CITIRE ŞTIRE:
Formula E, competiţia din motorsport cu maşini electrice, voia să includă o sesiune de încărcare obligatorie la mijlocul cursei, dar a amânat ideea
30 Aprilie 2023 - 18:16
Redacţia PiataAuto.md
În lumea noastră, pe lângă Formula 1 şi derivatele ei destinate piloţilor mai tineri Formula 2 şi Formula 3, există şi o competiţie numită Formula E, care are bolizi de o formă asemănătoare celor din Formula 1, dar care sunt propulsaţi electrici. Noi am explicat acum doi ani într-un
articol pe îndelete ce anume e Formula E şi cum au loc acele curse. Ei bine, organizatorii voiau să le pregătească echipelor participante o picanterie, dar se pare că au renunţat deocamdată la idee.
Într-o cursă normală de Formula 1, maşinile puteau veni înainte la pit stop să realimenteze, dar din 2010 încoace nu o mai pot face şi trebuie să se descurce cu un singur rezervor de carburant. În alte curse, precum Le Mans, intrările pentru realimentare sunt ceva normal. Pentru Formula E, însă, realimentarea maşinilor electrice era exclusă din ecuaţie până acum, or, ea ar fi durat prea mult.
Astfel, competiţiile de Formula E sunt inevitabil mai scurte, având cam 33-45 de tururi de circuite scurte. Dar, de fapt, în Formula E se limitează timpul la 45 minute plus un tur, nefiind impuse limite de tururi. În acest interval de timp bolizii electrici parcurg cam 80-90 km, deci pentru atât trebuia să le ajungă bateria. Problema e că la o cursă atât de scurtă, nu mai reuşeau să se şteargă anvelopele, deci nu mai prea existau motive pentru pit stop. Doar dacă cineva întâmpină o problemă putea opri, dar în rest, ele lipseau. Şi asta făcea ca maşinile să zumzăie un şir, cu mai puţin intrigă de poziţii datorată intrărilor la pit stop. De aici şi ideea organizatorilor din Formula 3 pentru a adăuga cât o sesiune de încărcare la priză a maşinilor.
În acest an, Formula 3 are maşini de generaţie nouă, Gen3. Apropo, am uitat să menţionăm aici, dar acest detaliu se condiţie în articolul menţionat mai sus despre Formula 3 — în această competiţie toate maşinile sunt la fel, indiferent dacă au logo-ul Porsche sau altul pe ele. Şi acum, în 2023, aceste maşini au 47 kWh de baterie, care poate fi încărcată cu până la 600 kW. Cu o asemenea putere mare de încărcare, organizatorii s-au gândit că ar fi frumos dacă maşinile ar veni la pit stop şi şi-ar încărca bateria niţel. Doar că niţel, chiar şi la 600 kW putere de încărcare, nu înseamnă câteva secunde, ca la Le Mans. Chiar dacă ai alimenta doar 50% din baterie, adică să pui 23,5 kWh în baterie, ar însemna să ai nevoie de 2 minute şi 21 secunde de încărcare propriu-zisă, fără a lua în calcul conectarea fizică a prizei şi iniţializarea. Deci, vreo 2 minute şi 30-40 secunde, ceea ce nu e foarte mult pentru o maşină electrică, dar e enorm pentru o competiţie de motorsport şi poate altera rezultatele cursei foarte grav din cauza unor iniţializări mai grele sau a unei puteri efective mai mici de încărcare, fără ca asta să depindă de pilot sau mecanici.
Astfel, cei de la Formula 3 s-au gândit să oblige bolizii participanţi să facă un pit stop de încărcare de doar 30 secunde. Asta ar însemna să pună în baterii doar 5 kWh în condiţii ideale, fapt care nu prea schimbă nimic în performanţa maşinii, dar induce intriga intrării la pit stop. Părea că această regulă cu 30 de secunde de încărcare va fi introdusă în acest an, însă acum câteva zile organizatorii Formula 3 au anunţat că amână ideea până cel puţin în sezonul următor.
Se pare că mai sunt lucruri de perfecţionat până ca asta să devină posibil. În prezent, în Formula 3 sunt 22 bolizi, ceea ce înseamnă 22 maşini de încărcat. Chiar dacă ar fi să se asigure câte o priză de 600 kW pentru fiecare echipă, care să poată garanta această putere indiferent de locul unde are cursa, ar însemna 6,6 MW de putere asigurată doar pentru cele 11 prize. Dacă printr-un absurd am considera 22 de prize, atunci ar fi nevoie de 13,2 MW putere. Sunt cifre mari, care sunt oferite unor oraşe mici uneori, tocmai de asta compania ABB concepuse prize mobile, cu baterii la bord, care trebuia să transfere această putere din propriile baterii. Şi apoi, pentru ca aceste pit stop-uri să poată fi obiective şi să nu denatureze rezultatul pentru că o priză nu a comunicat bine cu maşina sau a dat o eroare, mai trebuie perfecţionată tehnologia şi testată pentru lipsa unor asemenea erori. Deocamdată, planul cu încărcarea la mijloc de cursă a fost amânat, după cum spuneam, dar organizatorii n-au renunţat la idee.