Căutăm proprietari de maşini electrice, atât de pasionaţi de ele, încât să participe la un tur de 1.000 km în 24 ore prin Moldova

24 August 2024, 09:29
Redacţia PiataAuto.md
Acum aproape 6 ani, în toamna anului 2018, organizam primul Electromaraton cu maşini electrice şi hibride prin Moldova. Azi e greu să ne imaginăm, dar atunci în toată ţara existau doar 5 staţii de încărcare, toate în Chişinău şi niciuna în afara capitalei. Aşa că a trebuit să încărcăm maşinile la prize uzuale, pe la hotele, benzinării şi restaurante, improvizând condiţii acolo unde ele nu existau. Apoi, în 2019 am organizat un prim Electromaraton doar cu maşini electrice, iar în Moldova apăruseră deja primele staţii. În 2020 mai organizasem o ediţie, când în ţară deja numărul staţiilor ajunsese la câteva zeci. Aproape toate erau însă de 22 kW — nu foarte rapizi, deci.
Aşa avea loc încărcarea maşinilor electrice în primul maraton, din 2018

Exact din 2020 până în prezent, însă, maşinile electrice au făcut cel mai mare salt în dezvoltare. Tehnologia bateriilor a evoluat foarte mult şi puterile acceptate de încărcare sunt enorme acum, ceea ce poate reduce timpul de încărcare până la nivelul unei pauze de cafea uzuale. Maşinile au primit baterii tot mai mari şi mai mari, care permit o cu totul altă autonomie decât cea de acum 4-5 ani. Iar asta face viaţa mai uşoară, dar totodată impune şi alte standarde pentru staţiile de încărcare, mult mai puternice.
Foto: Încărcăm un Ford Mustang Mach-E la o priză fast charge de 150 kW din zilele noastre

Cum stă Moldova acum, în 2024, la acest capitol? Ei bine, pe de o parte, Moldova a început a îngloba tot mai multă energie regenerabilă în sistemul său energetic, iar pe de altă parte lucrurile par să fi evoluat foarte mult la numărul de staţii de încărcare şi, din fericire, au apărut mult mai multe staţii fast charge prin ţară. E adevărat că cele mai puternice sunt concentrate în marile oraşe, iar în afara lor puterile disponibile la fast charge nu sunt tocmai încântătoare încă. Dar în acelaşi timp, autonomia maşinilor e mai mare şi asta poate compensa inconvenienţa. Iar cea mai bună cunoaştere poate avea într-o experienţă solicitantă, cu maşini electrice din cele mai diverse, deţinute chiar de pasionaţi auto! Şi tocmai asta vrem să facem — să invităm proprietarii de maşini electrice, într-atât de pasionaţi de ele, încât să vrea să fie parte din Moldova Electromaraton: Fast and Green 1000!
Aşadar, invităm 5 proprietari de maşini electrice, cu maşina proprie şi cu echipa proprie la bord, să parcurgem împreună 1.000 km prin Moldova, timp de până la 24 ore, încărcând cât mai puţin posibil, doar la staţii de încărcare fast charge. Vom fi împreună parte dintr-un film pe care-l vom produce cu această aventură, vom concura frumos între echipe la cel mai puţin timp petrecut la staţii şi ne vom împărtăşi reciproc experienţele cu maşinile pe care le conducem şi vom cunoaşte reţeaua actuală de staţii de încărcare a maşinilor electrice din Moldova aşa cum e ea şi aşa cum a evoluat ea în ultimii ani!
Foto: Aşa arată harta actuală a staţiilor de încărcare petnru maşini electrice în Moldova, în aplucaţia PlugShare

Cine poate participa?

Orice pasionat care deţine în proprietate sau poate împrumuta de la cineva o maşină electrică ce poate accepta încărcare fast charge şi care are, preferabil, dar nu obligatoriu, cel puţin vreo 200 km de autonomie reală. Nu contează marca sau puterea maşinii — poate fi ultimul model de Tesla, un Hyundai cu arhitectură de 800 volţi, un Porsche, un BMW, sau dimpotrivă — o Dacia Spring (chiar dacă autonomia e mai mică), un Renault, un Nissan, un Polestar, un Volvo, sau chiar una din maşinile chinezeşti pe care încă n-o prea cunosc alţii. Poate eşti primul şi unicul din ţară care şi-a luat un Cybertruck, poate un Hummer EV, sau poate cel mai necunoscut model chinezesc? Dacă maşina are fast charge, iar tu ai dorinţă — eşti binevenit!
Nu contează ce putere are, ce consum are, nu contează câţi kilometri are pe bord — poate fi o maşină practic nouă, sau una care are jumătate de milion de kilometri parcurşi sau mai mult! Ba dimpotrivă, am fi bucuroşi să vedem maşini cât mai diverse, cu proprietari cât mai entuziasmaţi de ele, care să le cunoască şi care să vrea să demonstreze tuturor celorlalţi că maşina lor poate parcurge cu uşurinţă 1.000 km fără a sta prea mult timp la încărcări!
Încurajăm proprietarii de maşini electrice să vină în echipă — adică să aibă cel puţin un prieten, o soţie, un soţ, sau un partener ocazional care împărtăşeşte aceeaşi pasiune. Fiind cel puţin doi oameni la bord, veţi putea alterna rolul de şofer, iar cel de alături ar putea fi de ajutor şi în ghidare, şi în a avea o atmosferă mai frumoasă la bord.

Pot participa proprietarii de maşini de maşini electrice din Moldova, România sau alte ţări

Suntem deschişi pentru a zice bun venit proprietarilor şi echipelor de oriunde — fie din Moldova, fie din România, fie din oricare altă ţară. Dar maratonul va avea loc în Moldova, aşa că va trebui să veniţi aici cu maşina, ca să putem participa împreună. Vă ajutăm noi cu ghidările şi toate celelalte detalii de organizare, deci nicio grijă!
Chiar dacă va fi cineva care cunoaşte doar engleză, vom comunica şi în engleză şi-l vom face să se simtă binevenit.

Când are loc Moldova Electromaraton Fast and Green 1000 şi ce trebuie să ştii despre organizare?

Pe 7 şi 8 septembrie 2024. Pornirile se vor da începând de sâmbătă dimineaţă, 7 septembrie şi vom urma cu toţii acelaşi traseu recomandat, resetând odometrele de scurtă durată la zero, şi vor sfârşi atunci când atingem 1.000 km, revenind în punctul iniţial de unde am pornit. Spunem „pornirile”, pentru că maşinile vor porni ca în raliurile clasice de drumuri publice, cu o distanţă de 30-45 minute între ele, fiecare având cronometrarea proprie, pentru a nu ajunge să facem rânduri la staţiile fast charge. Din fericire, pe traseu avem mai mult staţii fast charge şi fiecare va putea alege unde să oprească, în funcţie de autonomia şi consumul maşinii sale. Şi, bineînţeles, respectarea limitelor de viteză legală va fi obligatorie.
Foto: Acesta va fi punctul de start al maratonului de 1.000 km, locul din Chişinău în care există multiple prize fast charge, cel mai mare de acest fel din Moldova

Noi vom asigura toate echipajele cu carduri de încărcare, compatibile cu prizele fast charge din Moldova. Încărcarea tuturor maşinilor va avea costurile acoperite, deci echipajele nu vor trebui să plătească nimic pentru asta. Mai mult ca atât, cafeaua şi plăcintele moldoveneşti sunt tot din partea noastră. Fiecare echipă va primi un roadbook, metode de comunicare, şi un instructaj detaliat. Fiecare echipă va primi timpul şi atenţia necesară şi din partea echipelor de filmare, ca să fim cu toţii parte din filmul final frumos, produs profesionist, care va fi publicat ulterior.
Dacă vii din afara Moldovei, va trebui să ajungi cel târziu vineri, 6 septembrie în Moldova, sau chiar cu o zi mai devreme, ca să ai timp suficient să-ţi refaci forţele înainte de marele tur de 24 ore. Te vom îndruma cu trasee recomandate să ajungi aici, şi te vom ajuta să fii gata de tur la fel ca şi ceilalţi.

Vom testa pe viu staţiile de încărcare electrice, dar îi vom avea alături de noi, experimentând pe propria piele, şi pe cei responsabili de dezvoltarea staţiilor de încărcare din Moldova

S-ar putea ca staţiile fast charge din Moldova să nu fi ajuns încă la parametri de 150 kW peste tot, darămite de 300, 360 kW sau mai mult. Va trebui să simţim pe propria piele care sunt condiţiile de facto. Şi am vrut să-i punem în pielea proprietarilor de maşini electrice şi pe cei responsabili de dezvoltarea staţiilor de încărcare a maşinilor electrice din Moldova, aşa că i-am invitat să participe cu câte un echipaj şi o maşină electrică aleasă de ei pe cei de la delegaţia Uniunii Europene, datorită cărora s-au dezvoltat foarte multe lucruri la acest capitol în Moldova în ultimii 5 ani, ba chiar şi pe cei de la Ministerul Energiei din Moldova, care au dat curs acestei invitaţii şi vor fi implicaţi deplin în organizare.
Foto: Imagine de la testul nostru drive cu Renault Megane E-Tech

Astfel, Ministerul Energiei şi-a asumat rolul esenţial de partener al întregului proiect, dar mai e ceva şi mai intrigant de atât: ministrul energiei va veni să participe, ca un şofer de maşină electrică, în echipajul său, de rând cu toate celelalte echipaje şi se va convinge şi dânsul din proprie experienţă care e starea actuală infrastructurii dedicate maşinilor electrice în Moldova. Suntem convinşi că experienţa din teren va fi cel mai bun feedback pentru dezvoltarea de mai departe. Şi, proprietarii de maşini electrice vor înţelege de ce — i-am invitat şi pe cei care dezvoltă cea mai mare reţea de staţii de încărcare, EV Point, să ia şi ei o maşină electrică şi să fie prezenţi împreună cu noi toţi, ca să simtă din perspectiva experienţei de şofer cum funcţionează prizele lor!
Asta va fi cea mai preţioasă experienţă pentru noi toţi, vom putea împărtăşi impresii, vom putea cunoaşte lucruri noi şi vom fi parte împreună dintr-un eveniment memorabil, care ne va arăta cum stau lucrurile în prezent în Moldova şi tot el ar trebui să fie cel care să dea concluzii preţioase pentru a impulsiona dezvoltarea şi mai departe.

Cum să participi? Spune-ne chiar acum că vrei să fii parte din Electromaraton Fast and Green 1000!

E simplu — anunţă-ne că vrei să participi, pe orice cale ţi-e mai comod — printr-un mesaj pe pagina noastră de Facebook, printr-un mesaj la adresa noastră de e-mail, sau printr-un mesaj pe WhatsApp. Planificăm să alegem 5 echipaje, din cele mai variate şi entuziasmate. Dar, dacă vom observa un număr mare de intenţii şi echipaje care vor să participe, am putea să mărim numărul echipajelor până la 7. Îţi aşteptăm mesajul, deci! Şi dacă ai amici despre care ştii că ar putea să vrea să participe, anunţă-i şi pe ei!
0
6,163
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!