ZF a inaugurat o fabrică exemplară în Cehia, cu zero emisii, panouri fotovoltaice şi pompe de căldură, unde va produce componente pentru maşinile electrice

12 Martie 2024, 13:32
Redacţia PiataAuto.md
De multe ori, când se vorbeşte despre maşini electrice, se spune că impactul iniţial în fabricarea lor ar fi mai mare, în mare parte din cauza bateriilor, dar şi a altor componente. Dar adevărul e că acel impact e determinat de cât de multe emisii se generează sau resurse neregenerabile se consumă la fiecare etapă de fabricare, iar noile tehnologii permit deja reducerea sau excluderea emisiilor de la o mare parte din procesele de fabricare ce compun o maşină finală, de la oţel topit şi turnat cu ajutorul electricităţii regenerabile şi a cuptoarelor operate cu combustibil sintetici, până la asigurarea unor fabrici întregi, de componente sau de maşini finale, care au zero emisii în balanţa lor finală. ZF, unul din cei mai mari furnizori auto din lume, anunţă acum că a inaugurat o asemenea fabrică exemplară, cu zero emisii, în Cehia, unde va produce componente pentru maşini electrice, în special pentru electromotoarele acestora.
Fabrica nu este nouă, fiind inaugurată de ZF în 1992 şi fiind localizată la 100 km nord-vest de Praga. Însă ZF a reechipat-o complet acum în tot ceea ce ţine de eficienţă energetică şi a transformat-o în prima fabrică ZF din lume, care are o amprentă finală de zero emisii.
În primul rând, fabrica a fost izolată termic, cu metode aplicabile pe o asemenea construcţie industrială. În al doilea rând, întreg sistemul anterior de încălzire, care opera pe bază de gaz natural, a fost înlocuit cu un sistem pe bază de pompe de căldură, iar astfel costurile de încălzire s-au redus brusc cu 100%, nemaivorbind de faptul că acum gazul natural nu este ars, iar emisii CO2 de la acesta nu mai sunt emise. În schimb, pompele de căldură funcţionează, bineînţeles, cu electricitate, captând căldura din aer şi amplificând-o cu compresoare, pentru a asigura căldura necesară la un randament mult mai bun.
De asemenea, în perioada rece a anului răcirea utilajelor din interior e realizată cu aer de afară, fără a folosi un sistem de aer condiţionat, întrucât aerul de afară a suficient de rece să asigure răcirea. O fabrică răcită cu aer timp de jumătate de an, deci, în cea mai bună tradiţie a industriei auto cehe.
Pe lângă asta, cei de la ZF au montat 3.400 panouri fotovoltaice pe acoperişul fabricii şi alături de edifciile acesteia, care vor asigura producţia a circa 20% din electricitatea totală necesară fabricii pe parcursul unui an. Cei de la ZF nu dau date exact, însă chiar şi la o medie de 480 W per panou, asta ar însemna 1,63 MW de putere instalată.
Cealaltă parte a electricităţii necesare funcţionării fabricii e cumpărată acum de la un furnizor din Cehia, care operează hidrocentrale şi parcuri eoliene, deci electricitatea e complet regenerabilă.
Astfel, fabrica ZF din Cehia foloseşte doar energie regenerabilă atât pentru propria mentenanţă şi viabilitate, cât şi pentru toate procesele de producţie industrială, ceea ce o face una cu zero emisii CO2 în impactul de mediu. În această fabrică muncesc 700 oameni şi aici se produc preponderent componente electronice pentru electromotoarele destinate maşinilor electrice, asamblarea finală a motoarelor având loc la alte fabrici ZF din Germania şi Serbia.
2
1,526
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!