După ce a agreat cu chinezii să asambleze maşini electrice la fabrica Fiat din Polonia, Stellantis va concedia 2.500 angajaţi în Italia

27 Martie 2024, 15:50
Redacţia PiataAuto.md
Doar ieri anunţam despre acordul bizar la care a ajuns Stellantis — compania deţinătoare a mărcii Fiat şi a încă multe alte mărci — de a asambla maşinile electrice ale chinezilor de la Leapmotor la fabrica sa din Polonia, deşi anterior cei de la Fiat confirmaseră că discută cu chinezii să fabrice acele maşini la fabricile din Italia, care trec printr-o perioadă de volume reduse de producţie, departe de capacitatea lor. Ei bine, n-a durat mult să aflăm acum că Stellantis anunţă deja concedieri masive de la fabricile sale din Italia, de 2.500 de angajaţi.
Foto: Producţie la fabrica din Mirafiori, Italia

Spuneam ieri că Fiat a fost de acord să meargă pe interesul chinezilor de a schimba Italia cu Polonia din discuţii, unde Fiat are o fabrică modernă, care asamblează deja Fiat 600e electric, abandonând discuţiile de a asigura capacitate pentru fabrica Mirafiori din Italia, modernizată şi ea de curând, unde se fabrică Fiat 500e electric. Doar că fabrica din Italia operează la costuri mai mari, având povara unui număr mai mare de angajaţi şi a mai puţine maşini produse anual per angajat în ultimii ani.
Foto: Producţie la fabrica din Mirafiori, Italia

Chinezii n-au vrut să-şi asume nici măcar o parte din această povară şi au ales să producă maşinile lor la fabrica din Tichy, Polonia, unde randamentul e mult mai bun, iar costurile mai mici. Mai mult ca atât, italieni au fost de acord la o formulă de asamblare SKD simplistă, prin care subansamble mari ale maşinilor, fabricate în China, vor fi livrate în Tichy, unde vor fi asamblate împreună într-o maşină electrică finală, concurentă pentru Dacia Spring, iar chinezii vor putea astfel aplica emblema „made in EU” pe maşina finală şi vor putea evita aşteptatele creşteri de taxe la importul de maşini chinezeşti în UE.
Foto: Leapmotor T03, maşina electrică ce ar urma să intre în producţie la fabrica Fiat din Polonia, concurând cu Dacia Spring

Mai mult ca atât, chinezii i-au uns pe cei de la Fiat cu oferta ca doar la fabricile acestora să fie asamblate maşinile Leapmotor în toată lumea cu excepţia Chinei, o marcă preponderent necunoscută în afara Chinei. Iar pentru acest drept exclusiv, cei de la Stellantis au cumpărat acţiuni în această companie aparent necunoscută, pentru care au plătit 1,5 miliarde de euro. Sună ca o suită de tranzacţii similare celor din basmele cu Păcală şi Tândală, în care cineva porneşte cu o capră la târg şi ajunge înapoi acasă la final cu un ou din care va ieşi eventual un pui de găină.
Foto: Producţie la fabrica din Tichy, Polonia

Ei bine, toată povestea are şi consecinţe reale pentru angajaţii Stellantis din Europa, unde compania deţine mărci precum Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Opel, Peugeot şi Citroen, dar şi din America de Nord, unde Stellantis are în portofoliu Jeep, Dodge, RAM şi Chrysler. Fiat a anunţat că va concedia doar în Italia 2.500 de angajaţi, o concediere în masă pe care a şi trecut-o prin acceptul sindicatelor, iar scuza oficială este cea că are nevoie de adaptare a forţei de muncă în tranziţia spre electrificare, prin care trece compania şi industria. Deci, tot maşinile electrice, cu numărul mai mic de componente şi ore de muncă necesare pentru fabricarea lor, sunt indicate drept cauză.
Foto: Component din Fiat 500e electric, asamblat la Mirafiori, Italia

Concedierile vor afecta atât fabrica din Mirafiori, cea care aştepta să fabrice maşinile electrice chinezeşti, cât şi o altă fabrică din Cassino în centrul Italiei. Vor fi operate concedieri şi la fabrica de motoare cu combustie din Pratola Serra, de lângă Napoli, din sudul Italiei. Câteva sute de angajaţi vor fi concediaţi şi de la sediul central din Torino.
Foto: Fabrica din Pratola Serra

Cifra de 2.500 angajaţi concediaţi acum o fi una din cele mai mari anunţate la pachet, însă, de fapt, în ultimii 3 ani Stellantis a tot concediat pe neobservate sute de angajaţi lunar de la fabricile sale. În 2021, Stellantis avea 55.000 angajaţi în Italia, iar acum are 43.000, cifră care se va apropia deja de 40 mii.
Şi, pe lângă asta, tot Stellantis mai concediază încă 400 de angajaţi în SUA, şi paradoxul e că o mare parte din ei vor fi şi inginerii şi IT-işti, care ar trebui să aibă un rol esenţial în dezvoltarea de noi modele, inclusiv electrice. Unul din oficialii nord-americani ai Stellantis a declarat pentru o televiziune americană că astfel au loc eficientizări de costuri, iar compania va pune un accent mai mare pe outsource de asemenea servicii către India, Brazilia şi Mexic. Înainte de aceste concedieri, Stellantis ava 11.800 angajaţi în SUA la toate oficiile şi fabricile sale.
Foto: Producţie la fabricile Stellantis din SUA
1
912
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!