Inginerii Mazda pregătesc un nou motor Wankel cu piston rotativ care pare să fi rezolvat toate problemele trecute ale acestor propulsoare

26 Iunie 2023, 17:26
Redacţia PiataAuto.md
Motoarele cu piston rotativ, numite şi Wankel, au fost curtate cândva de foarte mulţi producători, şi chiar puse în producţie de unii dintre ei, cum ar fi NSU sau Mazda. Dar, în timp, majoritatea producătorilor au renunţat la ele, întrucât aduc mult mai multe bătăi de cap decât beneficii. Mazda le-a menţinut cel mai mult în producţie, până la ultimul RX-8, acum mai mult de un deceniu, dar şi acel model a fost scos din producţie fără un succesor. În acest an, însă, Mazda anunţase revenirea motorului cu piston rotativ în producţie, doar că totul a fost o mare dezamăgire, care ar putea fi corectată în curând.
Dezamăgirea a fost că noul motor Wankel a fost pus pe modelul cu propulsie electrică Mazda MX-30, fiind un motor cu un singur piston, mic şi slab, conceput doar pentru rolul de generator electric, nu pentru a propulsa direct maşina. Astfel, fanii acestor motoare, care-şi mai amintesc de RX-8, au dat mâinile în jos dezamăgiţi, fără a înţelege mişcarea celor de la Mazda. Acum, însă, noi acte depuse la biroul japonez de proprietate intelectuală sugerează că inginerii Mazda pregătesc şi un motor Wankel pentru un model sport.
Acest nou motor va avea două pistoane rotative alăturate, la fel ca şi la RX-8-ul de cândva, şi pare să fie posibilă şi configurarea în 3 pistoane. Doar că noile pistoane nu au pur şi simplu o formă ce seamănă a un triunghi teşit, ci au şi nişte proliferări concave în zonele mediane ale fiecărei laturi, care ar trebuie să îmbunătăţească eficienţa motoarelor, conform declaraţiilor, şi care ar veni, de fapt, să rezolve o parte din provocările acestor motoare, precum faptul că o parte din energia combustiei împinge pistonul înapoi. Aceste forme concave par să fie desenate din urmărirea locurilor exacte unde are loc combustia şi pentru a asigura cea mai bună poziţie pentru această şi pentru propulsia pistonului.
De asemenea, există şi trei mici incizii exact la vârfurile pistonului, iar acestea par să aibă rolul de a reduce uzura în punctele sensibile de la extremităţile pistonului.
Mazda mai explică în acele documente că forma pistonului la care au ajuns inginerii săi va permite combustia completă a camera de ardere înainte ca acel spaţiu să treacă spre următoarea fază de evacuare, ceea ce înseamnă că şi problema renumită a consumului de ulei şi emisiilor impure a acestor motoare ar putea fi redusă la minim. De asemenea, eficienţa termică a motorului ar urma să crească, ceea ce va duce şi la un consum de carburant mai mic, iar pe lângă asta, e descris şi un sistem EGR de reciculare a gazelor de eşapament pentru acest nou motor.
Cu alte cuvinte, cel puţin din aceste documente, inginerii Mazda par să fi rezolvat toate problemele majore cunoscute ale motoarelor Wankel. Dacă aceste funcţii şi rezultate, pretinse în actele de patentare, se vor dovedi viabile şi realiste, inginerii Mazda au toate şansele să uimească lumea, astfel, şi să fie primii din lume care rezolvă problemele motoarelor Wankel, creând unul care să fie nu doar puternic, ci şi durabil în timp, eficient în consum, şi mai puţin poluant în emisii!
0
8,098
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!