Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Pasiunea călătoreşte: redacţia PiataAuto.md, din Chişinău spre Budapesta, la bordul unei japoneze, cu un consum record

29 Iunie 2013 - 00:48
Ilie Toma
Pasiunea călătoreşte: redacţia PiataAuto.md, din Chişinău spre Budapesta, la bordul unei japoneze, cu un consum record
Ultimele două zile au fost extrem de intense pentru noi. În după-amiaza zilei de miercuri noi am pornit la drum în marele nostru tur şi mega-proiect, iar prima parte a călătoriei, din Chişinău spre Budapesta, am făcut-o la bordul automobilului nostru redacţional – Mitsubishi Lancer X. Să vedeţi surprize, însă!

Dacă de obicei în călătoriile spre regiunile europene noi optam pentru B-Class-ul nostru redacţional, datorită consumului mai eficient al ultimului şi a propulsiei pe bază de gaz natural comprimat, de această dată din Chişinău spre Budapesta ne-am dorit să mergem cu Mitsubishi, pentru prima dată în experienţa noastră de exploatare a maşinii. În România şi Ungaria nu există nici o staţie de alimentare pe bază de gaz natural comprimat, aşa că nu aveam motive să nu alegem japoneza din redacţia noastră.

Zis şi făcut. Cu doar 51,000 km parcurşi la bord în întreaga sa carieră, Mitsubishi Lancer X se află într-o condiţie tehnică ideală pentru a face faţă unei asemenea provocări. Am controlat toate lichidele vitale ale maşinii, am controlat geometria roţilor şi le-am făcut şi câte o echilibrare, am împrospătat maşina cu o spălare revigorantă şi eram gata să pornim. Desigur, înainte de pornire maşina şi-a umplut şi rezervorul de benzină de 59 de litri cu carburantul partenerului proiectului nostru – Petrom Moldova.

Mici trucuri la drum lung

Din seria de mici trucuri pe care redacţia noastră le aplică la drum lung e în primul rând condusul cu anticipare. Ştiţi voi, la un drum de atâţia kilometri, mai ales dacă ai suficient de mult timp până la pasul următor, îţi doreşti să ai şi un consum mic. Iar până în Budapesta noi nu am fost în criză de timp, aşa că am vrut să scoatem un consum bunişor din Lancer X.

La drum lung ai, de multe ori, nevoie şi de tot felul de prize electrice de 220V, pe care într-o maşină nu ai cum să le obţii în mod normal. Noi avem un utilaj care ne-a costat vreo 800 lei prin anul 2008 când l-am cumpărat, dar ne-a salvat în toţi aceşti ani – un transformator de curent electric, care se conectează la priza obişnuită de 12 V a maşinii şi transformă curentul în unul alternativ de 220V, la fel ca într-o priză domestică. Eventual, dintr-o sursă conectăm şi mai multe aparate electrice, încărcătoare, etc. Astfel că în timpul călătoriei ne putem încărca bateriile utilajelor foto şi video, ale telefoanelor mobile, putem utiliza laptopuri şi tot ce ne trece prin cap.

Ce consum a scos Mitsubishi Lancer X pe un traseu de 1,000 km din Chişinău spre Budapesta?

Japoneza noastră are o cutie de viteze manuală cu doar 5 trepte, ceea ce înseamnă că la viteze mai mari motorul trebuie turat “cum era odată”, la în jur de 3,000 rpm şi mai mult, fapt care taie din eficienţă. Cifrele oficiale de consum ale lui Mitsubishi Lancer X 2.0 denotă un consum extra-urban de 6.7 litri/100 km, dar, ca să fim sinceri, noi ne aşteptam la un consum de 8.0-8.5 litri/100 km, mai ales că am pornit din Chişinău în toiul amezii, pe o căldură de 30 grade, şi tot drumul trebuia să avem şi sistemul de aer condiţionat pornit.

Adevărul e că la volanul lui Lancer X poţi aluneca foarte rapid într-un ritm de condus neeficient. Puterea de 150 CP a motorului, mai ales pe un traseu cu viraje, te ademeneşte la un condus mai dinamic, iar turaţiile mari şi acceleraţiile puternice reduc din eficienţă imediat. Pe traseul Chişinău-Leuşeni noi ne-am abţinut, totuşi, de la un condus prea dinamic, astfel că am ajuns la vamă cu un consum aproape incredibil, de 6.2 litri/100 km! Imposibil, ne-am zis noi, nu se poate ca maşina asta să indice o asemenea cifră, mai bună chiar decât cifra oficială. Dar reumplerea rezervorului înainte de vamă ne-a confirmat cifrele calculatorului de bord: în rezervor au încăput exact 6 litri de combustibil.

Ulterior, în România, am menţinut un ritm lejer de condus, dar nici nu ne-am prea abţinut de la eventuale depăşiri sau viteze mai sporite. Doar că am accelerat întotdeauna cu previzibilitate, atunci când ştiam că vom aveam unde să folosim viteza pe care o desfăşurăm.

Iar în munţii României, Lancer X ne-a oferit un adevărat extaz de condus! Oh, doamne, ce plăcere e să manevrezi japoneza asta curbele montane, accelerând în momentul potrivit pentru a ieşi din curbă cu forţa motorului. Am redescoperit de-a binelea maşina noastră redacţională, i-am redescoperit manevrabilitatea excelentă în viraje, apetitul pentru acceleraţie a motorului, naturaleţea condusului unei inginerii de samurai. În România un Mitsubishi Lancer X e prin definiţie un model rar, iar de motoare de 2.0 litri pe benzină cei de peste Prut nici n-au prea auzit, aşa că nenumăratele maşini depăşite de noi prin munţii României au avut parte de mici picanterii japoneze neaşteptate…

La trecerea regiunilor muntoase, consumul nostru a urcat… Spre doar 6.5 litri/100 km! E incredibil! Noi estimam iniţial că prin Dej va fi nevoie să realimentăm maşina. Dar nu a fost nevoie, am realimentat abia în Oradea, şi atunci încă mai aveam benzină în rezervor pentru încă cel puţin 160 km! Iar până în Oradea consumul a scăzut din nou, la incredibila cifră de 6.1 litri/100 km!

Ei bine, până în Budapesta am rămas de-a dreptul impresionaţi de cifrele de pe calculatorul de bord a maşinii: 6.0 litri/100 km arăta Lancer X în dimineaţa zilei de joi, atunci când am ajuns în Budapesta. Trebuie să recunoaştem, însă, că pe autostrăzile din apropierea Budapstei, Lancerul îţi spune imediat că va trebui în scurt timp să-ţi iei adio de la eficienţă dacă circuli cu peste 110-120 km/h, din cauza lipsei celei de-a 6-a trepte. Anume ăsta e marele minus al maşinii, că nu e adaptată condusului pe autostrăzile europene moderne… Dar şi aşa e absolut incredibil că maşina asta a putut scoate un consum atât de mic, dintr-un motor aspirat natural de 2.0 litri, cu tot cu sistem de aer condiţionat pornit!

Dar e de ajuns să vorbim despre Mitsubishi Lancer X. El e doar primul scurt episod al călătoriei noastre. Din Budapesta au început lucrurile cu adevărat picante, de unde am şi primit principala maşină de deplasare în călătoria noastră – un Chevrolet Orlando 2.0 Diesel cu transmisie automată cu 6 trepte...

În câteva clipe, vă spunem şi despre asta! Staţi aici, acum!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE FOTO (13 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter