Cehii au dezvăluit Tatra Force e-Drive, primul lor camion electric cu instalaţie de hidrogen

25 Octombrie 2023, 20:07
Redacţia PiataAuto.md
Camioanele Tatra sunt percepute adeseori drept superbe în capacităţile de înaintare, cu un concept unic în lume de punţi articulate şi un tub central de tracţiune, dar totodată Tatra e adeseori sinonim păstrare de neclintit a ingredientelor inginereşti tradiţionale, până în ziua de azi fabrica din Cehia având în producţie motoare diesel răcite cu aer! Şi iată că acum, într-un contast absolut cu această abordare, producătorul ceh a dezvăluit noul Tatra Force e-Drive, primul camion electric cu baterie, dar totodată şi cu instalaţie de hidrogen.
Noul camion se bazează pe noua generaţie Tatra Force, care a debutat în luna mai a acestui an, iar familia Tatra Force e cea destinată exploatărilor de specialitate, în condiţii mai dure decât cele obişnuite de asfalt. E interesant, deci, să vedem care sunt ingredientele din ingineria acestui camion nou Tatra şi ce s-a păstrat din reţeta clasică?
Foto: Noua generaţie Tatra Force, lansată în mai sub forma unui camion de pompieri

Ei bine, toate camioanele electrice moderne au dilema instalării electromotoarelor cât mai aproape de punţi, uneori chiar se combină câte două motoare de tracţiune cu o singură punte, cum face Volvo. De obicei se montează fie o cutie de viteze simplificată, fie un reductor, la fiecare punte, iar Tesla Semi, de exemplu, are două punţi motrice, însă un raport diferit al reductorului pe fiecare punte, astfel încât cele două motoare se completează reciproc la diferite viteze.
Cehii au considerat, însă, că un camion Tatra n-ar fi fidel identităţii sale dacă n-ar păstra conceptul său de tracţiune şi punţile semi-articulate, care-i asigură aderenţa în teren denivelat, aşa că au instalat un singur motor electric, în locul celui diesel, pe care l-au cuplat cu o cutie de viteze robotizată, cu 5 trepte. Iar de la cutia de viteze, cuplul pleacă mai departe printr-un sistem de tracţiune mecanică, în acest caz punţile motrice fiind 3 la număr, cele din spate. Au rămas diferenţialele blocabile şi tubul obişnuit de tracţiune.
Electromotorul e unul sincron, cu magnet permanent, cu o putere nominală de 480 kW, adică 653 CP, şi o putere maximă de 580 kW, adică 789 CP! Asta înseamnă că acest nou camion este şi cel mai puternic camion din istoria Tatra, cel puţin la valoarea cailor-putere! Motorul are şi un cuplu uriaş de 2.300 Nm, livraţi de la prima turaţie.
Partea şi mai interesantă e că Tatra a combinat ideea unui camion electric cu baterii cu unul pe hidrogen şi pile de combustie pe acest camion. Şi asta pentru că acest camion are o baterie de 171 kWh capacitate, suficient de mare încă să poată lucra câteva ore bune pe teritoriul unei mine, de exemplu, acolo unde lucrează de obicei asemenea modele. Şi acea baterie poate fi încărcată apoi de la staţie de încărcare obişnuită pentru camioane electrice. Bateria e una de tip Li-NMC, adică litiu în combinaţie cu nichel, mangan şi cobalt. Cu aceste ingrediente, camionul poate fi folosit absolut similar cu un camion electric pe baterii, doar că bateria e ceva mai mică în raport cu alte camioane.
Însă Tatra Force e-Driv are şi două instalaţii de pile de combustibil, care produc electricitate prin reacţii chimice, în rezultat eliberându-se doar vapori de apă ca produs aferent. Hidrogenul e stocat în formă gazoasă, în rezervoare, iar cele două instalaţii cu pile de combustibil au câte 100 kW putere fiecare, deci pot produce împreună cam 200 kW, putere care e direcţionată la încărcarea bateriilor. Aşadar, dacă există hidrogen, camionul face uz de el, încărcându-şi rezervoarele în câteva minute, şi are o autonomie de operare mult mai mare. Dacă disponibilitatea hidrogenului e o problemă, se încarcă de la prize şi operează ca un camion electric pe baterii autonomie mai mică. Masa totală a camionului, cu tot cu sarcina utilă deplină, e de 45 de tone.
Noul camion electric pe hidrogen va mai urma o perioadă de teste şi perfecţionări în viaţa reală, înainte de a primi unda verde finală pentru producţia de serie.
2
4,377
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!