Prima pagină  »  Ştiri  »  Cum poate fi procurat un electro-hibrid in Republica Moldova ?!
7 MAI 2010, 15:30
1,548
0
Cum poate fi procurat un electro-hibrid in Republica Moldova ?!
De Continent SRL
0
Avantajul de a detine un automobil propriu in Republica Moldova, este deseori acoperit de un mare “dar”, cel mai mare fiind – pretul combustibilului. Chiar daca modul de viata in tara nu este prea bun, preturile la combustibil din tara noastra sunt cele mai mari din statele fata de statele vecine, egalandu-se uneori cu preturile din unele state europene.



Anume din acest motiv, vizitele pe la statiile de alimentare strica dispozitia multora, iar stirile care ne anunta ca producatorii cauta tot mai mult unitati alternative de propulsie sunt citite cu interes dublu. Se pare ca in scurt timp si in Republica Moldova vor putea fi procurate automobile de acest gen, a caror intretinere nu ne vor costa mult, si care nu vor polua mediul inconjurator.

Deja mai multi producatori au anuntat ca vor lansa modele hibrid in productia de serie. Anume acestea par sa fie acum cele mai cautate, acest fapt ne este demonstrat si de Japonia, stat care anul trecut a vandut mai multe hibriduri decat vehicule cu propulsoare cu ardere interna. Insa recordmenul in acest domeniu este Suedia, acolo unde liderul vanzarilor, cat nu ar fi de straniu nu este Volvo, ci electro-hibridul Toyota Prius. La fiecare o mie de suedezi revin sase exemplare Prius, iar companiile de taxi opteaza tot mai mult anume pentru acest model, mai ales ca pretul la combustibil este de 1.36 euro/litru.



Aceste automobile devin tot mai populare si in Republica Moldova, mai ales ca majoritatea producatorilor dispun de un model hibrid in gama (cel mai popular din acestea in Republica Moldova – Lexus RX450h). Din pacate, la acest moment, multi producatori leaga versiunile hibrid de clasa premium, una care nu este accesibila pentru majoritatea populatiei, cea care sufera de cele mai multe ori cand este scumpit combustibilul.



Trebuie sa mentionam ca procesul de creare a unui hibrid perfect este departe de sfarsit, inginerii modernizand aceste unitati tot mai mult. Insa oare cum a inceput totul?

Istoria hibridurilor: fapte si mituri

Totul a inceput in anii ’90, atunci cand cele mai perspective unitati alternative de propulsie erau considerate unitatile pe baza de hidrogen. Sistemul acestora era destul de complicat, hidrogenul intra in reactie chimica cu oxigenul, in rezultatul careia este generata energia electrica ce pune in miscare motorul, iar in timpul procesului este produsa caldura si apa. Insa pentru a utiliza hidrogenul pe post de combustibil a devenit neavantajos, mai ales ca mediul inconjurator era la fel de poluat. Pe langa aceasta, tehnologia pe baza de hidrogen s-a adeverit a fi foarte scumpa, iar bateriile de particule sunt prea grele. In asa mod s-a renuntat la aceasta idee, fapt demonstrat si de inchiderea “Fondului de dezvoltare a automobilelor cu propulsoare pe baza de hidrogen” in anul 2003.

Tot mai mult s-a indreptat privirea catre unitatile electrice, sau hibrid. Insa acestea nu au fost recunoscute multi ani in SUA, mai ales ca din moment ce aceste unitati si-ar demonstra eficienta, lupta pentru sondele de petrol ar fi fost inutila.



Totusi, in anul 1996, a fost elaborat primul electromobil EV-1. Acesta putea parcurge pana la 150 km doar cu ajutorul energiei electrice, iar astfel, majoritatea producatorilor, au luptat ca proiectul sa fie inchis, iar toti cei care au reusit sa procure un exemplar EV-1 (in total peste 1.000 exemplare), au fost nevoiti sa reintoarca masinile, care intr-un final au fost distruse.

In Japonia, aceasta problema era privita dintr-un alt punct de vedere. Si iata ca deja in anul 1997 era lansat primul hibrid Toyota Prius, model ce imbina propulsorul cu ardere interna cu doua electromotoare, si care chiar putea rula doar cu ajutoru energiei electrice o distanta limitata. Aceasta unitate a micsorat de doua ori necesitatea automobilului de a intra la statiile de alimentare, iar din acel moment, in toata lumea au fost comercializate peste 3 mln exemplare Toyota Prius.

Cu putin timp in urma, a fost prezentata si generatia a treia Prius, model care incepand cu anul 2010, oficial este importat si in Republica Moldova.

Cu ce se alimenteaza un electro-hibrid?

Una din cele mai mari probleme pentru inginerii ce dezvoltau unitatile alternative de propulsie, era necesitatea de a crea o infrastuctura ce ar permite regenerarea energiei. EV-1 era reincarcat cu energie electrica la statiile specializate, insa pentru a crea in prezent o retea de alimentare cu energie electrica nu este avantajos.



Inginerii Toyota au gasit o alta cale de solutionare a problemei. Nu au renuntat pana cand la propulsorul cu ardere interna, dar i-au redus rolul la minim. La acceleratie, electromotoarele sunt reincarcate cu energie electrica, in timp ce bateriile electrice se reincarca automat la franare. Cu alte cuvinte, hibridul japonez foloseste energia cinetica pentru reincarcarea acumulatoarelor, ceea ce scuteste proprietarul de reincarcarea acestora. Pana cand nu putem numi aceasta unitate in totalitate electrica, insa minimalizarea consumului in regim urban pana la 3.9 l/100km, totusi a fost reusit. Insasi conducatorul are posibilitatea de a schimba regimul de rulare in EV (Electric Vehicle), pentru a rula pana la 2 km cu o viteza maxima de 70 km/h doar cu ajutorul energiei electrice

A mai ramas de facut doar un lucru, reducerea costurilor pentru asemenea tehnologii pentru ca acestea sa devina accesibile pentru majoritatea populatiei, inclusiv si in Republica Moldova.

Serghei Solomonov

Dealer Oficial Toyota in Republica Moldova:

Centrul Toyota Chisinau "Continent"
Showroom Toyota: str. Arborilor, 17/1, Chisinau
Telefon: 791-477, 791-466, 791-455
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
Ştiri după categorii
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!