Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Imbecilul „Altcineva”

26 August 2013 - 08:00
Ilie Toma
Imbecilul „Altcineva”
La cîteva săptămîni după moartea celor 8 tineri pe Şoseaua Munceşti, mă întreb dacă societatea noastră a învăţat ceva, dacă vreo instituţie contabilizează şi ţine cont de învăţăminte!?

Cine poate, să analizeze la rece nişte lucruri: tineri, unii sub 18 ani, cu o alcoolemie pe care mulţi s-au ferit să o pronunţe (comă alcoolică); şofer beat-mort; noapte, cînd viteza de reacţie a oricărui şofer este mai scăzută; 8 persoane în maşină, mult peste limita admisă.

La capitolul vinovaţi (pardon, cauze), mulţi dintre cei care au comentat ştirea ne-au adus cu picioarele pe pămînt, capul rămînînd în nori: aşa a vrut Dumnezeu, aşa le-a fost scris/soarta, robii lui Dumnezeu, ceasul cel rău etc. Luaţi în calcul că acestea sunt comentariile unor oameni destul de educaţi, care ştiu să utilizeze Internetul, care se informează.

Cineva scria pe pagina mea de Facebook că, de fapt, noi toţi ceilalţi suntem norocoşi pentru că nu am păţit aşa ceva, că tinereţea e plină de pericole. A conduce fără să fi beat mort la volan şi cu o viteză decentă e considerat ‘noroc’. Curioasă definiţie.

Cît au băut aceşti tineri înainte de a se urca în maşină? Credeţi că a fost prima oară? Credeţi că n-au văzut pe alţii făcînd la fel şi nepăţind nimic? De unde oare se transmite acest ”model” privind consumul de alcool? Amintirile şi povestirile tinerilor de la tot felul de isprăvi vitejeşti, cît de mult sau puţin sunt acompaniate şi de consumul excesiv de alcool? Cît din această tragică ecuaţie depinde de prezenţa sau absenţa părinţilor din ţară sau din etapele educative?

Ahh, apropo, despre educaţie se discută cel mai puţin, despre cît de mult costă lipsa ei. Dar, avem un alt prilej nefericit în care ne putem gîndi de ce şoferii din Moldova obişnuiesc să nu semnalizeze, de ce nu opresc la trecerile de pietoni, de ce alcoolemia sau viteza excesivă nu e pedepsită cu confiscarea automobilului, de ce lipsesc marcajele rutiere, de ce conducem altfel cînd mergem în Franţa şi Austria, de ce rutierele fac tot ce doresc pe drumurile publice, de ce tirurile circulă la 35 de grade, de ce medicii îi scot ”curaţi” pe şoferii beţi aduşi la analize, de ce judecătorii nu retrag permisul de conducere celor care recidivează??? Lucruri simple. Întotdeauna ne-au stat la îndemînă şi pe care tot decidem să le facem ”altfel” pentru că la noi ”se poate”

Au fost situaţii cînd am lăudat acţiunile Primarului General. Acum însă, mi-e foarte greu să înţeleg decizia de a acorda 10.000 de lei fiecărei familii în care a decedat un tînăr. Treaba asta, exprimată frumos, se cheamă discriminare pozitivă, iar urît sună a recompensă din banul public pentru prostie.

Cum rămîne dom’ Primar cu cei care mor pe trecerea de pietoni? (eventual loviţi de vreun şofer beat) Ei au primit vreun ajutor de acest fel din banul public? Vor primi pe viitor? Dacă astfel de accidente se vor înmulţi, cîţi bani va da Primăria? Şi dacă tot aţi dat aceşti bani, cum rămîne cu latura educativă? Măcar două vorbe educativ-explicative aruncate cetăţii nu erau obligatorii?

Abordarea ministrului de interne dintr-un recent interviu unimedia.info/ interviu/46.html o consider pertinentă, chiar dacă este post-factum: de a ataca problema la rădăcină, de a reduce toleranţa vis-a-vis de consumul de alcool. Eu m-aş bucura dacă acţiunile poliţiştilor ar fi mai mult direcţionate către prevenţie (educaţie) şi mai puţin spre veşnica pîndă şi sancţiuni.

Ca tot tacîmul să fie complet, un fost poliţist (taximetrist acum), lansează acuzaţii extrem de grave la adresa unei instituţii publice şi nimeni nu ia nici o măsură. A fost dovedit că nici un echipaj de poliţie nu urmărea maşina tinerilor. Munca celor de la MAI, eforturile lor, credibilitatea unei instituţii – who cares!?

La doar cîteva zile, zeci de şoferi au fost opriţi în trafic şi depistaţi ca fiind sub influenţa alcoolului. Cînd vom învăţa oare lecţia responsabilităţii? Înainte sau după obţinerea permisului de conducere? De ce ne miră asta dacă aşteptăm ca Preşedintele şi un ministru recent numit să înveţe lecţii minime privind comunicarea publică la vîrsta lor!?

A avea o dezbatere serioasă despre aceste tragedii din trafic nu înseamnă a proteja victimele sau a menaja părinţii. E obligatorie pentru noi, cei rămaşi.

Cunosc oameni în tot felul de domenii care lucrează (crează spun ei) doar atunci cînd sunt sub influenţa alcoolului. Şi se mîndresc cu asta. Fac din asta un atribut de brand personal pe care îl distribuie cu nonşalanţă celorlalţi pe post de model de succes. Nici nu bănuiţi cît de publici sunt aceşti aşa-zişi oameni. Pînă într-o zi. Odată pentru totdeauna trebuie să înţelegem că a bea alcool în exces nu este o virtute. Dorin Recean: ”Dacă poţi conduce după câteva beri, nu înseamnă că eşti puternic, înseamnă că eşti un imbecil”. Să vă mai întreb ceva … dacă maşina celor 8 se oprea la viteza de 200 km/h nu într-un copac, dar în benzinăria pe lîngă care a trecut!? Cîţi nu şi-au spus ”putea fi şi mai rău, puteau lua şi vieţile altora”, ”bine că n-am fost acolo”? Am avut noroc, nu-i aşa!? Ne-a ferit Dumnezeu de aşa ceva.

Blog Doru Petruţi: x-pert.md/blog/item/view/19748
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter