Acum 50 de ani apărea Fiat 124 Sport Spider (Video)
11 Noiembrie 2016, 15:42
Pentru nimeni nu mai este un secret, că primele vehicule a celor de la AutoVAZ au fost copii aproape identice ale modelelor Fiat 124 (VAZ 2101) şi Fiat 124 Familiare (VAZ 2102). Totuşi, spre deosebire de producătorul rus, italienii mai produceau pe platforma lui 124 şi o decapotabilă stilată, care nu ar fi putut exista în realităţile poporului rus. La început cei de la Fiat au dorit
doar să transforme sedanul Fiat 124 într-o decapotabilă, unicul prototip primind un parbriz înclinat, două uşi şi acoperiş pliabil, dar şi un hard-top demontabil, care putea fi utilizat pe
timp de iarnă. Prototipul
însă, a fost lipsit de caracter, iar cei de la Fiat au decis că acesta ar avea nevoie de o caroserie proprie, designul căreia a fost elaborat de către atelierul italian Pininfarina.
Decizia a fost una corectă, iar pe 3 noiembrie 1966, decapotabila Fiat 124 Sport Spider a fost dezvăluită public la Salonul Auto de la Torino. Deşi a primit un design absolut nou cu forme c
dinamice şi totodată elegante, unele elemente mai pot aduce aminte de vechile VAZ-uri, pardon, Fiat-uri, precum cadranele de bord, roţile,
indicatoarele de direcţie de pe aripi sau toba de eşapament. Eleganţa interiorului a fost accentuată de inserţiile din lemn, volanul din lemn în două spiţe şi scaunele anatomice căptuşite în piele.
În timp ce sedanul şi break-ul aveau propulsoare cu doar un singur arbore cu came, unitatea instalată pe 124 Sport Spider de 1,438 cm cubi venea cu o chiulasă nouă cu două arbore cu came, datorită căreia propulsorul dezvolta 90 CP, iar viteza maximă pe care o putea atinge decapotabila era de 170 km/h, în mare parte şi datorită cutiei de viteze manuale în 5 trepte.
În 1969, Fiat 124 Sport Spider a primit opţiunea unui nou propulsor de 1.6 litri, de asemenea, cu două arbore cu came, dar, de această dată şi cu două
carburatoare, care livra 110 CP şi putea accelera până la viteza de 180 km/h. A treia versiune, cu mici schimbări stilistice, a debutat în 1972,
fiind oferită în două motorizări „1600” (108 CP/180 km/h) şi „1800” (118 CP/185 km/h).
În acelaşi an, datorită eforturilor lui Eddy Merckx numit “The Cannibal”, decapotabila 124 Sport Spider a obţinut victorii în competiţii importante precum Tour de France, Giro d’Italia şi
Milano-Sanremo. Succesul în
sporturile cu motor a îndemnat producătorul italian să creeze o versiune dedicată raliurilor, numită
Fiat 124 Abarth Rally, care a fost
produsă şi în versiune de stradă, având capotă din fibră de sticlă, portiere din aluminiu şi un propulsor mai potent de 1.8 litri şi 128 CP.
Cea mai potentă versiune însă, avea să fie modelul destinat în mare parte pieţei SUA, care dispunea de un propulsor de 2.0 litri cu carburator şi compresor mecanic Volumex, datorită căruia puterea urca la 136 CP. Până în anul 1985, Fiat 124 Sport Spider a fost produs în peste 200,000 de exemplare, fiind extrem de popular în SUA, unde au fost vândute în jur de 75% dintre toate modelele produse.
La Salonul Auto de la Los Angeles
din 2015, cei de la Fiat au lansat succesorul spiritual ai decapotabilei clasice, numit Fiat 124 Spider.
Acesta din urmă a fost construit pe baza celei de-a patra generaţii Mazda MX-5, primind un design inspirat din vechiul 124 Sport Spider.
PiataAuto.mdValeriu Bahnaru
0
2,230
GALERIE FOTO (24 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!