Jaguar XJ12 – întâlnirea cu felina graţioasă
8 Septembrie 2014, 17:13
Nu în fiecare zi avem şansa de a ne întâlni cu o legendă, pentru ai cunoaşte secretele, care o fac atât de specială. Când Gabriel a dorit să ne arate bijuteria sa, noi am fost nerăbdători
să ne întâlnim faţă în faţă cu această felină elegantă!
Cât de graţios alunecă de-a lungul drumului! El este, irepetabilul
Jaguar XJ din seria X300 şi
este aici, chiar în faţa noastră!
Anume această generaţie este considerată ca fiind ultimul gentleman din seria XJ, datorită eleganţei sale aristocratice, chiar dacă acesta a fost creat sub influenţa puternică a proprietarului de atunci, compania Ford. Despre aspectul desăvârşit al
acestei maşini, putem vorbi ore în şir! Proporţiile clasice, capota lungă, acoperişul coborât, lina portbagajului ce coboară spre spate şi abundenţa de elemente cromate – toate acestea accentuează măreţia acestui model de şcoală veche! Cele mai importante
elemente, însă, sunt formele ondulate de pe capotă, care repetă forma blocurilor optice şi, desigur, figurina felinei de pe capotă, care de parcă vrea să sară şi să sfâşie prada! Este o operă de artă, sculptată atemporal, la văzul căreia şi timpul încetineşte…
Acest model a apărut în 1994, fiind bazat pe predecesor (XJ40), dar în contrast cu „designul pătrăţos” al celui din urmă, X300 a fost desenat cu
acele rotunjiri imbatabile,
inspirate din prima
generaţie XJ, care
apărea în 1968.
Dar oaspetele nostru de astăzi nu este un simplu XJ, acesta este unul dintre puţinele XJ12 (X305), care au fost produse în cantităţi extrem de mici – doar 564 de exemplare! Unicitatea îi adaugă un plus exclusivităţii sale. De fraţii săi mai modeşti, XJ12 se distinge prin inscripţii „V12”, amplasate pe
montanţii centrali şi pe inserţia din lemn al pasagerului faţă, precum şi prin plăcuţa „XJ12” de pe uşa portbagajului. Dar cea mai importantă deosebire se află sub capotă. Este propulsorul V12 de 6.0 litri, versiunea
modificată al căruia se afla şi pe legendarul prototip de curse Silk Cut Jaguar XJR-9, care a câştigat la
Le Mans în 1988. Pe XJ12, însă, propulsorul dezvoltă 311 CP şi 475 Nm, ceea ce este suficient pentru a accelera de la 0 la 100 km/h în 7.2 secunde şi de a dezvolta o viteză maximă de 250 km/h (limitaţi electronic). Performanţele
sunt demne pentru acei ani!
Gabriel e mândru de
exemplarul său XJ12, pe
care îl deţine timp de 5 ani. În
acest răstimp, el a avut grijă de
maşină şi a petrecut ore îndelungate
căutând piese originale, pentru a o
completa, şi a-i reda un „look” decent. Munca lui nu a fost năprasnică - maşina arată extraordinar! Cu toate acestea, Gabriel recunoaşte, că un exemplar de aproape 20 de ani mai are loc pentru perfecţionare. În ciuda
vârstei, interiorul arată
foarte luxos! Inserţiile din lemn
mângâie ochiul, mai ales cele de
pe panourile portierelor, care sunt elegant combinate cu mânerele cromate.
Spre deosebire de exteriorul maiestos, interiorul are dimensiuni mai mici – o bună parte a lungimii o iau asupra lor capota şi portbagajul.
Chiar şi aşa, interiorul este
confortabil. Confortul este
sporit şi de numeroasele
reglaje electrice ale
scaunelor – chiar şi
tetierele sunt acţionate
electric!
Mai mult decât atât, atunci când
pornim motorul, scaunul şi volanul
îşi iau poziţiile prestabilite anterior.
Ajustările electrice şi astăzi pot mira multă lume, dar vă daţi seama ce ecou aveau toate acestea în anul 1995!
Dar să trecem la cel mai important. La „vânătoare” cu felina! Cum pluteşte pe asfalt Jaguar XJ12, nu poţi exprima prin cuvinte. Este un automobil perfect pentru călătorii lungi pe drumuri perfecte. Dar şi pe drumurile noastre „bune”, el arată o capacitate excelentă de a absorbi denivelările, chiar dacă suspensia are o cursă scurtă. La interior, putem auzi scârţiitul pielii, dar în rest, habitaclul este silenţios şi doar la viteze mari se fac auziţi curenţii aerodinamici în regiunea geamurilor spate.

După ce Gabriel ne-a dat o tură, a venit şi timpul nostru să facem cunoştinţă cu felina graţioasă mai îndeaproape. Poziţia la volan este una neobişnuită. Parbrizul este foarte aproape, iar capota se întinde „în larg” bucurând ochiul cu formele
sale rotunjite şi felina jaguarului pe centru, care, apropo, se roteşte la
180 de grade, pentru a nu trauma pietonul în caz de accident.
Numeroasele reglaje electrice oferă o poziţie corectă la volan. Rămâne doar să mutăm „stick-ul” transmisiei automate în poziţia „D”, mişcându-l de-a lungul legendarei litere „J”, care pe modelele moderne Jaguar a fost înlocuită cu o rotulă ce răsare din tunelul central.
Primul sentiment plăcut al experienţei la volan, este modul lin şi uşor cu care porneşte XJ12 – ca un adevărat gentleman, care nu tulbură liniştea ocupanţilor. La rândul său, servodirecţia face abstracţie de lumea reală şi nu oferă un feedback bun dacă îl roteşti dor la câteva grade, apoi, însă, acest iaht de 5 metri începe a-şi schimba poziţia în spaţiu. Dar acest lucru nu înseamnă că XJ12 este o felină neîndemânatică! În ciuda greutăţii de două tone, maşina se simte a fi foarte uşoară.
Acest lucru i se datorează magnificului propulsor V12 când „îl calci” cu putere. Atunci cutia automată cu 4 trepte de provenienţă General Motors, trece în „kick down”, iar maşina începe a accelera neaşteptat de rapid. Iată puterea celor 12 cilindri! Depăşirea rapidă a vitezei de 200 km/h, pentru această felină nu este o problemă,
în timp ce transmisia automată funcţionează fără probleme şi rapid trece prin treptele sale lungi.
Vocea fioroasă a acestei feline se face resimţit la turaţii înalte, iar la turaţii joase aceasta „toarce” frumos şi surprinde cu un sunet neobişnuit de frecvenţă joasă.
La viteze mari trebuie să te obişnuieşti cu volanul neinformativ, care cere mai multă manipulare pentru a face o mişcare într-o parte sau alta, dar pe traseu Jaguar XJ12 „zboară” stabil, datorită greutăţii şi suspensiei sport,
care se instala doar pe versiunile cu motor V12. Pentru a opri felina de la viteze mari, ai nevoie de nervi de oţel. Chiar dacă calci cu putere pedala de frână, acesta nu se încumetă să se oprească brusc. O face la fel de delicat şi galant, pentru a nu ştirbi imaginea de aristocrat.
Fără îndoială Gabriel are un gust rafinat pentru automobile, iar de acest lucru dă dovadă alegerea acestui model legendar. Dar eu nu îmi pot imagina că Jaguar XJ12 poate fi o maşina de zi cu zi.
Şi nici măcar nu este problema consumului de combustibil, ci în spiritul maşinii. Cu siguranţă, XJ12 poate fi exploatat în fiecare zi, dar chiar şi Gabriel îl are doar de maşină de week-end, pentru propria plăcere, pentru suflet.
Da, această maşină ar trebui savurată ca un vin de colecţie - alegi un traseu de vis şi te îndrepţi către orizont, strălucind cu formele elegante,
care au puterea de a opri timpul…

Din păcate Gabriel trebuie să se despartă de felină şi să o încredinţeze în mâni bune. Aveţi şansa să deţineţi o legendă, deci!
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
3
3,271
GALERIE FOTO (30 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (1)
jaguar
Chişinău
la 9 Septembrie 2014 - 09:49
superba masina!
0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!