Producătorul de motoare navale MAN a reparat motorul cu abur al unei nave de 111 ani vechime

8 Aprilie 2024, 16:56
Redacţia PiataAuto.md
Câte motoare în lume ar putea rezista să funcţioneze 111 ani? Iar apoi, cu o reparaţie, să poată redeveni funcţionale, pentru a mai munci şi mai departe? Ei bine, o navă de 111 ani vechime, de pe cel mai mare lac din Alpi, a avut nevoie de curând de o reparaţie amplă la motorul său cu abur, iar producătorul de motoare navale MAN Energy Solutions anunţă că a putut repara acel motor, chiar dacă altă companie l-a fabricat acum 111 ani.
Nava despre care vorbim e Hohentwiel, o navă construită în 1913, care are acum statut istoric şi care operează pe lacul Konstanz, numit şi Bodensee, de la poalele Alpilor, situat la hotarul dintre Austria, Elveţia şi Germania.
Nava a fost construită din start pentru a efectua curse pe acest lac mare, de 577 km pătraţi, întrucât pe malul lui există mai multe oraşe importante, iar la începutul secolului trecut aceste călătorii erau folosite atât în scop de deplasări cu rol funcţional, cât şi ca activităţi de relaxare. Tocmai de asta, nava a fost construită pe atunci cu o mare predilecţie spre lux, obţinându-şi statul emblematic dintre toate ambarcaţiunile de pe acest lac.
Pe atunci, nava a fost construită de către compania Escher Wyss & Cie din Zurich, una din cele mai renumite şi experimentate de atunci. Compania fabricase toate componentele în atelierele sale din Zurich, apoi le transportase pe calea ferată până la un şantier naval existent pe atunci în oraşul Friedrichshafen de pe malul lacului Konstanz, acolo având loc construcţia finală a navei.
Foto: Compania Escher Wyss & Cie din Zurich, imagini de arhivă

În cel de-al doilea război mondial, nava a fost la doar un pas de a fi distrusă, când Friedrichshafen a fost bombardat, iar ea a fost anunţată să facă repede cale întoarsă. Ulterior, în 1962, nava a fost transformată în restaurant static, din cauza unei defecţiune la o valvă de înaltă presiune la motorul său cu abur. Reparaţia a fost considerată prea costisitoare şi ea a continuat să fie un simbol istoric, însă doar static, fiind salvată de clubul local de înot. Abia în 1984 aceştia au fondat o asociaţiei şi au investit în reparaţia navei, iar din 1990 aceasta a început din nou a circula pe lac, continuând s-o facă până în prezent.
Motorul său cu abur a rămas identic pe partea de propulsie, însă boilerul care încălzeşte aburul a fost modificat în 1988, trecând de la cărbunele folosind până în 1962 şi apoi de la uleiul folosit ulterior la un soi de păcură filtrată.
Problema apărută acum la motorul cu abur era la locul în care biela contactează cu arborele cotit. Nu era vorba doar de un cuzinet, ci de o erodare şi deformare a bielei. Cei de la MAN Energy Solutions, fiind unul din cei mai mari producători de motoare navale din lume, şi-au trimis unul din cei mai buni ingineri în arbori cotiţi, care a creat o matrice nouă a unei biele noi, din măsurări precise făcute direct la faţa locului.
Foto: Gerhard Kamin, inginerul MAN Energy Solutions care a reuşit să găsească soluţia pentru repararea acestui motor cu abur

Noua bielă, în special în partea unde contactează cu arborele cotit, trebuia să aibă geometria perfectă pentru a nu genera noi puncte de erodări. Şi aceste corecţii au fost făcută încălzind, remodelând şi turnând biela originală, or, producţia uneia noi ar fi fost extrem de scumpă şi dificilă, întrucât ar fi fost nevoie să respecte şi exact textura originală a aliajului, pentru o greutate identică. Cei de la MAN, însă, au fabricat cuzinet nou pentru ea şi, au făcut toate topirea şi remodelarea necesară pentru reparaţia bielei imense, iar acum nava cu motor cu abur, de 111 ani vechime, e gata să mai circule alte câteva decenii pe lacul de care e legată întreaga ei istorie.
Puterea acestui motor cu abur în 2 cilindri e de circa 950 CP, el operând la o presiune de 10 bari a aburului.
Foto: Interiorul navei

Apropo, MAN Energy Solutions nu e doar producător de motoare navale, ci şi de multe alte utilaje industriale mari, inclusiv producătorul primei pompe de căldură gigantice din lume, care operează cu apă de mare şi CO2, pentru a încălzi un întreg oraş din Danemarca, pompă pe care noi am vizitat-o direct în Danemarca, unde am filmat un reportaj video special.
0
11,092
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!