CITIRE ŞTIRE:
Elveţia a aprobat prima instalare a panourilor fotovoltaice pe calea ferată, între şinele de tren
7 Octombrie 2024 - 19:53
Redacţia PiataAuto.md
Elveţia are printre cei mai inovativi ingineri din lume, fapt cu care ţara se mândreşte foarte mult, iar aceştia aduc adeseori abordări de gândire în afara standardelor chiar şi cu ingrediente relativ cunoscute. Acum Elveţia a aprobat ideea unui grup de ingineri, parte din start-up-ul Sun-Ways, de a instala panouri fotovoltaice pe calea ferată, între şinele de tren.
Elveţia, deşi are un număr enorm de hidrocentrale şi câteva centrale nucleare, e într-un proces de extindere a energiei regenerabile, în special prin instalarea panourilor solare. Doar că populaţia locală a început a fi împotriva instalării acestora pe terenuri libere, precum piscurile montane, votând
împotriva acestor proiecte la referendumuri locale, din cauza irosirii suprafeţelor şi deteriorării peisajelor.
Astfel, inginerii au trebuit să fie mai inovativi şi au instalat panouri pe barajele hidrocentralelor şi pe
pereţii autostrăzilor, construcţii care oricum există şi care nu-şi distorsionează astfel prea mult aspectul estetic. Dar ideea de acum pare că putea veni doar în Elveţia, ţara care pune un accent enorm pe reţeaua sa de căi ferate.
Panoui solare pe pereţii autostrăzilor în Elveţia
Panourile fotovoltaice sunt produse pentru a se încadra între şinele de cale ferată şi a lăsa suficient loc pentru ca roţile trenului să nu le atingă niciodată, şi să există şi o circulaţie normală a aerului. Panourile sunt fixate pe un sistem special de bare, care se ţine la rândul său de şine prin bare transversale cu bare la ambele capete, ce aplică presiune pe ambele şine.
Sistemul e creat să poată fi instalat mecanizat cu ajutorul unei locomotive special adaptate, cu o productivitate de până la 1.000 metri pătraţi pe zi. Panourile pot fi temporar demontate oricând pentru lucrări de mentenanţă la calea ferată, deci nu afectează infrastructura feroviară.
Primul proiect aprobat acum prevede instalarea acestor panouri pe o lungime de 100 metri pe calea ferată 221, lângă staţia Buttes. În cei 100 metri lineari vor încăpea 48 de panouri fotovoltaice a câte 380 W fiecare, cu o suprafaţă totală de 100 metri pătraţi. Astfel, puterea totală instalată va fi de 18 kW pe cei 100 metri.
Aceste panouri din primul proiect pilot vor produce anual circa 16 MWh de electricitate, ceea ce nu e foarte mult, însă, e o promisiune optimistă dacă ne gândim la viitoare scalări. Spre exemplu, un segment de 10 km de cale ferată dotată astfel ar putea produce 1,6 GWh de electricitate anual.
Elveţia are 5.200 km de cale ferată şi dacă doar jumătate din acestea ar avea asemenea panouri, producţia anuală de electricitate ar fi de 416.000 MWh, sau 416 GWh, şi toate astea ar fi făcute fără a ocupa suprafeţe noi de pământ decât cele deja alocate pentru calea ferată.
Primul proiect pilot ar un buget mare, întrucât se munceşte la scară mică, şi va costa 585.000 franci. Cei de la Sun-Ways spun că sunt în discuţii cu operatorii feroviari din Franţa, Spania, Coreea de Sud şi chiar România pentru a putea instala asemenea panouri şi în aceste ţări.