Istoria curioasă a camionului Tatra 815 TPL, cu motor V12 răcit cu aer, care putea tracta 400 tone

7 Martie 2023, 19:55
Ilie Toma
Cât de mare ar trebui să fie un camion, capabil să tracteze 400 de tone după el? Cât ar trebui să cântărească, ce motor ar trebui să aibă? Ei bine, în istoria Tatra a existat un camion care nu avea nici 2 metri înălţime, însă care a marcat la timpul său recordul pentru cel mai mare tonaj tractat, la 405 tone. Şi nu a fost doar un exemplar demonstrativ, pentru o omologare în cartea recordurilor, ci un camion creat să muncească pe aeroporturi şi să tracteze în mod regulat cele mai mari şi mai grele avioane.
Blocul estic nu avea vehicule speciale, pentru tractarea avioanelor foarte mari în aeroporturi, trebuind să utilizeze vehicule de import, dar nici măcar acestea nu erau capabile de unele singure să facă faţă avioanelor foarte mari. În Cehoslovacia se foloseau adeseori camioane mari Tatra 813, dar acestea aveau doare nişte elemente de remorcare adaptate, însăşi camionul fiind, practic, de serie. În anul 1987, operatorul aerian din Cehoslovacia (CSA) s-a gândit că în propria ţară există potenţial pentru un asemenea vehicul, aşa că le-a solicitat celor de la Tatra să-i creeze asemenea camioane pentru a le folosi pe aeroporturi.
Foto: Camion Tatra 813, care tracta anterior avioane

S-au înaintat şi cerinţe minime foarte clare. Noul camion trebuia să aibă o formă adaptată pentru a încăpea uşor sub avioanele mari, deci trebuia să se încadreze într-o înălţime maximă de 2 metri. Camionul trebuia să fie capabil de a tracta sau împinge o greutate de 230 tone, atât se estimase că ar fi necesar pe termen lung. Cei de la CSA declaraseră atunci că au analizat toate fabricile de camioane din blocul estic, dar au ajuns al concluzia că nimeni altcineva nu avea potenţialul de a produce camioane atât de puternice şi specifice. Aşa că sarcina de adaptare sau proiectare a revenit celor de la Tatra. Şi exista şi un preţ limită, de 1 milion de coroane per unitate, în care fabrica trebuia să se încadreze.
Fabrica Tatra a luat la bază camionul Tatra 815, pe care-l avea deja lansat şi care putea avea un număr variabil de punţi cu tracţiune, datorită conceptului special Tatra, cu tub de tracţiune şi punţi cu semiaxe articulate. Pentru a crea camionul aeroportuar, s-a ales o formulă de 6x6, primele două punţi fiind viratoare. Dezvoltarea a fost făcută într-un ritm rapid, întrucât în toamna aceluiaşi an camionul gata a şi fost prezentat celor de la CSA.
Cei de la Tatra nu s-au limitat la minimul cerut de compania aeriană. Fabrica anunţate că noul camion creat de ei, Tatra 815 TPL, poate tracta împinge 400 tone, în timp ce cântărea doar 28 de tone. Camionul măsura 1,95 metri înălţime şi 7,9 metri lungime. Şi, de fapt, din cele 28 de tone, 8 erau greutăţi adiţionale de balast, pentru a asigura aderenţa roţilor pe asfaltul aeroportului.
Tatra 815 PL era propulsat de un motor V12 diesel, răcit cu aer, de origine Tatra. Motorul avea o cilindree de 19,0 litri şi dezvolta 235 kW, adică 319 CP, dar cuplul său trecea de 1.000 Nm, ajungând la 1.130 Nm. S-a părea că e o putere mult prea mică pentru a putea tracta 400 de tone, însă forţa şi cuplul erau livrate prin reductoare de cuplu.
Motorul era amplasat între cele două axe viratoare, în spatele cabinei, cabina fiind poziţionată în faţa axului frontal. Pe lângă cutia de viteze normală a fost montată şi o cutie cu două drepte, cu rol de demultiplicator de cuplu. Astfel, şoferul acestui camion avea la dispoziţie 20 de trepte pentru deplasarea înainte şi 4 trepte pentru deplasarea în marşarier. Manevrarea avioanelor cu camionul era permisă doar cu demultiplicatorul cuplat, iar camionul putea menţine o viteză minimă de 1,95 km/h, având motorul la 1.400 rpm, în zona în care livra cuplul maxim. În rest, camionul putea opera şi la viteze normale, inclusiv era admis pe drumurile publice!
Primele teste de operare au avut loc în 1988, pe aeroportul din Ruzyne, de lângă Praga, sau aeroportul din Praga, mai simplu fie zis. În acele teste, camionul Tatra a fost pus să tracteze cele mai mari avioane din flota CSA de atunci — avioanele Ilyushin Il-62. Camionul a putut tracta acel model de avion, care cântăreşte 71,6 tone la gol, chiar şi pe suprafaţă acoperită cu gheaţă! Noul camion Tatra a fost acceptat cu ovaţii de CSA şi au fost comandate 5 asemenea exemplare.
În luna mai 1988, un camion Tatra 815 TPL a avut parte de cea mai dificilă sarcină de până atunci la aeroportul din Mosnov, când a trebuit să tracteze un avion Antonov An-124 Ruslan, la acel moment cel mai greu avion din lume. Apropo, abia la sfârşitul anului 1988 a apărut şi avionul Antonov An-224, supranumit mai apoi Mriya, care a devenit cel mai mare din lume şi care a fost distrus în februarie anul trecut, la începutul războiului din Ucraina. Dar, în mai 1988 cel mai greu avion din lume era încă An-124
Foto: Antonov An-124

Avionul care a fost tractat de Tatra 815 TPL era încărcat cu cinci camioane Tatra încărcate la maxim, şi un al 6-lea camion Tatra de curse, de la Dakar. Greutatea totală a avionului cu camioanele de la bord constituia 405 tone. Camionul aeroportuar Tatra l-a tractat cu succes şi a devenit astfel primul camion din lume care a tractat de unul singur un avion de o asemenea greutate.
Foto: Camionul Tatra 815 TPL tractând avionul Antonov An-124, încărcat, de 405 tone

La sfârşitul aceluiaşi an, camionul a primit şi o medalie de aur la Brno, dar, în pofida faptului că fusese un camion excepţional de capabil, alte exemplare nu au mai fost comandate, pentru că CSA nu avea nevoie decât de 5 exemplare. Acele camioane au muncit pe aeroporturile din Cehia şi Slovacia pe parcursul anilor 90, cel mai mult rămânând în serviciu camionul de la aeroportul din Brno, care mai este localizat în garajele de acolo, deşi e pensionat. Alte 3 camioane sunt la muzeul Tatra din Koprivnice, iar ultimul dintre cele 5 camioane e deţinut într-o colecţie privată.
Foto: Camionul de pe aeroportul din Brno, în ultimii săi ani de operare activă
0
24,040
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!