Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Sfaturi şi recomandări: cum exploatăm corect un motor turbo

19 August 2020 - 18:18
Denis Godorozea
Propulsoarele turbo sunt tot mai răspândite în rândul constructorilor auto — cu o capacitate cilindrică mai mică, acestea pot oferi o putere similară sau chiar mai mare în raport cu motoarele aspirate natural cu o capacitate cilindrică identică, dar totodată noile motoare turbo asigură şi o eficienţă îmbunătăţită şi un nivel mai mic de emisii. Ei bine, printre automobilişti circulă şi diverse mituri despre acest tip de motoare, în special cele pe benzină, precum că acestea ar fi mai puţin rezistente în timp. Astfel noi ne-am propus să vă prezentăm o listă succintă cu sfaturi şi recomandări pentru o exploatare corectă a motoarelor turbo pentru a preveni uzura şi defectele premature.
Schimbul şi monitorizarea uleiului în motor

Această recomandare pare firească pentru orice automobil, nu? Ei bine, în cazul motoarelor turbo posesorii trebuie să fie şi mai atenţi la calitatea uleiului pe care îl toarnă în motor, în special dacă maşina este deservită la un service terţ şi nu la unul oficial sau agreat de producător. Respectaţi cu stricteţe perioada de exploatare şi intervalul de deservire, or uleiul uzat sau de calitate proastă poate defecta rapid nu doar motorul, dar şi compresorul turbo.
Crucială în acest caz este şi calitatea filtrelor de ulei şi aer în sistemul de admisie.
Nu mai puţin importantă importantă este inspectarea periodică a uleiului între schimburi, în caz că există riscul ca acesta să se fi scurs sau să fi fost consumat în timpul exploatării. Turbina se răceşte doar cu ajutorul uleiului din motor, iar astfel calitatea uleiului este crucială pentru buna ei funcţionare!
Nu uitaţi şi de calitatea combustibilului în cazul în care exploataţi o maşină cu motor turbo, indiferent de tipul carburantului (benzină sau motorină). Alimentaţi doar cu carburant recomandat de producător. În cazul motoarelor pe benzină, deobicei cele turbo sunt mai pretenţioase la calitatea combustibilului, în raport cu cele aspirate natural, şi necesită utilizarea benzinei cu o cifră octanică mai mare.
Atenţie la pornirea şi încălzirea motorului

Evitaţi să supuneţi motorul unei exploatări intense imediat ce l-aţi pornit. Pentru acoperirea tuturor componentelor de la interiorul motorului, uleiul are nevoie de câteva minute în care motorul să funcţioneze normal în timp ce maşina staţionează. Astfel, o rulare intensă cu turbina inclusă imediat după pornirea motorului va duce inevitabil la supraîncălzirea, ceea ce va rezulta într-un defect prematur. Cel puţin evitaţi să turaţi prea mult motorul pe parcursul primelor 5-10 minute după ce aţi pornit la drum.
Atenţie cum opriţi motorul

În mod normal, după o exploatare temperată motorul turboaspirat poate fi oprit fără consecinţe negative imediat ce aţi parcat automobilul, însă nu şi dacă v-aţi aventurat într-o călătorie mai intensă cu turaţii mari. În acest caz, lăsaţi motorul să meargă la relanţi pentru câteva minute pentru ca uleiul să răcească turbina. De menţionat aici, că o bună parte din motoarele contemporane includ turbina chiar şi la turaţii de un pic peste 2,000 rpm, ba chiar mai puţin de atât, deci ar fi indicat să lăsaţi motorul să funcţioneze câteva minute chiar şi după un regim de exploatare mai lejer.
Important: multe automobile contemporane sunt echipate cu sisteme Start/Stop, incluse pentru a reduce consumul de combustibil şi nivelul de emisii. Totodată, există sisteme hibride unde în tandem cu motoarele electrice funcţionează şi un motor termic turboaspirat. În acest caz, cu sistemul Start/Stop inclus sau în regim de rulare hybrid maşina va opri automatizat motorul termic imediat ce o să opriţi la semafor sau în ambuteiaj, indiferent de regimul în care aţi rulat până acum. Astfel, cel puţin după o exploatare mai intensă, este indicat să opriţi sistemul Start/Stop sau să treceţi în regimul Hold/Charge în cazul maşinilor hibride, bineînţeles, dacă este posibil acest lucru.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter