După închiderea staţiilor de hidrogen Shell din California, Toyota oferă reduceri de până la 40.000 dolari pentru Mirai, ceea ce sugerează o posibilă încetare a producţiei

22 Februarie 2024, 11:52
Redacţia PiataAuto.md
Se pare că tehnologia propulsiei cu hidrogen a atins un punct critic chiar şi la Toyota, producătorul care a insistat cel mai mult să o dezvolte şi să o perfecţioneze şi care a ajuns să aibă cel mai desăvârşit model în acest sens, devenit deja emblematic, Toyota Mirai. Săptămâna trecută scriam, însă, că Shell a decis să închidă toate staţiile sale de hidrogen din California, 7 la număr din cele 55 de staţii care există în acest stat, făcând astfel exploatarea maşinilor pe hidrogen şi mai dificilă. Anterior, cu o lună în urmă, informam că şi în Norvegia staţiile pe hidrogen se închid, iar cele noi sunt anulate. După anunţul din California, însă, dealerii Toyota din acest stat au primit scrisori de la Toyota în care sunt încurajaţi să ofere reduceri enorme, parţial rambursate de producător, pentru exemplarele Mirai fabricate în 2023 şi încă existente în stoc, pentru a scăpa de acestea. Reducerile ajung până la cifre inimaginabile, de altfel.
Versiunea incipientă Mirai XLE, costă în California circa 50.000 dolari în preţ de start, fără a adăuga eventuale opţionale, şi ea poate primi o reducere de preţ de 22.000 dolari acum. Ipostaza mult mai dotat, Mirai Limited, costă de obicei circa 67-68 mii dolari în preţ de start, iar pentru ea Toyota, prin dealerii săi din California, oferă o reducere uriaşă de circa 40.000 dolari! Deci în ambele cazuri se ajunge la un preţ de facto de circa 28 mii dolari fără a lua în calcul eventuale dotări suplimentare şi taxe de livrare sau alte servicii.
Pentru ca un cumpărător se beneficieze de această reducere, maşina trebuie cumpărată din cele existente deja în stoc, şi plătită integral, fără un program de leasing. Paradoxul e că pe lângă reducerea imensă, Toyota oferă în continuare şi bonusul de până acum, de 15.000 dolari în costuri de alimentare, valabile timp de 6 ani. Deci, practic primeşti un cont virtual cu acces la staţiile de hidrogen din California, şi alimentezi gratuit timp de 6 ani, în sumă totală de până la 15.000 dolari. Asta era valabil şi până acum pentru clienţii care plăteau maşina integral, iar cei care o luam în leasing erau limitaţi la doar 3 ani. Partea impresionantă e că acest bonus a rămas în vigoare împreună cu reducerea uriaşă, iar astfel, dacă le adunăm, se poate ajunge efectiv până la beneficii de 55 mii dolari la cumpărarea unei Toyota Mirai, doar pentru a te încumeta să plăteşti vreo 28-30 mii dolari pe ea şi să-ţi cumperi o maşină pe hidrogen.
Desigur, nimeni nu poate garanta că staţiile de hidrogen nu vor deveni mai puţine în California, dar asta e şi riscul pe care ţi-l asumi pentru o reducere atât de mare. De fapt, Mirai se vindea doar în statul California din întreg teritoriul SUA, pentru că doar acolo exista o reţea relativ disponibilă şi dezvoltată de staţii, care iată că începe a merge în regres acum. Deci, dacă se mai închid staţii în California, cumpărătorii vor rămâne cu o maşină formidabilă din punct de vedere ingineresc, pe care n-o vor prea putea alimenta nicăieri.
Pentru că stocurile de Mirai fabricate în 2023 nu sunt foarte mari la dealerii din California, toată această reducere incredibilă va afecta doar vreo câteva zeci de automobile, după care, cel mai probabil, se va aplica şi la maşinile din stoc marcate cu anul 2024. Însă tot ea va afecta cu siguranţă vânzările de mai departe, prin şocul pe care-l creează în piaţă şi prin faptul că de aici încolo până şi clienţii din California vor fi reticenţi să mai cumpere un Mirai în statul lor.
Iar pentru modelul Mirai, situaţia din California şi reacţia pe care o are Toyota acum seamănă foarte mult ca o sentinţă pentru un apropiat sfârşit al modelului, or, în 2023 Toyota a vândut circa 2.420 exemplare de Mirai în California, în timp ce vânzările lui Mirai în toată lumea au fost de 3.921 exemplare. Deci, peste 61% din toate exemplare de Toyota Mirai vândute în lume, erau livrate în California. Şi cum vânzările au fost excepţional de slabe şi în restul lumii — Norvegia, de exemplu, vânzând doar 2 exemplare de Mirai în întreg anul 2023, în pofida faptului că modelele electrice au cuantificat peste 82% din vânzări — viitorul lui Mirai pare aproape sigur pecetluit.
Şi aici e situaţia în care problema nu e în model sau ingineria lui, ci în faptul că infrastructura pentru hidrogen a intrat în regres, în mare parte din cauza ineficienţei energetice a acestuia, în faţa unei popularizări tot mai mari a maşinilor cu baterii. Toyota se lăuda până acum că alimentarea maşinii durează 5 minute, dar de fapt la unele staţii din Norvegia poţi alimenta doar câte 5 kg, şi dacă vrei să faci plinul, trebuie să mai aştepţi vreo 20 minute, ca staţia să mai pregătească alte 5 kg, transformate din lichid în gaz. Dar chiar şi cu 5 minute, deja există maşini electrice care pot pune în baterii în timp de 5 minute energie suficientă pentru 225 km, ceea ce anulează oarecum avantajul hidrogenului. Iar marea problemă a hidrogenului e că pentru producţia a 1 kg de hidrogen e nevoie de 53-57 kWh de electricitate, iar apoi o Toyota Mirai consumă între 0,8 şi 1,4 kg/100 km. O maşină electrică, ce-şi stochează electricitatea în baterii, consumă 15-22 kWh/100 km, deci de vreo 3 ori mai puţină energie de facto decât în cazul ecuaţiei cu hidrogen şi pile de combustie.
Şi totuşi, trebuie să admitem că oricând din peisaj ajunge să dispară o alternativă, e un moment de tristeţe, mai ales că acolo, undeva, în miezul ingineriei lui Mirai, există lucruri cu adevărat bune, dezvoltate mulţi ani. Sigur, nu poate fi neglijat nici faptul că închiderea staţiilor de hidrogen în California vine de la o companie petrolieră în esenţă. Dar însăşi Toyota are prostul obice de a încheia parteneriate cu companii petroliere în dezvoltările sale de noi tehnologii cheie şi noi am avertizat că de curând ea a făcut un parteneriat cu un gigant petrolier din Japonia pentru a dezvolta bateriile cu stare solidă în următorii vreo 5-6 ani, iar acel acord prevede că partenerul petrolist al lui Toyota poate închide proiectul la final dacă îl va considera lipsit de viabilitate. Deci, deşi pentru hidrogen s-au deschis în ultimul timp perspective industriale mari, acesta are parte de o perioadă complicată în domeniul maşinilor.
Foto: Construcţia actualei Toyota Mirai
0
9,745
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!