Inginerii chinezi au creat bateria cu stare solidă cu densitate energetică record, care poate asigura 2.000 km autonomie pe o maşină electrică

4 Aprilie 2024, 00:09
Redacţia PiataAuto.md
Bateriile cu stare solidă sunt într-un apogeu tot mai pronunţat al inovaţiilor anunţate peste tot lume în ultima jumătate de an, dar acum o echipă de ingineri din China, de la Tailan New Energy, anunţă că au creat o baterie cu stare solidă cu densitate energetică record, dublă decât cele mai performante anunţate în prezent, care va putea asigura peste 2.000 km autonomie pe o maşină electrică!
Bateriile cu stare solidă pot avea la bază litiul şi compoziţii care să-l conţină pe acesta sau pot fi pe bază de sodiu, însă cele din urmă au deocamdată densitate energetică mai mică, cum ar fi cea de 160 Wh/kg, anunţată de Northvolt. În schimb, bateriile cu stare solidă pe bază de sodiu nu folosesc litiul, manganul sau cobaltul, făcând uz doar de materiale ultra răspândite, precum fierul şi sodiul. Ambele tipuri de baterii cu stare solidă, însă, au electrolitul din material solid, nu lichid sau gel, cum se întâmplă ca cele tradiţionale litiu-ion. Iar electrolitul solid dintre anod şi catod elimină problema schimbării permeabilităţii acestuia la variaţii de temperaturi şi performanţa mai slabă la temperaturi reci, şi totodată elimină aproape complet şi efectul de depuneri a dendritelor în timp ce acest strat, care duce la degradarea de facto a bateriei. Ei bine, noua baterie anunţată e chinezi e una pe bază de litiu şi câteva variaţii ale acestui, inclusiv în componenţa unui material compozit ce formează electrolitul solid.
Inginerii chinezi spun că au reuşit să creeze materiale compozite ultra-subţiri şi dense, ceea ce a făcut ca plăcile ce formează noua baterie cu stare solidă să fie mult mai compact amplasate, iar fiecare din ele să aibă densitate energetică mult mai mare.
Iar rezultatul pe care îl anunţă acest ingineri din China e pur şi simplu fabulos. Noua baterie are o densitate energetică de 720 Wh/kg, ceea ce e dublu faţă de bateria care conţine celule parţial cu stare solidă de pe NIO, acolo unde celulele cu stare solidă au 360 Wh/kg şi erau considerate cele mai dense energetic. Cu acea baterie, Nio promitea 1.000 km autonomie. Noua baterie chinezească, însă, poate oferi cu uşurinţă 2.000 km autonomie, întrucât la aceeaşi greutate poate avea capacitate dublă de stocare.
Foto: Aşa arată noua baterie record de 720 Wh/kg, care poate oferi 2.000 km autonomie pe o maşină electrică

La 720 Wh/kg înseamnă că fiecare kilogram de baterie stochează 0,72 kWh. O baterie de 72 kWh, cât e media actuală a maşinilor electrice, ar cântări doar 100 kg, faţă de vreo 400 kg cât cântăresc cele actuale de asemenea capacitate. Iar modelele care au în prezent baterii de puţin peste 100 kWh şi acestea cântăresc peste 600-700 kg — aici cu 600 kg s-au putea obţine 432 kWh capacitate de stocare, ceea ce cu siguranţă e suficient pentru 2.000 km şi mai mult, chiar şi cu un consum mai mare de circa 21 kWh/100 km.
Foto: Modelul Nio care promite 1.000 km de autonomie, datorită folosirii a circa jumătate din celulele bateriei din cele cu stare solidă

Doar că s-a putea să fie mai logică să nu se pună baterii atât de mari pentru 2.000 km autonomie, mai ales că bateriile cu stare solidă se pot încărca la puteri fast charge foarte mari, şi deci foarte repede. Ar fi mult mai raţional, deci, să se pună baterii mult mai mici, de 100-300 kg în loc de 600-800 kg, iar astfel ar scade simţitor greutatea totală a maşinilor electrice, ceea ce ar contribui foarte mult la eficienţa în consum!
Apropo, bateriile dezvăluite acum au o densitate energetică mai mare decât cele de avion, dezvăluite de CATL anul trecut, care aveau 500 Wh/kg, şi care abia urmau să ajungă la etapa producţiei.
Ei bine, echipa de ingineri din China n-a dat deocamdată un termen exact când va putea plasa în producţia bateriile sale, dar a anunţat că acestea sunt deja testate şi definitivate, şi prin urmare sunt gata de a fi produse. Iar asta înseamnă că vor urma discuţii strategice despre unde ar putea ajunge întâi aceste baterii, iar în următorul 1-2 ani avem şanse să le vedem fabricate, întâi pentru maşini, apoi poate chiar şi pentru avioane electrice.
5
16,808
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!