Rolls-Royce va furniza baterii similare cu Tesla Megapack pentru o nouă centrală de stocare a energiei în Letonia

29 Februarie 2024, 22:40
Redacţia PiataAuto.md
Despre centralele mari cu baterii am vorbit frecvent pe parcursul ultimului an, pentru că foarte multe ţări de pe glob sunt într-o adevărată goană de a instala asemenea centrale, pentru a putea stoca electricitatea furnizată de capacităţile adiţionale de producţie a energiei regenerabile, în special eoliană şi solară. Chiar dacă Tesla, prin bateriile Megapack, e considerată cumva pionerul acestor baterii de scară suficient de mare, încât să poată servi ca centrale de reţea, foarte multe alte companii şi-au făcut simţită prezenţa în ultimul timp ce aceeaşi piaţă, inclusiv companii care aveau experienţă cu baterii de scară mai mică sau care pur şi simplu aveau experienţa a multe alte utilaje electrice sofisticate pentru reţelele electrice, iar de acolo până la configurarea bateriilor necesare n-a fost decât un pas. Anul trecut, spre exemplu, scriam că până şi Rimac şi-a anunţat intrarea în acest segment. Iar azi aflăm că Rolls-Royce va furniza baterii similare pentru o nouă centrală de stocare a energiei în Letonia.
Foto: Schiţa grafică a viitoare centrale de baterii Rolls-Royce din Letonia

În primul rând, nu e vorba de producătorul de autoturisme de lux Rolls-Royce Motor Cars, ci de compania Rolls-Royce cu rol de producător de motoare de avioane, reactoare nucleare, echipamente navale şi de submarine şi o mulţime de alte creaţii inginereşti fascinante. În cazul acestor baterii, e vorba de divizia sa MTU, derivată din fosta companie germană MTU, care producea motoare şi generatoare industriale, pe care Rolls-Royce a cumpărat-o şi a încorporat-o ca o divizie proprie. Iar cei de la MTU au de ceva timp în portofoliul lor şi asemenea baterii mari, scalabile, cu rol de centrale de reţea.
În luna noiembrie 2023 scriam că Țările Baltice lansează primele proiecte de centrale mari de baterii, şi se pregăteau de licitaţii şi semnări de contracte pentru construcţia lor. Aceste centrale vor avea şi rol de stocare a energiei regenerabile, dar şi rol de stabilizare a reţelei în momentul aşteptat al decuplării de la reţeaua comună cu Rusia a acestor ţări. Scriam atunci că e oarecum paradoxal că aceste ţări încă mai au reţelele interconectate cu Rusia, la peste 30 de ani de la destrămarea URSS, mai ales că pe multe alte aspecte cele trei ţări au fost foarte rapide în a rupe asemenea dependenţe. Şi mai dădeam atunci exemplul Moldovei, care a făcut acest pas de decuplare în anul 2022, deci înaintea Țărilor Baltice.
Ei bine, centrala de baterii pe care o va echipa acum Rolls-Royce în Letonia nu e foarte mare faţă de altele menţionate recent, dar e importantă pentru stabilizarea reţelei într-o ţară relativ mică, precum e Letonia. Centrala va avea 80 MW putere şi 160 MWh capacitate de stocare, deci teoretic îşi poate furniza puterea maximă timp de 2 ore.
Rolls-Royce va furniza nu doar bateriile propriu-zise, ci întregul ecosistem avansat al acestora — invertorul de putere, transformatorul de voltaj mediu, precum şi un transformator mai mare de putere. Totodată, sistemul Rolls-Royce cuprinde şi un dispozitiv de dirijare inteligentă prin soft avansat a parametrilor centralei, cu analiza în timp real a datelor reţelei şi solicitările din partea operatorului de reţea. Iar cei de la Rolls-Royce au fost contractaţi nu doar să producă şi să livreze bateriile, ci şi să construiască întreaga centrală, cu o perioadă de mentenanţă de 5 ani.
Contractul semnat de Letonia cu Rolls-Royce prevede că aceleaşi tip de baterii pot fi instalate şi la alte două centrale mai mici, dacă cei de la Rolls-Royce îşi vor onora exemplar acest prim contract. E interesant, deci, că o ţară mică precum Letonia alege tocmai Rolls-Royce la prima sa experienţă cu centrale de baterii. În schimb reputaţia ireproşabilă a acestei companii în cele mai diverse soluţii inginereşti şi un contract care garantează şi produsul, şi instalarea, şi mentenanţa centralei, pare să le dea letonilor siguranţa că vor avea o centrală ce va funcţiona fără rateuri, după principiul că „nu suntem atât de bogaţi încât să optăm pentru soluţii ieftine”.
2
907
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!