Rimac a lansat bateriile SineStack pentru centrale de stocare a energiei regenerabile, care vor concura cu Tesla Megapack

24 Octombrie 2023, 14:46
Redacţia PiataAuto.md
Acum aproape o lună, anunţam că Rimac e aproape de lansarea oficială a bateriilor sale imense, destinate centralelor de baterii, pentru stocarea energiei regenerabile, care să concureze cu Tesla Megapack. Atunci menţionam câţiva parametri inginereşti, care au fost anunţaţi de Rimac în cadrul unei conferinţe de specialitate din Polonia, înainte de debutul public al noilor baterii. Ei bine, acum acest debut public a avut loc, iar odată cu asta cu fost comunicaţi şi mai mulţi parametri.
Noile baterii Rimac au numele SineStack şi folosesc tehnologie LFP, adică litiu-fier-fosfat, care a avansat foarte mult în ultimii ani şi e folosită inclusiv de Tesla Megapack. Dezavantajul ar fi o densitate energetică mai mică decât litiu-ion, însă avantajele sunt mai multe în acest caz, inclusiv rezilienţa la mult mai multe cicluri de încărcare. Noile baterii Rimac, spre exemplu, promit o durată de viaţă de 12.000 cicluri de încărcare.
Pare puţin, însă, chiar şi la o medie de 2 cicluri pe zi, durata de viaţă ar fi cam de 16 ani şi jumătate. E mai puţin decât în cazul hidrocentralelor cu pompare, bineînţeles, dar e simţitor mai ieftin la achiziţia iniţială.
Un specific neobişnuit al bateriilor Rimac e că acestea vor avea câte un invertor pe fiecare celulă, nu pentru fiecare container, cum se întâmplă de obicei, aducând 18 invertoare pe modul. Containerul bateriei Rimac SineStack e şi de 6 oi mai mic în volum decât Tesla Megapack, iar dacă raportăm la volum, bateriile Rimac au de 108 mai multe invertoare în acelaşi volum, faţă de Tesla Megapack!
Foto: Dimensiuni şi volum comparativ între Rimac SineStack şi Tesla Megapack

Randamentul acestor baterii Rimac e de 92%, deci doar 92% din energia pusă iniţial în baterii este recuperată, restul fiind pierderi de transformare, reacţii electrochimice şi căldură. Pentru comparaţie, hidrocentralele prin pompare au un randament de 77-79%, în timp ce clădirea cu rol de baterie gravitaţională, inventată de elveţieni şi construită acum în China, pretinde că va avea 80% randament. Deci, o diferenţă de doar 12-15% în randament faţă de hidrocentrale, însă bateriile pierd cu siguranţă la durata de viaţă, degradare în timp şi cost pe termen lung.
Foto: Lac de acumulare a unei hidrocentrale prin pompare, pentru stocarea electricităţii, ca altenativă demult inventată la centralele de baterii

Cei de la Rimac recunosc că bateriile vor mai degrada în timp şi spun că au dezvoltat un soft, care va stresa fiecare celulă în conformitate cu rata sa individuală de degradare, şi totul softul şi gestionarea individuală a fiecărei celule a permis lungirea duratei de viaţă a bateriei cu 30%.
O baterie Rimac SineStack poate stoca 790 kWh de electricitate. Avantajul mare al acestei baterii e că, datorită invertoarelor interne, ea are conectori de curent alternativ la ieşire, şi nu mai necesită alte module de centralizare sau stabilizare a curentului electric. Modului bateriei e răcit cu lichid, iar cei de la Rimac spun că până şi în cele mai solicitante condiţii diferenţele de temperatură între celulele unui modul nu vor depăşi 5 grade Celsius. Bateria are înscrisă în fişa tehnică un diapazon de operare între -20 şi +45 grade Celsius.
Rimac mai anunţă că producţia noilor baterii va avea loc în Croaţia, la o fabrică dedicată acestora, de lângă capitala ţării, Zagreb. Ulterior, cei de la Rimac spun că ar putea crea noi fabrici în sudul sau estul Europei, în ţările apropiate de Croaţia.
Comparativ cu Tesla Megapack, un container al producătorului american stochează 3,9 MWh de electricitate, dar e de 6 ori mai mare în volum. Dacă luăm în calcul 6 module Rimac, atunci ele ar stoca 4.740 kWh, faţă de 3.916 MWh la Tesla, deci Rimac are un design mai compact. Totuşi, randamentul bateriilor Tesla Megapack e anunţat a fi mai mare, la 93,7%, faţă de 92% la Rimac. Croaţii nu au anunţat preţurile exacte, dar spun că acestea vor fi mai accesibile. Cert e că în lume există acum o cerere uriaşă de centrale de baterii, cu zeci de proiecte aprobate doar în acest an şi lansate în construcţie. Prin urmare, Rimac intră pe o piaţă într-o dezvoltare excepţională şi va profita din plin de acest fapt.
0
4,426
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!