Fabricarea maşinilor electrice va costa mai puţin decât cele cu motoare cu combustie începând din 2027, arată predicţiile industriei

10 Martie 2024, 11:49
Redacţia PiataAuto.md
În ultimii ani cu toţii am auzit informaţii care par să se contrazică reciproc pe alocuri. Spre exemplu, că mulţi producători se plâng că nu pot face profit cu maşinile electrice, pentru că fabricarea lor e prea scumpă. În acelaşi timp, mai ales în ultimele luni, am auzit ştiri despre concedieri masive anunţate la marii furnizori auto, precum Continental, ZF, Bosch, Forvia, cu toţi indicând fie faptul că maşinile electrice au nevoie de mai puţine componente şi mai puţini oameni pentru a le fabrica, fapt care taie din necesitatea de avea atât de mulţi angajaţi care să lucreze fa fabricarea componentelor sau a maşinilor propriu-zise. Apropo, Forvia a menţionat şi faptul că unul din principalele motive în cazul său e adoptarea inteligenţei artificiale, care reduce nevoia de avea atât de mulţi oameni angajaţi. Aşadar, pe de o parte, unii producători se plâng că maşinile electrice costă mai scump în fabricare, în timp ce furnizorii concediază oameni şi spun că acestea necesită costuri mai mici. Ei bine, există o explicaţie logică, iar acum Pedro Pacheco, vice preşedinte al centrului de cercetare Gartner — unul din cele mai reputate în analize de industrie şi economie din lume — a dezvăluit şi câteva din predicţiile industriei auto, bazate pe calcule actuale şi proiecţii ale evoluţiei acestora.
În primul rând, explicaţia informaţiilor contradictorii de mai sus e în lenevia unor producători auto, care au căutat să cârpească maşini electrice remodelându-le pe baza celor pe benzină sau diesel, făcând unele operaţiuni manuale. Tot ei s-au pomenit devansaţi tehnologic prea târziu şi fac investiţiile majore abia acum, la cifre mai mare din cauza inflaţiei, decât au făcut-o pionierii cu 7-10 ani în urmă şi, dacă distribuie acele investiţii la modelele fabricate acum încă în număr mic de fabricile lor, costul per unitate e cu adevărat mare. Dar e un cost de rambursare a unor investiţii tardive, nu unul care să reflecte neapărat producţia directă.
Însă şi în producţie directă aceşti producători leneşi nu s-au obosit să revoluţioneze prea mult lucrurile, în timp ce alţii precum Tesla sau BYD au aplicat procedee diferite în fabricare, precum Gigacast, sau au folosit baterii super subţiri şi rigide, care au rol de structură în caroserie. Doar Gigacast poate reduce cu 20% costurile de fabricare brută a unei maşini, spune analistul. Iar bateriile cu rol structural mai pot aduce minim 10% reducere în costuri.
Şi BYD, spre exemplu, foloseşte baterii LFP, mai ieftine în producţie, dar pe care le-a adus la nivelul de performanţă similar cu cele litiu-ion. Şi tocmai aceşti producători, care au reuşit să implementeze inovaţii în producţie şi au investit mai devreme, acum scot profituri frumoase din producţia maşinilor electrice, iar maşinile lor sunt adeseori deja mai ieftine decât cele cu combustie de talie similară.
Vicepreşedintele Gartner spune că această tendinţă generală se va instaura către anul 2027 în industria auto, atunci când costurile bateriilor vor fi şi mai mici decât acum, dar şi când o mare parte din producători vor fi nevoiţi să adopte abordări diferite în fabricarea maşinilor electrice. Către anul 2027, la media generală a industriei, spune Pacheco, producţia de maşini electrice va fi mai ieftină decât să produci maşini cu motoare pe benzină sau diesel, iar din acel punct crucial dezvoltarea maşinilor electrice va avea raţionamentele economice drept motor de dezvoltare.
În acelaşi timp, analistul spune că industria va ajunge la acest punct crucial, deja previzibil la orizont, mai devreme decât se estima anterior. Prin urmare, cei care au ezitat să investească mai devreme în maşini electrice, vor rata o mare parte din beneficiile care vor veni odată cu asta.
Totodată, el prevede că deja în anul 2030 jumătate din maşinile noi vândute în lume vor fi electrice. Întrebat de publicaţia Autonews dacă aceste predicţii nu vor fi subminate de temperarea ratei de creştere a maşinilor pe unele pieţe, urmărită la final de an 2023, acesta a spus că această temperare e parţial naturală după retragerea unor subvenţii, însă la orizont vin multe modele electrice noi, cu adevărat accesibile şi bune în parametrii lor tehnici, cum ar fi Citroen e-C3 în Europa, sau Renault 5, sau modele MG, BYD şi Tesla, care vor impulsiona şi mai mult adopţia într-un segment de preţ mult mai accesibil, acolo unde cifrele de vânzări pot face schimbări şi mai mari decât le-am văzut până acum.
3
14,281
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!