demonstrat că modelele BMW X se potrivesc perfect valorilor mărcii BMW şi-ţi pot oferi aceeaşi plăcere de condus ca şi o Seria 3 sau Seria 5, spre exemplu. Sau Seria 7, indiscutabil. Pentru că ADN-ul modelelor X este în continuare indubitabil parte a familiei BMW.
PA: Vorbind astăzi despre marca BMW, care ar fi 4 cuvinte care ar descrie cel mai bine valorile mărcii, aşa cum îşi doreşte înşişi BMW să fie perceput de fani şi public? Cât de mult din filosofia de marketing e orientată spre a forma şi dezvolta această percepţie a mărcii, dorită de companie?
Dr. Ian Roberston: La rădăcina mărcii BMW a fost şi continuă să fie principiul creării ultimate driving machine, adică maşinării supreme pentru condus, pentru o plăcere supremă în condus. Noi creăm produsele noastre gândindu-ne în primul rând la aceste senzaţii pe care vrem să le aducem proprietarilor BMW. Acestea fiind spuse, desigur că între timp am mai adăugat noi elemente care să perfecţioneze aceste deziderate, elemente care nu ar fi fost posibile sau nu ar fi fost potrivite cu 20 de ani în urmă, spre exemplu. Spre exemplu, am lansat filosofia EfficientDynamics. Cu vreo 7 ani în urmă, atunci când am început prima dată a vorbi de EfficientDynamics, nu sunt sigur dacă mulţi oameni au înţeles cu adevărat ce însemna acel principiu. Dar era vorba de o cale nouă, inovativă, de a implementa tehnologii noi pentru a reduce consumul şi emisiile fără a pierde absolut nimic din performanţă, ba chiar crescând în performanţă! La 7 ani distanţă, toţi înţeleg asta, iar noi suntem lideri în această privinţă, lideri recunoscuţi unanim. Am fost primii care au adus motorizări cu sisteme start/stop, primii care au folosit pe larg
materiale uşoare în construcţie, am adus în uzanţă şi normalitate o mulţime de tehnologii absolut noi şi revoluţionare, care au devenit astăzi standarde fireşti în industrie. Deci, cred că esenţa unei mărci de succes este să ai un fundament foarte puternic, să ai o înţelegere clară a tradiţiilor din care provii, dar de asemenea să ai şi o perspectivă clară de evoluţie în viitor, pe care să-ţi construieşti strategiile prin acţiuni coerente şi predictibile.
PA: Aceste sfaturi par aplicabile şi la nivelul strategiilor unei ţări!... De cealaltă parte, BMW tocmai a lansat primele modele cu tracţiune faţă, o decizie care adaugă noi valori mărcii şi le diluează pe altele, poate, cel puţin în ochii unor fani entuziaşti. Cât de grea a fost această decizie pentru BMW? Cât de mult au contat calculele din business-plan aici şi cât de mult alte consideraţii?
Dr. Ian Roberston: Cel mai important lucru pe care am vrut să-l facem este să atragem clienţi noi, iar vehiculele cu
cu tracţiune faţă au potenţial uriaş să facă asta. În acelaşi timp, atunci când am conceput şi introdus noua platformă tehnică, cu tracţiune faţă, ştiam că e una flexibilă şi modulară, care poate fi aplicată începând de la un MINI până la un Seria 2 Gran Tourer. Ştim, de asemenea, că mulţi dintre clienţi îşi comandă versiuni cu tracţiune integrală acum. Aşa că atunci când mulţi clienţi sunt întrebaţi ce v-aţi dori mai mult tracţiune faţă sau spate?, ei răspund că îşi doresc, de fapt, tracţiune integrală. Şi dacă vă uitaţi per total la segmentele în care suntem prezenţi, în marea majoritate avem opţiuni de tracţiune integrală. Deci, cred că noile modele îi vor atrage pe clienţii noi, dar în egală măsură vor reuşi să nu le dilueze aşteptările clienţilor noştri existenţi şi loiali.
PA: Suntem astăzi la mai mult de un an şi jumătate distanţă de la lansarea vânzărilor noii divizii BMW i, cu noul i3 apoi şi i8. Cum aţi aprecia noua divizie a mărcii uitându-vă în urmă la rezultatele