Un avion Gulfstream a realizat primul zbor transatlantic folosind 100% combustibil sintetic pentru motoarele sale cu reacţie

22 Noiembrie 2023, 20:15
Redacţia PiataAuto.md
Cu doar câteva zile în urmă anunţam că Rolls-Royce făcuse cu succes testarea completă a viitorului său motor cu reacţie UltraFan, conceput să opereze pe combustibil sintetic de aviaţie (SAF), iar azi aflăm că un alt producător de motoare, Pratt & Whitney, a reuşit să asigure prima traversare a Oceanului Atlantic a unui avion folosind 100% combustibil sintetic SAF. E vorba de un avion Gulfstream G600, care a zburat din Savannah, Georgia, SUA, spre Farnborough în Marea Britanie.
Combustibilul sustenabil de aviaţie, SAF, e un combustibil apropiat în caracteristici de kerosenul actual, doar că nu e produs din petrolul extras din pământ, ci fie din biomasă, fie în mod sintetic, prin reacţii chimice ce extrag CO2 din atmosferă şi hidrogenul din apă, generând produsul final în rezultat, cu un consum de energie. Dacă această energie vine din surse regenerabile, atunci producţia carburantului extrage CO2 din atmosferă, iar ulterior, la arderea în motoare, se emană exact acelaşi CO2 în cantitate, ca şi la combustibilii sintetici la maşini.
Industria aviaţiei are standarde impuse, prin care în 2050 va trebuie să opereze 65% din zboruri cu acest combustibil sintetic, alături de avioane electrice sau hibride. Tocmai de asta, marii producători de motoare s-au pur pe treabă în ultimii ani, iar acum apar şi primele teste de viaţă reală cu aceste motoare noi.
Avionul care a făcut acum prima traversare e unul compact, Gulfstream G600, iar motoarele sunt de model Pratt & Whitney PW800, adaptate să opereze cu combustia de SAF. Pentru acest zbor a fost folosit combustibil SAF obţinut din hidrotratarea uleiului vegetal şi a acizilor graşi. Această variantă are o amprentă de CO2 în producţia sa, întrucât nu extrage CO2 din aer, dar amprenta e cu 70% mai mică decât în cazul arderii kerosenului.
Foto: Aşa arată o fabrică BP pregătită pentru trecerea la producţia combustibilului SAF

Odată cu acest prim zbor de test, realizat cu succes, motoarele PW800 ale celor de la Pratt & Whitney vor trece prin proceduri de aprobări operaţionale şi vor putea deja echipa avioanele din segmentul jeturilor business compacte. Deci, în cazul lui Pratt & Whitney, motorul lor e practic gata de producţia de serie şi de folosirea pe larg a combustibilului aviatic sintetic, care este deocamdată produs în cantităţi mici şi e foarte scump. Motorul Rolls-Royce cu combustibil SAF va asigura echiparea avioanelor dintr-o nişă superioară, de dimensiuni medii şi mari. În ambele cazuri, dezideratul ar fi ca aceşti combustibil să fie produşi cu zero absolut de emisii CO2, captând CO2-ul din aer şi eliberând ulterior doar aceleaşi emisii, fără a adăuga altele noi pe planetă.
0
10,630
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!