Canada construieşte cel mai mare spărgător de gheaţă polar al său, cu 6 motoare Wartsila de 16 cilindri şi 8 cilindri

6 Mai 2024, 21:05
Redacţia PiataAuto.md
Spărgătoarele mari de gheaţă sunt printre cele mai fascinante tipuri de nave, întrucât sunt proiectate cu rezerve inginereşti imense de durabilitate, pentru a avea o carenă care să reziste misiunii lor de a putea să înainteze prin gheaţă, spărgând-o. Totodată, aceste nave au nevoie de motoare mult mai puternice raportate la dimensiunea lor, pentru a avea forţă de sparge straturile de gheaţă din faţa lor, pe lângă forţa de care au nevoie pentru a-şi mişca propria greutate. Ei bine, Canada a confirmat că demarează construcţia celui mai mare spărgător de gheaţă al său, primul de talie mare pe care această ţară în construieşte în ultimele 6 decenii.
Acest spărgător de gheaţă e un proiect numit CCGS John G. Diefenbaker, despre care în Canada se discută de mai bine de 10 ani, întrucât nava amiral actuală a pazei de coastă, CCGS Louis S. St-Laurent, împlineşte deja 60 de ani de când e în operare şi are nevoie de un succesor. Mai mult ca atât, paza de coastă îşi dorea două nave identice care să asigure acest rol de top, dar finanţarea de peste 7 miliarde de dolari canadieni, care trebuia să asigure acest proiect, întârzia să apară.
Canada are, însă, pese 160.000 de coasă arctică, datorită multitudinii sale de insule, iar navigabilitatea pe acele căi maritime poate fi o chestiune de eficienţă economică în timpuri liniştită şi una de securitate în timpuri tulburi. Rusia are spărgătoare de gheaţă mult mai multe la număr şi mai mari, multe din ele fiind propulsate electric cu ajutorul reactoarelor nucleare de la bord, deci au şi o autonomie de funcţionare foarte mare, după cum scriam într-un articol din 2021. Acum, Rusia e mult mai activă în zona arctică în a-şi marca prezenţa în regiunile de acolo, iar o ţară precum Canada, care are cele mai mare zone tangente în zona arctică cu Rusia, nu putea rămâne în continuare pasivă, iar proiectul de construcţie a celui mai mare spărgător de gheaţă al său s-a mişcat din loc.
Şantierul naval canadian Seaspan a fost cel care a anunţat o lună în urmă finalizarea proiectării de bază, iar acum şi decizia despre motoarele şi sistemul de propulsie, iar odată cu asta şi pregătirea pentru demararea construcţiei noii nave. Aceasta va fi construită într-un ritm neobişnuit de rapid pentru asemenea proiecte, în 2025 deja ajungându-se la structura completă şi instalare de motoare, cu definitivări ulterioare suplimentare.
Noul spărgător de gheaţă nu va avea un sistem de propulsie cu reactor nuclear, ci se va baza pe motoare diesel, care vor produce electricitate la bord pentru propulsia electrică. Deci, e un sistem mult mai convenţional, iar motoarele diesel vor fi furnizate de finlandezii de la Wartsila, ele fiind din familia Wartsila 31, cele care au primit cândva recordul mondial pentru cel mai mare randament din lume.
În cazul acestei nave, finlandezii vor livra 4 motoare Wartsila de 16 cilindri şi încă 2 de 8 cilindri, astfel că puterea totală a acestora va fi de 47 MW, sau circa 63.900 CP.
Compania elveţiano-suedeză ABB va fi cea care va furniza motoarele propriu-zise pentru această navă, iar forţa de propulsie va fi circa 45.600 CP, diferenţa de electricitate fiind utilizată pentru celelalte funcţii de la bord.
Noul spărgător de gheaţă va avea 158 metri lungime, o lăţime de 28 metri şi un deplasament de 26.000 tone. Acesta va putea atinge o viteză maximă de 20 noduri, sau 37 km/h. Autonomia de deplasare va viteză mare va fi de 25 zile, iar în regim logistic cu deplasări moderate şi staţionări, autonomia va ajunge la 270 zile. Acesta va putea sparge gheaţă de până la 2,5 metri grosime.
1
8,021
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!