Macaralele chinezeşti din porturile SUA reprezintă riscuri de securitate cibernetică, conform unui nou act emis de preşedinţia americană

24 Februarie 2024, 19:58
Redacţia PiataAuto.md
Subiectul riscurilor de securitate cibernetică, care ar fi implantate în circuitele electronice integrate de origine chinezească din cele mai diverse produse ia o nouă amploare. Ieri publicam un articol în care anunţam că o centrală de stocare a electricităţii, cu baterii chinezeşti CATL, a fost deconectată definitiv în SUA, din cauza aceloraşi riscuri de securitate. Astăzi însă, vorbim de o amploare şi mai mare, care vizează produse la care puţini s-ar fi putut gândi — macaralele uriaşe din porturi, care gestionează încărcăturile de la bordul navelor. Un nou ordin executiv emis de preşedintele american în urma unei investigaţii de amploare, la care a participat şi FBI, şi alte câteva structuri de stat, desemnează macaralele chinezeşti din porturile americane drept riscuri majore de securitate cibernetică şi ordonă acţiuni care să elimine aceste riscuri pentru siguranţa naţională, de la schimbarea componentelor electronice până la înlocuirea totală de macarale.
Detaliile clare despre care ar fi mai exact riscurile de securitate şi ce consecinţe ar putea avea acestea au fost formulate chiar de către directorul FBI, Christopher Wray, într-o conferinţă de securitate de acum câteva zile, înainte de emiterea ordinului de la Casa Albă. Acesta a anunţat, ca şi în cazul bateriilor, că marea problemă e atât softurile de bază de care rulează circuitele electronice, cât şi circuitele integrate propriu-zise, adică chip-urile, după cum li se mai spune, au implantate în ele portiţe de manipulare de la distanţă a comportamentului lor. Deci, o asemenea macara, poate opera absolut normal în condiţii de pace, şi poate ajunge şi la sfârşitul duratei sale de viaţă fără ca vreodată acea portiţă implantată de chinezi să fie vreodată activată sau folosită. Însă, în cazul unui conflict direct, spre exemplu, macaralele din porturi ar putea fi imediat dezactivate de departamente de stat de hackeri din China, după cum declară şeful FBI.
Acesta spune că amploarea programului de spionaj şi hackeri al Chinei e mai mare decât tot restul lumii luat împreună! Acesta spune că scara imensă a acestor programe vizează aproape toate produsele electronice, iar în ultimul an ea a devenit şi mai pătrunzătoare, pentru că hackerii folosesc şi inteligenţa artificiale pentru a-şi ascunde mai profund aceste canale virtuale de acces în construcţia produselor. Directorul FBI spune că o mare parte din acest program este folosit pentru a fura date despre inovaţii tehnologiile din occident, iar cu inteligenţa artificială datele primare furate de la companii din occident, spre exemplu, pot fi înţelese mai rapid şi implementate în practică, părând în final că cei din China au devenit brusc mai rapizi în inovaţii sau mai vizionari.
Dacă par acuzaţii grave — sunt de fapt printre cele mai grave acuzaţii formulate vreodată, şi au fost spuse public, de directorul FBI, în urma unei investigaţii minuţioase la care au participat mii de specialişti din mai multe agenţii guvernamentale. Deci, vorbim de un subiect extrem de important şi decisiv, care poate schimba radical politicile de import şi admisibilitate a originii componentelor de aici încolo.
Şi James Lewis, unul din cei mai reputaţi experţi în securitate cibernetică din SUA, cu multiple colaborări şi merite de securitate naţională în SUA, a vorbit în detaliu la acest subiect, specificând exact care ar putea fi pericolele cu macaralele din porturi. Spre exemplu, în cazul unui conflict iscat pe subiectul Taiwan, SUA şi-a dori să facă uz de forţa sa navală imensă, iar asta ar însemna că într-un timp scurt nave militare mari ar urma să încarce echipamente mari la bordul lor pentru a naviga în zonele critice. Şi la un moment dat, aproape toate macaralele din porturi încetează să mai funcţioneze brusc şi nu mai răspund la nicio comandă. Asta ar însemna nave care stau în porturi cu necesităţi urgente, şi pentru care nu există macarale potrivite care să le urce echipamente de sute şi mii de tone la bord.
Până se găsesc macarale mobile care să încerce să rezolve parţial situaţia critică, se pierde timp şi se produce haosul dorit de cei care pot activa asemenea funcţii surpriză. Desigur, unele nave militare mari au propriile macarale, care pot efectua unele operaţiuni.
James Lewis spune că asemenea vulnerabilităţi şi indicii clare au fost descoperite la macaralele portuare produse de compania chineză Shanghai Zhenhua Heavy Industries, abreviată din chineză drept ZPMC. Iar pe parcursul ultimului an au existat deja atacul cibernetice asupra unor porturi mai mici, care au fost probabil testări de viaţă reală la scară mai mică a acestor portiţe. Iar macaralele ar avea implantate aceste vulnerabilităţi de circa 30 de ani încoace!
Problema uriaşă este că între 70 şi 80% dintre toate macaralele mari portuare din lume sunt produse de acest producător în ultimii 30 de ani. Cota e similară şi în SUA, dar asta înseamnă că la fel de vulnerabile ar fi porturile din întreaga lume!
Chinezii au reacţionat la aceste acuzaţii deosebit de grave şi au numit toate aceste informaţii drept o paranoia fără vreun substrat real.
Noul ordin de la Casa Albă obligă porturile să anunţe toate incidentele, oricât de mici, iar Paza de Coastă va putea atrage specialişti pentru investigarea oricărui incident şi port. Pe lângă asta, programul prevede noi standarde de securitate, care trebuie îndeplinite şi resurse financiare pentru a analiza fiecare port în parte şi fiecare macara, astfel încât oriunde există cel puţin suspiciuni, să se recurgă la înlocuiri cel puţin de sisteme electronice, iar dacă e nevoie şi mecanismele macaralelor.
Ultima problemă ar fi cu ce anume să se înlocuiască, dacă acea companie chinezească e atât de dominantă în lume la macaralele portuare, încât are 80% cotă de piaţă? În SUA nu se mai produc azi macarale mari de porturi, spre exemplu. Ca să rezolve această dilemă, guvernul SUA a încheiat un acord cu PACECO Corp, o subsidiară din SUA a companiei japoneze Mitsui E&S, specializată în producţia de macarale similare, ca aceştia să înceapă imediat pregătirile pentru o fabrică de macarale în SUA. Paradoxul e că această companie a fost cea care a inventat în 1958 aceste tipuri de macarale navale şi a avut producţie locală în SUA decenii la rând, până când la sfârşitul anilor 80 a fost nevoită să-şi închidă ultima linie de fabricare din cauză că nu mai putea face faţă concurenţei chineze. Acum compania va primi fonduri uriaşe, pentru a reveni în SUA şi a pune la punct producţia locală de macarale, acordul fiind desemnat unul de importanţă strategică pentru SUA.
Foto: Macarale Mitsui E&S

Aşadar, e o situaţie care pare să fi deschis cutia Pandorei în tot ceea ce înseamnă produse electronice chinezeşti şi riscurile ascunse din acestea, plantate aparent de vreo 30 de ani încoace minim, de la apariţia internetului răspândit pe larg, practic. Asemenea constatări prin anchete de amploare şi asemenea acuzaţii formulate public, de oamenii-cheie din securitatea SUA, nu au cum să nu dea schimbări majore în limitări imense în viitorul apropiat faţă de accesul a orice e fabricat în China şi e electronic în tot ceea ce înseamnă siguranţă naţională, infrastructură de bază a unei ţări şi pur şi simplu lucruri esenţiale pe care se bazează funcţionarea unei ţări. Şi s-ar putea să aflăm şi că foarte multe din progresele uimitoare ale Chinei se datorează de fapt tot acestor portiţe ascunse, despre care vorbea expertul James Lewis mai sus.
2
5,824
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!