O mecanică din SUA a descoperit că sistemul start stop al Toyota are implantată o limitare la numărul de reporniri care pot fi făcute cu un demaror

2 Februarie 2024, 10:57
Redacţia PiataAuto.md
Sistemele start/stop sunt aproape unanim răspândite pe maşinile cu motoare cu combustie produse în ultimul deceniu, iar funcţia lor primară e să oprească motorul atunci când maşina staţionează în trafic, evitând funcţionarea la ralanti şi economisind astfel carburantul consumat de motor. Asta înseamnă că demarorul unei asemenea maşini e pus să repornească motorul de zeci de ori mai frecvent şi mai mult în sumă decât se întâmpla anterior la maşinile care nu aveau asemenea sisteme. Ei bine, o mecanică din SUA a descoperit că sistemul start/stop al Toyota are implantată o limitare foarte specifică a numărului de reporniri care pot fi făcute de un singur demaror, iar când cifra este atinsă, maşina aprinde martorul Check Engine şi te trimite la service pentru înlocuirea lui.
Descoperirea a fost făcută de mecanica Faye Hadley din Texas, o personalitate cunoscută în SUA, datorită figurării ei într-o emisiune şi activităţii de pe reţelele sociale. Ea a absolvit facultatea Harvard, dar apoi s-a reprofilat spre pasiunea sa pentru mecanică şi are certificări avansate în domeniul mecanicii şi service-urilor auto, ceea ce o face în mod oficial unui din cei mai calificaţi mecanici din statul său.
Ea a descoperit că limitarea este implantată în softul maşinilor Toyota, în unitatea de control al motorului. Trebuie să spunem, însă, că toate maşinile care au sistem start/stop au demaroare mult mai puternice şi concepute pentru a fi mai longevive, pentru că altfel, un demaror simplu n-ar face faţă atâtor reporniri şi ar şi descărca bateria prea repede. Deci vorbim oricum de demaroare adaptate la aceste sisteme mai noi în lumea auto, doar că unele rezistă mai mult, altele mai puţin, iar acum aflăm că unele au şi o durată de viaţă clară, limitată din softul maşinii.
În cazul Toyota, însă, japonezii au fost totuşi foarte generoşi cu durata de viaţă a demarorului şi i-au setat o limită de exact 384.000 de reporniri. Maşina numără toate repornirile făcute de demaror pe durata de exploatare, ani la rând şi le sumează într-un soi de odometru digital invizibil, iar când se atinge cifra de 384 mii, se aprinde Check Engine. La service, diagnosticarea maşinii relevă faptul că demarorul trebuie schimbat cu unul nou, iar service-urile oficiale sunt instructate să facă anume asta, să schimbe piesa în întregime, chiar dacă demarorul ar putea fi încă perfect funcţional la nivel mecanic.
Însă cifra de 384.000 de reporniri nu e atât de mică, de fapt. Dacă am lua în considerare că o traversare de oraş în ambuteiaje dimineaţa şi alta seara, ar putea avea câte 30-40 reporniri, şi am lua în calcul chiar şi 100 reporniri pe zi, la circa 40 km parcurşi, atunci 384.000 de reporniri ar însemna 10 ani şi jumătate de asemenea exploatare, sau circa 155 mii km parcurşi. Însă există exploatări în condiţii de trafic mult mai lejer, care ar însemna poate 30 de reporniri pe zi ale unei maşini, şi asta ar însemna într-un final tocmai 35 ani de exploatare.
Mecanica atenţionează că asta nu înseamnă că demarorul Toyota va rezista şi fizic toate cele 384.000 reporniri şi s-ar putea defecta şi mai devreme, sau dimpotrivă, ar putea fi în stare bună peste 10 ani şi jumătate, dar softul să ceară înlocuirea. Partea curioasă e că dacă se doreşte, acest contor de reporniri poate fi pur şi simplu resetat la o valoare de 0 sau mai mică, şi atunci martorul Check Engine va dispărea, iar demarorul ar putea funcţiona mai departe. În mod similar, dacă se instalează mai devreme un demaror nou, atunci contorul maşinii trebuie dat la zero, altfel maşina va continua numărarea mai departe până la 384.000.
Deci, nişte mici secrete şi curiozităţi din lumea mecanicilor, pe care puţini le vor spune. Şi, cel mai probabil maşinile noastre moderne ar putea avea mult mai multe asemenea limitări şi atenţionări implantate în ele.
1
160,862
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!