Şeful Mercedes spune că UE ar trebui să reducă taxele la importul maşinilor chinezeşti, nu să le crească

14 Martie 2024, 15:43
Redacţia PiataAuto.md
În timp ce marea majoritate a producătorilor germani se simt devansaţi de producătorii chinezi mai ales la maşini electrice, în timp ce mărcile chinezeşti îşi fac tot mai abil intrarea pe pieţele europene şi încep să adune vânzări importante, în timp ce presa germană se întreabă cum de s-au pomenit brusc producătorii germani întrecuţi şi înghesuiţi de cei chinezi şi în timp ce UE a lansat o investigaţie în raport cu producătorii chinezi, iar de curând a anunţat că a găsit dovezi clare de subvenţionare directă şi indirectă a acestora de statul chinez, ceea ce înseamnă că există motive pentru a le impune taxe mari de import în UE — şeful Mercedes, Ola Kallenius, face o declaraţie surprinzătoare şi spune că el crede că UE nu doar că n-ar trebui să mărească taxele de import pentru maşinile chinezeşti, ci ar trebui să le reducă pe cele existente, poate chiar să le excludă în totalitate!
Declaraţia şefului companiei germane a fost făcută pentru publicaţia Financial Times şi acesta a mers până acolo încât să spună că Mercedes nu a cerut o asemenea investigaţie precum cea făcută acum de Comisia Europeană.
Foto: Prima navă proprie BYD a acostat de curând în Europa, livrând peste 3.000 maşini electrice chinezeşti în Germania şi alte mii de maşini în alte porturi europene

Acesta a cerut direct Comisiei Europene în interviul său să nu ridice taxele de import pentru maşinile electrice chinezeşti, declarând că el e total împotrivă. „Nu creşteţi taxele. Sunt contra. Ba dimpotrivă, vă îndemn să mergeţi pe o cale exact inversă, luaţi taxele de import pe care le avem acum şi reduceţi-le la minim”! În prezent, apropo, maşinile chinezeşti sunt taxate cu 10% la importul în UE, în timp ce cele produse în Europa şi exportate spre China sunt taxate cu 15%.
Acesta a mai spus că valul imens de producători chinezi de maşini electrice care vor să exporte în Europa „e o evoluţie naturală, care trebuie să fie întâmpinată cu produse mai bune, tehnologii mai bune şi agilitate mai mare”, uitând că tocmai compania pe care o conduce are printre cele mai înapoiate maşini electrice la parametrii tehnici în comparaţie cu preţurile pe care le cere, până şi cele mai luxoase modele operând încă la tehnologie de 400 volţi, nu 800, iar autonomia lor reală a fost descalificată cu circa 1/3 de agenţia EPA la omologările oficiale faţă de promisiunea iniţială. Totodată, Mercedes a ajuns pe ultimele locuri în fiabilitatea maşinilor sale, conform clasamentelor recente din SUA. Deci cu ce e pregătit Mercedes să întâmpine concurenţa chinezească?
Acesta a mai îndemnat UE să lase competiţia de piaţă să-şi spună cuvântul, dar tocmai asta e problema subvenţiilor de stat, că denaturează concurenţa liberă, pentru că un grup de producători primeşte sute de milioane sau miliarde de dolari drept subvenţii, şi alţii nu primesc această susţinere, iar apoi trebuie să concureze în condiţii egale pe piaţă.
Într-o lume ideală, declaraţiile lui, Ola Kallenius ar fi corecte şi admirabile, dar atunci când e pusă la îndoială însăşi viabilitatea întregii industrii europene pe fundalul acestor subvenţionări chinezeşti masive, când producătorii auto şi mai ales furnizorii de componente au anunţat doar în ultimele luni concedieri de zeci de mii de locuri de muncă (vezi pe site-ul nostru ştirile despre Continental, ZF şi Bosch, Forvia), e foarte probabil ca declaraţiile şefului Mercedes să fie întâmpinate cu multe critici de către colegii săi din industria auto şi de către public.
Este, însă, la fel de adevărat că o mare vină pentru această situaţie o poartă însăşi producătorii germani, care au tot jonglat cu investiţii superficiale în maşini electrice şi au tot lansat modele pentru a bifa că le au, pierzând timp preţios pentru a inova şi a se impune cu modele cu adevărat excelente ca şi performante şi cost de producţie. Deci, într-o mare măsură, dacă o concurenţă directă teoretică, aşa cum îţi imaginează şeful Mercedes, va ajunge să-i distrugă pe o mare parte din ei, va fi şi vina lor.
Însă adevărul e că până şi Elon Musk a atenţionat că dacă nu se impun taxe de import chinezilor la maşini electrice, aceştia vor distruge cea mai mare parte a producătorilor occidentali. Şi asta o spune şeful Tesla, compania dare cu siguranţă nu poate fi acuzată că a fost leneşă în a inova în domeniul maşinilor electrice.
Ce poate să-l motiveze pe şeful Mercedes la asemenea declaraţii? Se pare că nu e neapărat curajul de a fi diferit, ci frica de a nu pierde piaţa chineză, pe care Mercedes mizează foarte mult. Chiar el, în acelaşi interviu, spune că dacă în rezultatul taxelor europene China va impune drept răspuns taxe şi mai mari pentru producătorii europeni, aceştia vor pierde o bună parte din vânzările de acolo, iar Mercedes îşi vinde acum 1/3 din producţia globală în China. Pe lângă asta, mai e şi problema că Mercedes foloseşte în maşinile sale electrice în mare parte baterii CATL, provenite din China, fie asamblate în Germania pe baza celulelor chinezeşti, fie asamblate complet în China.
Dar probabil cea mai mare explicaţie, despre care mulţi uităm adeseori, vine din structura acţionariatului Daimler, deţinătorul mărcii Mercedes. Chinezul Li Shufu, fondatorul Geely, deţine 9,69% din acţiunile Daimler prin Tenaciou3 Prospect Investment Limited. Alte 9,98% sunt deţinute de compania chinezească BAIC, iar BAIC e o companie deţinută de statul chinez, prin municipalitatea din Beijing! Deci, de facto, 20% din Mercedes e deţinut de chinezi, iar 10% direct de statul chinez. Doar 7,4% din acţiunile Mercedes au mai rămas în proprietate germană a unor mici acţionari!
Aşa că declaraţiile de neînţeles de acum şefului Mercedes nu sunt neapărat convingerile lui, ci e foarte probabil că acesta îşi reprezintă pur şi simplu acţionarii. Iar asta ne aminteşte încă o dată unde a ajuns Mercedes azi, ca un mare semnal de alarmă şi trezire pentru industria germană şi pentru Germania în general.
2
9,909
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!