Prima pagină  »  Ştiri  »  Piata Auto mondiala - cine produce mai mult?
3 IULIE 2008, 08:21
1,448
0
Piata Auto mondiala - cine produce mai mult?
De Ilie Toma
0
Ultimele evolutii economice, pretul petrolului la nivel mondial, precum si progresul tehnologic semnificativ realizat in domeniul auto in ultimele perioade, au determinat schimbari majore pe balanta mondiala a producatorilor auto. Si daca in 2007, situatia era oarecum predictibila, evoluand intr-un curs asteptat al lucrurilor, anul 2008 anunta schimbari extraordinare in randul gigantilor automobilisti: multi din ei sunt amenintati fie cu revanzare, fie cu faliment.

Astfel, este de mentionat in primul rand declinul major al pietii americane - aici vanzarile au scazut drastic in ultimele luni, odata ce galonul de benzina a depasit 4 dolari. Pentru prima data in istorie, publicul american se orienteaza masiv catre automobile econome si compacte! Mercedes-Benz, spre exemplu, a declarat chiar ca ar fi posibil sa inceapa a comercializa pe piata SUA modelele A Class si B Class, lucru total de neconceput pana acum!

Cei 3 mari producatori americani - General Motors, Ford si Chrysler, intampina toti dificultati financiare majore in acest moment. General Motors, pana nu demult primul producator auto la nivel mondial dupa numarul de automobile produse, a fost devansat in 2007 de catre Toyota, aceasta din urma devenind lider printre producatorii de masini. Ford, dupa cum stim, este intr-un proces in care vinde masiv marcile pe care le detinea pana acum - vorbim aici de vanzarea marcilor Land Rover si Jaguar, iar anterior si Aston Martin. Acum, se zvoneste ca Ford ar intentiona sa vanda si Volvo, marca, care de asemenea ii apartine. Se vehiculeaza chiar ideea vinderii Volvo catre Renault! Si in cele din urma, Chrysler, detinator al marcilor Chrysler, Jeep si Dodge (mai este si Mopar, dar noua europenilor, acest brand ne este total necunoscut), a fost vandut recent de catre Daimler (Mercedes-Benz) catre un fond de investitii american. Chrysler a recurs la restructurari majore in gama sa de modele, renuntand la modelele care ii aduceau cele mai multe pierderi si recurgand chiar si la concedieri de angajati pentru economisea fondurilor.

Toti cei 3 producatori americani indica un bilant negativ de la trimestru la trimestru, pierderile fiind de ordinul sutelor de milioane de dolari. Pentru al doilea trimestru, se asteapta ca raporturile sa contina date si mai putin optimiste.

Pe de alta parte, insa, foarte multi producatori indica crestesti semnificative in vanzari si in pozitionarea lor in topul "greilor" mondiali. Spre exemplu, grupul Hyundai-Kia a urcat anul trecut de pe locul 6 pe locul 5 la nivel mondial dupa productia de automobile! Cel mai rasunator exemplu este insa cel al Toyotei, care a reusit sa devina lider absolut, producand aproape 10 milioane de automobile intr-un an!

Va prezentam mai jos topul producatorilor mondiali pentru anul 2007, dupa unitatile produse:



Cum am spus mai sus, anul 2008 va aduce cu siguranta surprize majore. In primul rand, Ford, prin renuntarea la marcile Land Rover si Jaguar, prin tendinta de scadere in vanzari, cu siguranta ca va obtine cifre mult mai slabe. Diferenta dintre Toyota si GM se va adanci, prima continuandu-si ascensiunea. Volkswagen este in prezent unul din putinele grupuri cu tendinte pronuntate de crestere, deci, viitorul suna bine pentru germani si nu este exclus ca in cel mult doi ani acestia sa devanseze General Motors.

Se pare ca cei care au cresteri au si o caracteristica generala pe care o putem observa si pe seama careia putem pune meritele de ascensiune: investitii in tehnologie, orientare catre modele econome, calitate in productie. Prin urmare, noile reguli mondiale, impuse de conditii economice mai dificile, de un pret al petrolului care a sarit in aer si continua sa socheze, vor schimba si balanta in lumea auto. Cei care vor sa-si asigure o pozitie buna trebuie sa-si adapteze conceptele si ofertele de productie conform cerintelor timpului, astfel risca sa dispara de pe harta mondiala a automobilismului. Pacat insa ca aceste reconceptualizari duc de multe ori la sacrificarea unor valori consacrate ale marcilor de automobile...

Autor: Ilie Toma, PIATAAUTO.MD
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!