Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Fără semafoare în intersecţia cu sens giratoriu din apropierea Gării din Chişinău: haos sau fluidizare a traficului?

9 Aprilie 2013 - 09:20
Ilie Toma
Fără semafoare în intersecţia cu sens giratoriu din apropierea Gării din Chişinău: haos sau fluidizare a traficului?
Continuăm astăzi noua noastră rubrică, dedicată problemelor în traficul din Moldova, cu un nou articol special, care punctează pe unul din cele mai fierbinţi subiecte actuale în traficul din Chişinău: intersecţiile cu sens giratoriu, deconectarea semafoarelor din acestea şi mai ales situaţia de la una din cele mai aglomerate intersecţii de acest tip din Chişinău.

Fără îndoială, cea mai problematică intersecţie astăzi în Chişinău e cea cu sens giratoriu, din apropierea Gării Feroviare, care uneşte străzile Gararin, Negruzzi, Cantemir şi Albişoara. Şi anterior aici era un mare haos cu semaforizarea defectuoasă a acesteia, iar de la 15 februarie, la intenţia Primarului capitalei, semafoarele au fost oprite. Astăzi, e o adevărată aventură să treci cu bine această intersecţie, iar situaţiile de accident şi claxonările se întâmplă la o distanţă de câteva zeci de secunde. Haideţi să le luăm pe rând, însă.

Cum a fost

Până la 15 februarie, această intersecţie era una cu circulaţie dirijată, or conform regulamentului rutier al Republicii Moldova „Intersecţia în care ordinea de trecere este determinată de semnalele semaforului sau de agentul de circulaţie se consideră intersecţie cu circulaţie dirijată”. Dirijarea semaforizată era însă una defectuoasă şi îi impunea pe şoferi să se deplaseze în intersecţie ghidându-se nu de prevederile regulamentului rutier, ci de intuiţie şi de un soi de reguli nescrise.

Punctul 58.2 al regulamentului rutier spune că şoferii trebuie să se ghideze doar de semafoarele plasate înaintea intersecţiei, neluând în considerare semnalele semaforului de la ieşirea din intersecţie. În intersecţia cu sens giratoriu se aplică excepţia staţionării la semafor pe conturul sensului giratoriu doar dacă anume acolo, în intersecţie, sunt montate semafoare, însoţite de plăcuţa metalică „STOP”. Dacă acele semafoare există şi indică la un moment dat culoarea roşie, atunci maşinile trebuie să staţioneze acolo. În intersecţia cu sens giratoriu din zona Gării, însă, semafoare pe cerc nu au existat niciodată, în schimb şoferii erau impuşi să se conformeze intuitiv culorii semaforului de după intersecţie, din direcţia aproximativă a ieşirii de pe cerc. Dar, regulamentul ne spune că nu trebuie să ascultăm acel semafor, ci doar unul cu plăcuţă STOP care se află implicit pe cerc. Prin urmare, teoretic, maşinile din intersecţia cu sens giratoriu, aveau dreptul de a-şi continua deplasarea până la epuizarea fluxului, odată cu schimbarea culorii de la intarea în intersecţie din acea direcţie, şi doar după aceea un alt flux de automobile putea să-şi revendice dreptul de a accede nestingherit în intersecţie, cu tot cu culoarea verde. Sună absurd şi suntem siguri că o mulţime de accidente care au avut loc aici au fost tratate incorect, ca urmare a acestei confuzii de semaforizare defectuoasă.

Cum ar fi trebuit să stea lucrurile? Asemeni intersecţiei cu sens giratoriu de la str. Calea Orheiului. Acolo exista o semaforizare exemplară, cu semafoare corecte la intrarea în intersecţie şi alte semafoare montatea de-a lungul sensului giratoriu, însoţite de plăcuţe. Anume acolo, acele semafoare din intersecţie obligau corect fluxurile de maşini să staţioneze, permiţând deplasarea altor fluxuri.



Cum e acum

Din păcate, de la 15 februarie, cam toate intersecţiile cu sens giratoriu semaforizate din Chişinău au rămas cu semafoarele dezactivate, inclusiv şi intersecţia exemplară de la Calea Orheiului de care vă vorbim.

În acest condiţii, aceste intersecţii se consideră a fi deja cu circulaţie nedirijată, iar sensului giratoriu i se acordă statul prioritar. Astfel, teoretic, toate maşinile care intră în intersecţie trebuie să cedeze trecerea celor care se deplasează deja pe sensul giratoriu (din stânga lor), iar odată intrate în sensul giratoriu, acestea beneficiază de prioritate până la ieşirea din intersecţie. Toate astea sună bine în teorie, dar atunci când intersecţia are mai 4 şi mai multe străzi conexe, cu mult trafic şi mai este şi întinsă pe o lungime de peste 100 metri, situaţia se complică incredibil de mult. În cazul intersecţiei din apropierea Gării Feroviare din Chişinău, strada Albişoare şi bulevardul Cantemir se unesc una cu cealaltă la un unghi aproape drept, de 90 grade, fapt care le impune o anumită distanţare de centrul cercului. Astfel, o maşină care iese de pe cerc spre bulevardul Cantemir trebuie să treacă perpendicular în faţa a cel puţin 3 benzi de trafic care vin de pe strada Albişoara, aici existând un punct de risc sporit pentru producerea accidentelor rutiere. Vehiculele care vin dinspre Albişoara sunt, astfel, impuse să cedeze trecerea de două ori, la modul practic – o dată vehiculelor care ies din intersecţie spre bulevardul Cantemir şi a doua oară celor care circulă pe sens giratoriu, pentru a se putea încadra în fluxul de maşini. În rezultat, în orele de vârf, traficul traficul a rămas la fel de congestionat, iar vehiculele care vin de pe str. Albişoara sunt cele mai defavorizate, fiind condamnate la cei mai lungi timpi de aşteptare înainte de a intra în intersecţie. Pe deasupra, pe aproape întreaga durată a zilei situaţiile de accident se produc cu sutele, maşinile fiind adeseori la câţiva milimetri de tamponare, iar unele din ele ajung şi în nefericitele situaţii de accidentare.

Situaţia ar putea fi parţial atenuată dacă în această intersecţie ar exista marcaje rutiere de ghidare, ca în cazul altor intersecţii mari cu sens giratoriu din statele europene. Acestea ar trebui să delimiteze cursul fluxurilor de maşini pe sensul giratoriu, dar şi liniile de cedare a trecerii la intrarea în intersecţie de pe fiecare dintre străzile alăturate. În cazul Chişinăului, însă, din această intersecţie lipseşte cu desăvârşire orice marcaj rutier, fapt care amplifică şi mai mult pericolul producerii accidentelor. Şi cum rămâne cu pietonii, până la urmă? Da, la apropierea de intersecţia cu sens giratoriu de la Gara Feroviară, pe fiecare din cele 4 străzi, există treceri de pietoni nesemaforizate, anunţate şi de indicatoare corespunzătoare. La intrarea în intersecţie, situaţia e mai clară şi şoferii cu bun-simţ opresc pentru a le permite pietonilor să traverseze strada. Dar la ieşirea din intersecţie, se întâmplă situaţii mult mai periculoase. De multe ori maşinile sunt nevoite să accelereze masiv la intrarea în intersecţia cu sens giratoriu din cauza dificultăţii cu care se desfăşoară traficul, pentru a reuşi să se încadreze în timpul disponibil, iar la ieşirea din intersecţie, chiar înaintea trecerii de pietoni sunt nevoite să frâneze brusc. În rezultat, apar situaţii de risc sporit pentru pieton, dar şi pentru accidente cu implicarea a două sau mai multe maşini, care nu reuşesc să oprească la fel de brusc înaintea trecerii de pietoni. Chiar şi atunci când există o singură maşină, care accelerează pentru a intra în intersecţie şi vede din timp pietonul care intenţionează să traverseze drumul, iar ulterior frânează cât de curând posibil pentru a-i ceda trecerea – întregul episod nu este decât o sursă de stres şi senzaţii de pericol pentru pieton, care nu poate intui dacă maşina pe care o vede intenţionează să stopeze înaintea „zebrei”. Şi ce ne facem atunci când traversează bunicii noştri, în vârstă de 60-70 sau 80 de ani? Cât de oportune sunt aceste situaţii de risc pentru ei? Cât de dificil le este acum acestor bătrâni, afectaţi şi de dificulăţi de deplasare din cauza vârstei, să traverseze o astfel de trecere de pietoni?

Or, chiar dacă noi suntem un site al lumii auto, nu trebuie să uităm că în toate oraşele civilizate pietonul este priotatea numărul 1 a autorităţilor locale! Da, pietonul şi siguranţa lui, apoi bicicliştii, şi tocmal apoi maşinile şi comoditatea lor fluidizată de deplasare. Din păcate, intersecţia din zona Gării Feroviare din Chişinău pare să nu ţină cont deloc de siguranţa pietonilor şi îi plasează doar ca un accesoriu în decor.

Anterior erau semafoare care dirijau defectuos şi periculos circulaţia. Acum nu se încalcă, teoretic, regulamentul, pentru că intersecţia s-a transformat într-un simplă nedirijată. Dar această intersecţie majoră a Chişinăului este mult prea complexă pentru a fi tratată atât de simplist. Tratarea ei în acest fel o transformă într-un focar de potenţiale accidente, pentru vehicule şi mai ales pentru pietoni. Care ar fi cea mai logică şi sigură soluţie în acest caz? Noi spunem că această intersecţie ar trebuie semaforizată corect, după exemplul în care era semaforizată odinioară intersecţia cu sens giratoriu de la str. Calea Orheiului, cu semafoare pe cerc, revizuindu-se şi timpii de includere a semafoarelor, în conformitate cu traficul din fiecare direcţie. Şi credem că şi alte intersecţii cu sens giratoriu, care au fost recent deconectate, ar trebui reconectate, cel puţin în orele de trafic maxim.

Dumneavoastră ce credeţi?
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter