Moldova şi România vor avea o nouă linie electrică aeriană de 400 kV, acordul de finanţare pentru ea fiind semnat la Chişinău

14 Martie 2024, 10:08
Redacţia PiataAuto.md
Ieri la Chişinău a fost semnat acordul de finanţare pentru unul din cele mai importante proiecte de infrastructură energetică de 30 ani încoace pentru Moldova — noua linie electrică aeriană de interconectare cu România, dintre Bălţi şi Suceava. Noua linie aeriană de 440 kV va asigura în sfârşit o primă conexiune directă de mare putere a sistemului electric din nordul şi centrul Moldovei cu sistemul electric al României.
Zicem în sfârşit, pentru că de 33 de ani încoace s-a perpetuat o stare nefirească, în care principalele magistrale electrice ale Moldovei sunt centrate în zona transnistreană, la centrala CERS de acolo. Până şi linia electrică Isaccea, prin care se realizează periodic importul de electricitate din România, trece de facto şi prin Ucraina, întâi, apoi ajunge la CERS în regiunea transnistreană, şi de abia ulterior acea energie ajunge în centrul şi nordul Moldovei, printr-o linie de 330 kV.
Foto: Harta actuală a liniilor electrice active ale Moldovei, culorile indică nivelul lor de tensiuni acceptată, conform legendei indicate în dreapta sus

Aşadar, din 1991 până acum doi ani, niciun guvern al Moldovei şi României n-au acţionat împreună pentru a îmbunătăţi interconectarea celor două ţări, deşi, acesta era unul din lucrurile cruciale, care ar fi fost firesc să fie făcute din primii ani după obţinerea independenţei Moldovei. Din fericire, acum se întâmplă nişte progrese palpabile şi cu adevărat cruciale la acest capitol, primul fiind noua linie de 400 kV de la Vulcăneşti la Chişinău, pentru care de curând au fost livrate deja şi transformatoarele Siemens Energy de mare putere, iar acum a fost semnat şi proiectul de finanţare pentru noua linie aeriană de 400 kV Bălţi-Suceava, asigurându-se astfel că vor exista cel puţin două magistrale de 400 kV de interconectare între cele două ţări.
Foto: Linia electrică nouă de la Vulcăneşti la Chişinău

Noua linie electrică aeriană va avea 142 km, dintre care 49 sunt pe teritoriul Moldovei, iar restul pe teritoriul României. În România, ea se va conecta la staţia Suceava şi la reţeaua de linii de 400 kV a României, asigurându-se astfel continuitatea conexiunilor şi totodată faptul că şi Moldova va deveni parte a sistemului european de mare putere.
Harta liniilor electrice ale României şi schiţa noii linii Suceava-Bălţi

Pentru asta, la Suceava va fi construită o nouă celulă de linie, iar la Bălţi va fi nevoie de o staţie de transformare de la 400 kV la 330 kV, unde va fi nevoie de noi transformatoare performante.
Valoarea totală a proiectului noi linii este de 77 milioane euro. Acum la Ministerul Energiei din Moldova a fost semnat acordul de finanţare cu BERD, în valoare de 30,8 milioane euro, ceea ce constituie 40%. Alte 30,8 milioane de euro vor fi finanţate printr-un acord cu Banca Europeană de Investiţii, iar 15,4 milioane de euro vor fi acordate de Uniunea Europeană, sub formă de grant, deci finanţare nerambursabilă.
Noua linie electrică aeriană va însemna mult mai multă securitate energetică pentru Moldova, pentru că asigură trasee alternative, mai directe şi mai scurte, ceea ce înseamnă că şi pierderile de transmisie vor fi mai mici. Totodată, având două linii de 400 kV de interconectare a Moldovei şi României, teoretic va exista deja o infrastructură mult mai rezilientă şi mai capabilă de a acoperi transportul până şi a întregului necesar de putere maximă a Republicii Moldova, care ajunge la 950 MW la orele de vârf. Cu o singură linie de 400 kV, acest lucru nu e fezabil în condiţii de siguranţă şi parametri recomandaţi. Desigur, Moldova are capacităţi şi de producţie proprie a electricităţii şi n-a importat niciodată întreaga cantitate, dar e întotdeauna bine să existe capacităţi de transport cu mari rezervă. Pentru România, noile linii electrice aeriene pot însemna şi capacităţi noi de export a electricităţii în Ucraina, către centrul şi sudul acestei ţări, prin intermediul sistemului electric al Moldovei, exporturi care se şi întâmplă deja frecvent, dar noile linii aeriene ar permite puteri şi mai mari.
Şi, în fine, ca perspective într-un viitor mai îndepărtat, când energia regenerabilă s-ar dezvolta şi mai mult în Moldova, noua linie de 400 kV ar permite mult mai uşor ca electricitatea produsă în Moldova, chiar şi intermitent, la anumite ore ale zilei, să fie livrată în UE, pe o piaţă comună a electricităţii, întrucât Moldova este deja parte a mecanismului european ENTSO-E, ceea ce permite mult mai uşor aceste schimburi şi echilibrări reciproce, în baza unei pieţe comune.
1
1,420
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!