Prima pagină  »  Ştiri  »  Pozitia oficiala PiataAuto.md vizavi de testul de combustibil
7 DECEMBRIE 2010, 13:27
1,871
0
Pozitia oficiala PiataAuto.md vizavi de testul de combustibil
De Redactia PiataAuto.md
0
Stimati vizitatori,

Acum ceva timp am anuntat efectuarea unor teste de combustibil, in cadrul carora am prelevat combustibil diesel si benzina de la statiile a patru mari importatori de pe piata. Rezultatul acestor teste nu a fost inca publicat pe site, desi vizitatorii nostri sunt intr-o continua asteptare, iar din acest motiv ne vedem obligati sa dam o explicatie oficiala.

Testul a fost efectuat la un laborator specializat din orasul Ploiesti, Romania, Ploiesti fiind si unul din centrele industriei petroliere din Romania. Am ales acest laborator pentru ca dispune de utilaj modern, suficient de sensibil pentru a identifica in mod corect nivelul de sulf in combustibil, unul din cei mai importanti parametri care poate determina calitatea acestuia si clasificarea lui in normele Euro 4 / Euro 5.

Rezultatele obtinute au fost dezamagitoare insa, pentru toate mostrele prelevate indicandu-se devieri de la normele Euro 5, in mare parte la concentratia de sulf. Am expediat aceste rezultate pentru analiza si comentarii catre importatorii petrolieri, iar reactiile au fost, in mod predictibil, extrem de negative. Am convenit la analize mai profunde a cifrelor rezultate cu cea mai mare parte din importatori si am avut intalniri cu acestia. Rezultatele au fost vehement contestate, fiind calificate ca imposibile.

La o analiza mai minutioasa a rezultatelor testelor, au iesit intr-adevar in evidenta cateva devieri ciudate. Spre exemplu, la diesel s-a constatat prezenta unor cantitati de biodiesel in combustibil. Biodieselul este un component obligatoriu in multe tari europene, insa nu si in Moldova. Efectul acestuia este benefic pentru atmosfera si ecologie, insa nu este neaparat benefic pentru durabilitatea motorului. Iar includerea acestuia in componenta combustibilului mareste semnificativ costul de productie, prin urmare, atat timp cat in Moldova nu este obligatoriu un astfel de standard, includerea biodiesel-ului este cel putin ilogica si irelevanta, or, nimeni nu isi doreste sporirea nenecesara a costului de productie.

De asemenea, rezultatele testelor de laborator la diesel nu au continut analiza concentratiei de apa, or acesta este unul din indicatorii esentiali ai calitatii motorinei. Prin urmare, la acest capitol nu am fi informat pe deplin publicul nostru.

Ne-a bucurat, insa, sa aflam din rezultatele testelor ca la toate mostrele de benzina a corespuns cifra octanica, un alt indicator esential al calitatii combustibilului. Testele au continut o serie larga de indicatori, iar per general, devierea a venit de la concentratia sulfului. Din nou, odata ce toate probele au aratat deviere de o treapta a standardelor (Euro 5 spre Euro 4), a aparut o suspiciune vizavi de exactitatea masurarilor sulfului, or, cum spuneam mai sus, masurarea sulfului este partea cea mai dificila a testului de laborator. Chiar si asa, toate motoarele care accepta combustibil Euro 4 si mai jos ar putea fi linistite vizavi de combustibilul pe care “il inghit”. Mai mult ca atat, practic toti ceilalti parametri se incadreaza in standartele Euro 5.

Standartul Euro 5, presupune o componenta de sulf de ≤0,001%, in timp ce Euro 4 admite o componenta de pana la ≤0,010%, ceea ce constituie de 10 ori mai mult decat in cazul Euro 5. Dupa cum se poate observa este nevoie de o precizie extrem de inalta pentru a identifica in mod corect concentratia de sulf. Am contactat laboratorul care a efectuat testele noastre, cerand o explicatie suplimentara vizavi de exactitatea masurarilor de sulf, iar raspunsul a sugerat o marja de eroare prea mare pentru a vorbi de o corectitudine in prisma standartului Euro 5. Tocmai de asta, operarea cu rezultatele obtinute de noi la laborator ar fi putut fi extrem de inexacta si neinformativa, iar publicul ar fi putut fi dus in eroare.

In cadrul intalnirilor noastre cu importatorii de combustibil, am fost totusi placut impresionati de disponibilitatea acestora de a repeta testele la un laborator international, cu acordul lor de a preleva probele de la orice statie, acestia aratandu-se increzuti ca rezultatele testelor vor fi cu adevarat corecte si dandu-ne acordul din start pentru publicarea lor, atat timp cat acestea vor fi efectuate la un laborator acreditat, iar prelevarea probelor va avea loc conform standartelor oficiale, insotite de un proces verbal corespunzator.

Dupa o analiza profunda a situatiei, redactia noastra a considerat ca publicul trebuie informat doar reiesind din rezultate cu adevarat corecte si veridice, care nu ar putea fi puse la indoiala sau contestate. Tocmai de asta, credem ca o repetare a testului de laborator ar fi cel mai corect lucru fata de standardele eticii profesionale, fata de importatorii vizati, dar in primul rand fata de publicul nostru. Avem in vizor un laborator din Elvetia si un altul din Austria pentru efectuarea acestor probe. Ne dorim din start sa exludem posibilitatea oricaror insinuari de influentare a rezultatelor, tocmai de asta vom da preferinta laboratoarelor europene.

Prin urmare, vrem sa infirmam orice insinuari si acuzatii continute in unele comentarii ale vizitatorilor nostri, vizavi de „coruperea” noastra de catre importatori. Toate intalnirile noastre cu importatorii petrolieri au purtat un caracter strict profesional si au vizat direct analiza cifrelor rezultatelor. Mai mult ca atat, disponibilitatea acestora pentru repetarea testelor si publicarea ulterioara a rezultatelor ne certifica faptul ca nu se doreste o „interzirece” a publicarii ci obtinerea unor cifre veridice si incontestabile.

La momentul in care vom obtine rezultatele unui laborator acreditat european, Va vom informa si vom publica pe deplin cifrele indicatorilor calitatii. Va multumim pentru intelegere si suntem siguri ca si Dvs. Va doriti sa fiti informati pe baza unor rezultate veridice si exacte.
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!