Pagina principală
Anunţuri auto
Cumpăr vând
Ştiri
Teste drive
Automobile noi
Club
Magazin auto
Service A-Z
Mercedes-Benz B-Class redacţional: reparaţie majoră la cutia de viteze AUTOTRONIC, la 277,600 km parcurşi
26 Aprilie 2016, 14:04
Scurtă introducere pentru cei care n-au urmărit neapărat istoria exploatării acestui model de către noi: acest Mercedes-Benz B-Class B170 NGT BlueEFFICIENCY a fost achiziţionat nou de la distribuitorului Mercedes-Benz în Moldova, Grand Premium, în anul 2009 şi a fost exploatat de atunci într-un regim intens de redacţia noastră, ajungând în prezent la un parcurs de 277,600 km. Perioada de garanţie de 2 ani a expirat demult, dar am continuat să deservim maşina doar la service-ul oficial Mercedes-Benz Moldova pentru că am considerat şi considerăm şi în prezent că profesionismul unui
service oficial îşi merită diferenţa de preţ prin starea tehnică a maşinii. Maşina are propulsie pe bază de benzină şi gaz natural comprimat, din uzină, dezvoltând aceeaşi putere şi cuplu motor în ambele regimuri. În cei peste un sfert de milion de kilometri am ajuns să schimbăm multe consumabile şi piese de schimb care se uzează foarte rar şi, cu excepţia amortizoarelor faţă şi a unor mici componente neesenţale, am optat pentru piese de schimb originale. Deşi am avut la început adresări repetate pe garanţie pe baza aceluiaşi component, într-un final această problemă s-a dovedit a fi iscată de o partidă nereuşită de asemenea componente şi apoi problema a dispărut, astfe încât după un sfert de
milion de kilometri parcurşi prin Moldova, am rămas cu convingerea că modelul ăsta s-a dovedit a fi foarte fiabil. Cei care vor să citească istoria relatărilor noastre despre acest automobil, o pot face aici. Acum, să revenim la subiectul articolului de azi.

La un sfert de milion de kilometri, menţionam fiabilitatea deosebită a modelului, spunând că în tot acel parcurs maşina nu ne-a făcut nici măcar cea mai mică problemă la motor sau la cutia de viteze automată AUTOTRONIC. Dar iată că într-o bună zi, la peste 275,000 km parcurşi deja, apare un mesaj de avertizare pe display-ul dintre ceasurile de bord: „eroare de citire a turaţiilor la cutia de viteză, mergeţi la service”...
Cutia de viteze AUTOTRONIC e una cu raport continuu variabil, ceea ce înseamnă că în construcţia ei nu există roţi dinţate pentru fiecare treaptă propriu-zisă, ci există două roţi cu lant între ele, iar prin variaţia diametrului de transmisie se modifică şi rapoartele, în continuu. Regimul „manual” existent, prin care se pot plusa treptele cu plus şi minus, înseamnă de fapt migrarea roţilor din cutie prin nişte rapoarte de transmisie predefinite electronic. Construcţia unei asemenea cutii ar trebui să fie mai simplă şi mai uşoară, unicul dezavantaj fiind faptul că ea nu oferă senzaţii prea sportive în condus şi e aplicabilă doar unor motoare nu prea puternice. În cazul în care cutia de
viteze AUTOTRONIC dă o asemenea eroare, ea intră într-un regim de avarie, cu un raport de transmisie similar treptei a 2-a/a 3-a, dar îţi permite să continui încet deplasarea. Totuşi, în regimul ăsta de avarie ea intră indiferent de tipul erorii care apare, iar aici eroarea părea mai mult electronică decât mecanică. Aşa că am încercat să oprim motorul apoi să repornim. La repornire, eroarea a dispărut, iar cutia de viteze a început din nou a funcţiona normal, schimbând încontinuu raportul aşa cum trebuie să o facă de obicei.

Totuşi, acea eroară nu putea să apară pur şi simplu, aşa că în următoarea zi ea s-a repetat, deja de două ori. Era
clar, există o problemă cu cutia de viteze AUTOTRONIC a Mercedesului redacţional şi ea trebuie rezolvată. Aşa că am efectuat o vizită la service-ul autorizat Mercedes-Benz Moldova.

Acolo au fost citite erorile electronice detaliate. Recomandarea producătorului: a se schimba blocul de valve al transmisiei. Blocul de valve este, de fapt, un component foarte mare al cutiei de viteze, pe care e amplasat atât microschema cutiei de viteze, creierul ei electronic,cât şi o mulţime de valve şi actuatoare ce dirijează migrarea acelor roţi din transmisie pentru modificarea continuă a rapoartelor. Ni s-a zis că există, totuşi, o probabilitate
mică de a avea această eroare provocată de un senzor în asemenea cazuri, dar în cazul cutiei noastre de viteze s-au înregistrat erori şi la două din acele valve, prin urmare ele sunt uzate şi nu pot dirija normal rapoartele de transmisie. Unica soluţie civilizată ar fi să înlocuim, totuşi, întreg blocul de valve cu unul nou. Şi dacă e vorba de cutia de viteze, vă daţi seama cu toţii
că va fi vorba şi de un preţ usturător al unei asemenea piese majore, cu atâtea componente în ea, inclusiv cu un creier electronic nou... Preţul care ni s-a anunţat ne-a lăsat un gust amar de tot: 38,875 lei pentru un bloc de valve nou. Original, desigur, pentru că asemenea piese nici nu se produc de altcineva, iar spre deosebire de alţi producători ce achiziţionează transmisiile de la tot
soiul de furnizori, Mercedes-Benz îşi proiectează şi produce cutiile de viteze singur. O rază de bucurie a fost doar campania promoţională a celor de la Mercedes-Benz Moldova, prin care toate piesele de schimb, indiferent de vârsta maşinii, beneficiază de o reducere de 15%, iar astfel preţul piesei noastre a fost redus cu peste 5,800 lei, până la 33,044 lei. Oricum e o sumă
uriaşă pentru orice proprietar al unui automobil cu un parcurs de 276,000 km şi de multe ori ea ar putea fi pur şi simplu inaplicabilă. Ne bătea şi gândul de a căuta o asemenea piesă de la o altă maşină, eventual de la una
accidentată, dar ştiam că exista un mare risc ca un alt creier electronic, setat pentru altă motorizare, să nu meargă corect la motorizarea noastră şi să avem în rezultat o cutie care nu prieteneşte deloc cu motorul. Aşa că
nu am avut altă soluţie decât să comandăm un nou bloc de valve usturător la preţ pentru cutia de viteze...

Peste o săptămână, blocul de valve comandat sosise deja la service-ul autorizat, iar noi am fost sunaţi pentru a fi invitaţi la „intervenţia chirurgicală”. În acest răstimp, maşina a mers încet doar până la locul de parcare, a stat o săptămână nemişcată, şi acum am pornit-o pentru a aduce-o pe propriile roţi la service.

Transplantul a început cu scurgerea uleiului din blocul principal al cutiei de viteze. Cutia AUTOTRONIC are şi un convertor de cuplu între ea şi motor, similar cu cel al cutiilor clasice, pentru o funcţionare mai lină, iar uleiul de acolo a fost lăsat neatins, pentru că fusese schimbat cu foarte puţin timp în urmă. S-a scurs uleiul din blocul principal al cutiei, apoi a fost demontat capacul dedesubt al acestui bloc, dezgolind blocul de valve. Acesta a trebuit
prin desşurubarea câtorva zeci de şuruburi (!) şi deconectarea slotului de conexiune electronică a cutiei cu motorul. Apoi, imensul bloc de valve a fost scos. Blocul de valve o piesă
esenţială a cutiei de viteze, fiind masiv şi greu – piesa nouă fără ulei cântăreşte 7.68 kg. În partea superioară a lui se văd valvele şi actuatoarele, dar şi locul amplasării „creierului electronic” al
transmisiei. Odată scos acest bloc imens, blocul cutiei rămâne aproape gol, în el zărindu-se doar acele roţi şi lanţul de care vă vorbeam, dar şi locurile de refugiu al valvelor, prin care
acestea gestionează rapoartele prin crearea presiunii.

Blocul de valve nou arată lucios şi admirabil, fireşte, deşi şi cel vechi nu
avea semne vizibile de uzură. O provocare la efectuarea acestui transplant este să se nimerească potrivit „limba” de dirijare a poziţiilor transmisiei cu levierul acesteia, Parking în Parking,
de exemplu, pentru că altfel poziţia de facto se poate deplasa şi ulterior mânuirea levierului devine imposibilă, ceea ce duce la o demontare şi montare repetată a blocului de valve.
După fixarea corectă a blocului de valve, mecanicii au adus un încărcător de baterie, unind bateria B-Class-ului la el. Nu pentru că ar fi fost slabă, ci pentru că urmează programarea,
sau „împerecherea” cutiei cu motorul, proces care durează ceva timp şi în timpul căreia e nevoie de tensiune stabilă în reţeaua electrică a maşinii, iar maşina nu poate fi pornită încă, pentru
că nu există ulei în cutie. Prin urmare, cu acel încărcător s-a asigurat tensiunea stabilă şi a început procesul de împerechere electronică. Nu e un proces simplu şi cu siguranţă n-ar
putea fi făcut corect de un service neautorizat! În creierul cutiei se introduce codul VIN al maşinii, iar aşa cutia recunoaşte motorizarea exactă a maşinii, recunoscând programul de dirijare a raporturilor. Procesul mai trece prin câteva coduri secrete de confirmare de la producător, după care cutia şi
motorul se împerechează şi încep a-şi înţelege reciproc corect informaţiile de la senzori.

După împerechere urmează turnarea uleiului în blocul principal al cutiei de viteze, unde vor merge destul de mulţi litri, iar uleiul din cutia de viteze este şi
el mai scump decât cel din motor. Uleiul este turnat destul de lent, pentru a permite să se prelingă în toate nişele cutiei, mai ales că acum există un bloc de valve nou, încă neuns. Apoi urmează sesiuni de porniri scurte în parking pentru fluidizarea uleiului din cutie în acele nişe. Apoi se mai adaugă un pic,
după cât e necesar, şi atunci când nivelul uleiului e stabilizat la normal, procesul i-a sfârşit. Costul total al
lucrărilor cu tot cu uleiul de transmisie cu reducere de 15% a fost, pentru noi, de 1,687 de lei. Deci, în total, această
reparaţie majoră ne-a costat 34,730 lei – o sumă la auzul căreia încă mai simţim un gust amar.
Am pornit maşina şi am făcut un tur de verificare, să vedem cum funcţionează noul bloc de valve al cutiei AUTOTRONIC şi în general întreaga cutie. Totul a funcţionat perfect din prima, se simt parcă reacţii şi mai prompte ale transmisiei, maşina se simte vioare să reacţioneze la orice schimbare de ritm de condus, rapoartele se modifică perfect. Într-un cuvânt, motorul şi cutia s-au înţeles din prima – o chestie faţă de care noi
aveam totuşi o oarecare reticenţă, dat fiind că acum avem un creier electronic nou al cutiei de viteze. Dar, procedurile prestabilite ale service-ului autorizat nu au lăsat loc de erori şi imperfecţiuni, aşa că acum totul funcţionează excelent.

Este oare apariţia acestei defecţiuni majore acum un semn de fiabilitate
redusă a cutiei AUTOTRONIC? Noi am dat şi nişte căutări online şi am văzut că de obicei anume asta e unica problemă ce poate apărea în timpul exploatării la această cutie de viteze, la unii ea apărând mai devreme, la alţii mai târziu. Noi credem că această defecţiune sau
uzare a blocului de valve, ziceţi-i cum vreţi, ar fi trebuit să apară ceva mai târziu, sau cel puţin ne-ar fi plăcut să apară mult mai târziu, dar în acelaşi timp conştientizăm că maşina noastră are aproape 300,000 km parcurşi, fără 23 de mii! Deci e un parcurs deloc neglijabil, în mare parte prin condiţiile destul de solicitante ale Moldovei şi în asemenea context parcă această
defecţiune survenită acum pare oarecum scuzabilă. E greu să spui obiectiv în asemenea caz, dacă e scuzabil sau nu, cert este că a fost dureros de scumpă această defecţiune şi ne dăm foarte bine seama că un eventual cumpărător al unei asemenea maşini la mâna a doua ar fi ezitat şi mai mult să facă o asemenea reparaţie majoră, care costă cât o bună parte din
valoarea maşinii la ziua de azi. Am vrea să ştim şi părerea Dvs. despre asta!

„Nu vindeţi încă maşina asta?” – e întrebarea pe care am auzit-o ieri de două ori, inclusiv de la unul din vizitatorii noştri fideli. Adevărul e că încă nu planificăm exact o vânzare, şi nici nu am fi vrut să o vindem atunci când apare o problemă tehnică majoră, „împingându-i” cuiva problema... Iar după ce
efectuezi o asemenea reparaţie costisitoare, care ar trebui să mai reziste alte 250-300 mii km, parcă-ţi pare şi rău să vinzi maşina tocmai acum... Deocamdată mergem înainte
cu acest B-Class „devenit legendă deja”, după cum ne-a spus acelaşi vizitatori fidel ieri.

Experienţa acestei reparaţii e una de cumpănă, şi am vrea să ştim şi ce
credeţi Dvs. Am vrea să auzim şi experienţele Dvs. în problemele cu cutiile de viteze, chiar şi ale altor modele sau mărci, în maşinile pe care le deţineţi sau le-aţi deţinut.

Vă invităm deci la discuţii la acest subiect în comentariile acestui articol!
PiataAuto.mdIlie Toma
3
4,106
GALERIE FOTO (50 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!