Porsche lansează primele competiţii de motorsport în care maşinile vor folosi combustibili sintetici, produşi din energie eoliană la fabrica din Chile

2 Mai 2024, 21:07
Redacţia PiataAuto.md
În luna decembrie 2022, Porsche anunţa că a construit prima sa fabrică pilot de carburanţi sintetici în Chile, rolul căreia era să folosească energia produsă de o turbină eoliană de alături pentru a produce benzină sintetică sau metanol sintetic, metanolul fiind un carburant des folosit în motoarele de cursă. Porsche anunţa pe atunci că aceşti carburanţi produşi din energie regenerabilă sunt o posibilă soluţie de a salva motoarele cu adere internă şi anunţa că în câţiva ani ar putea deveni un mate producători de combustibili sintetici, Porsche reuşind chiar să introducă pe ultima sută de metri şi o excepţie pentru aceşti carburanţi în interdicţia motoarelor interne din Europa din 2035. Ei bine, acum Porsche anunţă şi primele competiţii de motorsport, în care maşinile vor folosi doar carburanţi sintetici produşi la fabrica sa din Chile.
Ideea e bază e că metanolul are formula CH3OH, ceea ce înseamnă că are nevoie de hidrogen, oxigen şi carbon pentru a fi produs, în reacţii care au nevoie de energie. Carbonul poate fi extras din aer, conţinându-se în CO2-ul captat din atmosferă, la fel ca şi oxigenul, iar hidrogenul poate fi extras din apă. Respectiv, la producţia acestui combustibil sintetic, are loc captarea de CO2 din atmosferă, folosindu-se doar energie regenerabilă. Iar la final, carburantul e ars în motoarele cu ardere internă ca orice alt carburant, doar că CO2-ul emis va fi echivalent cu cel captat anterior, balanţa finală fiind zero.
Porsche spunea atunci că noua sa fabrică va putea produce până la 130.000 litri anual de e-metanol, iar în timp de câţiva ani Porsche îşi dorea fabrici care să-i asigure o producţie anuală de 550 milioane de litri.
Acum compania germană a anunţat că toate competiţii din cadrul Porsche Mobil 1 Supercup din acest an vor folosi doar metanol sintetic produs la fabrica sa din Chile, germanii estimând că în timp de un sezon, cele 32 maşini participante vor avea nevoie de circa 50.000 litri.
Prima cursă va avea la 19 mai în Emilia-Romagna, pe circuitul Imola. Porsche a mai testat anterior acest combustibil pe maşinile sale, inclusiv în curse similare, dar e prima dată când toate maşini din întregul sezon vor folosi exclusiv carburant sintetic, astfel încât această disciplină de motorsport va deveni un exemplu de zero emisii CO2 fără a renunţa la pasiunea şi sunetul motoarelor cu ardere internă.
Maşinile nu trebuie să sufere modificări, doar unele din ele, care sunt programabile manuale, necesitând mici ajustări de programare. În rest, maşinile vor supune ardere acest combustibil ca oricare altul.
Toată iniţiativa e cu siguranţă admirabilă, iar pentru Porsche ea va reprezenta dovada publică a faptului că motoarele cu ardere internă pot fi salvate şi merită salvate, dacă folosesc asemenea combustibil, care nu aduce emisii noi în atmosferă, ci dă o ecuaţie cu zero CO2 la final.
Dar e la fel de adevărat că, pentru a da zero, ecuaţia nu conţine emisiile aferente transportului acestui combustibil din Chile până în Italia şi către locurile viitoarelor curse din Porsche Mobil 1 Supercup. Pentru că dacă împărţim emisiile de transport la doar 50.000 litri anual, CO2-ul asociat per litru va fi notabil. Desigur, există emisii asociate transportului şi în cazul benzinei simple, doar că acolo nu e neapărat ca totul să fie adus din Chile.
Însă acest capitol logistic poate fi soluţionat în viitor, iar dacă o asemenea soluţie ne poate păstra sunetul motoarelor de cursă şi spectacolul acustic al unei curse neatins, cu zero emisii CO2, atunci ea merită cu siguranţă dezvoltată. Pentru că la un moment dat acest tip de combustibil sintetic ar putea salva toate tipurile de competiţii motorsport, de la Formula 1 până la Le Mans.
1
2,045
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!