor motoare

Noul motor V12 Rolls-Royce are un volum de 1,87 litri per cilindru, ceea ce înseamnă că în sumă cei 12 cilindri au 22,4 litri. Puterea maximă de generare a electricităţii, pe care noul motor o poate asigura, e de 996 kW, deci aproape 1 MW! Şi asta chiar dacă motorul măsoară 1,82 metri lungime, 1,44 metri lăţime şi 1,35 metri înălţime, fiind foarte compact pentru un motor ce poate asigura 1 MW putere.
Astfel, noul motor poate porni rapid ca generator de rezervă, asigurând aproape 1 MW putere oricăror edificii şi funcţii necesare, în pofida dimensiunii sale compacte. Pentru a fi în pas cu tendinţele de combustibil sintetici, cei de la Rolls-Royce anunţă că noul propulsor poate funcţiona atât pe bază de combustibil diesel standard, cât şi pe ulei vegetal hidrotratat — un combustibil produs industria pe baza uleiului vegetal folosit, de obicei, dar în ultimul timp unele fabrici folosesc şi rebuturi de alte grăsimi, pe care le conformează la cerinţele acestui combustibil. Ideea ar fi că dacă e folosit un asemenea tip de combustibil, emisiile globale de CO2 pe întreg ciclul de producţie a uleiului şi combustie s-ar reduce cu 90%, faţă de combustia unui diesel extras din pământ şi produs la o rafinărie.
2
10,686
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!