REPORTAJ SPECIAL: Rafinăria Petromidia, la "un nou start"
12 Octombrie 2012, 10:50
Puţini dintre noi încearcă să-şi imagineze cum arată, de fapt, producţia de carburanţi. Suntem obişnuiţi doar cu vizitele la staţiile de alimentare, iar tabloul unei rafinării
adevărate îl ştim cel mult de la Discovery sau National Geographic. De curând, însă, redacţia PiataAuto.md a avut onoarea să fie invitată la lansarea oficială a rafinăriei
modernizate Petromidia, din România, unde ne-am simţit cu adevărat în pielea unor reporteri de la National Geographic.
Să o luăm pe rând, însă. Rafinăria Petromidia, parte a grupului Rompetrol, a beneficiat de un program amplu de modernizare, în urma căruia şi-a sporit capacitatea de procesare de la 3.5 la 5.0 milioane de tone de materie primă, fapt care o transformă în cea mai mare rafinărie din sud-estul Europei şi o plasează printre cele mai importante rafinării la nivel european. Odată cu modernizarea, Petromidia va produce doar carburanţi Euro 5. Valoarea totală a investiţiilor în modernizare se ridică, de altfel, la 380 milioane dolari SUA.

Ce face o rafinărie, până la urmă, pentru a produce carburanţi finali din
petrolul brut? Asigură desfăşurarea
unor reacţii chimice la scară
industrială, veţi spune, reacţii care sunt
mai mult sau mai puţin complexe, în
funcţie de cât de iniţiaţi suntem în
chimie. Adevărul e că noile standarde
de calitate a carburanţilor impun
rafinăriile să asigure un produs finit
mult mai purificat, iar pentru a obţine
un rezultat final cu adevărat calitativ,
procesul tehnologic devine mult mai
complex, cu paşi noi de filtrare şi
separare a
compuşilor
nedoriţi.
În acest proces de modernizare, rafinăria Petromidia a beneficiat de construcţia a cinci instalaţii noi – instalaţia de hidrocracare blândă, instalaţia de producere hidrogen, instalaţia de recuperare sulf, instalaţia de producere azot şi un nou sistem de facle. Alte patru instalaţii deja existente au fost modernizate (desulfurizare gaze, transformarea instalaţiei de desulfurare distilat de vid în instalaţie de desulfurare motorină, instalaţie de cracare catalitică, precum şi instalaţia de desulfurare gaze şi recuperare sulf).

Toţi aceşti termeni complecşi se traduc prin capacitatea rafinăriei de a asigura un proces tehnologic mult mai complex, la o scară mai mare, sporind astfel calitatea şi capacitatea de producţie. Petromidia îşi va spori, spre exemplu, capacitatea de producţie a motorinei de la 1.5 milioane tone anual
la 2.5 milioane de tone şi îşi va îmbunătăţi randamentul de producţiei a motorinei cu 8%. De asemenea „produsele albe” vor avea cel mai mare randament din regiune – de 84%. Complexitatea noului proces tehnologic permite producţia exclusivă de carburanţi de standard Euro 5 (conţinut de sulf – maxim 10 ppm), precum şi pregătirea rafinăriei de conformarea la viitoarele standarde Euro 6 (conţinut de sulf – 0 ppm).
Noua instalaţie de producere a hidrogenui va avea un rol crucial, asigurând necesarul de hidrogen pentru procesul de extracţie a sulfului din ţiţei. Noua instalaţie are o capacite de producţie de 40 mii metri cubi pe oră şi va produce hidrogen cu o puritate de 99.98%.
Lucrările de modernizare au fost coordonate de Rominserv – contractor general al Grupului Rompetrol – acesta implicând peste 280 de companii de inginerie, construcţie, producţie de materiale şi furnizori. E tocmai unul din acele mega-proiecte de inginerie şi construcţie, care intră de obicei în vizorul televiziunilor menţionate mai sus. Peste 3,500 de oameni şi-au concentrat eforturile asupra proiectului. Două sute din componentele majore utilizate cântăresc împreună 5,600 tone. Numai greutatea ţevilor utilizate
însumează 2,400 tone, iar distanţa sudurilor utilizate pentru consolidarea terenului măsoară 2,800 metri. Reţeaua electrică trasată măsoară... 130 km...

Programul de sporire a calităţii şi mărire a capacităţii de procesare a Petromidia a necesitat şi alte proiecte de susţinere logistică a acestuia. Astfel, Rompetrol a construit un terminal de aprovizionare cu ţiţei în largul Mării Negre, a triplat capacitatea de tranzit a produselor petroliere prin Dana 9 a portului Midia, a reabilitat parcul de rezervoare de ţiţei şi produse finite şi a construit un noul terminal de import şi export al gazului petrolier lichefiat.

KazMunayGas, deţinătorii Rompetrol, menţionează că rafinăria Petromidia este unul din cele mai importante active ale grupului, fiind acum capabilă din punct de vedere tehnologic să proceseze integral ţiţei din Kazahstan. Finalizarea modernizării Petromidia susţine obiectivele KazMunayGas de
diversificare a rutelor de export a ţiţeiului către Uniunea Europeană, prezenţa companiei în zona Mării Negre şi a Mării Mediterane, dar şi integrarea Rompetrol în cadrul reţelei valorice, de la sonda de extracţie până la rezervorul clientului. Noile realizări vor permite grupului şi intrarea pe pieţe noi, precum Ucraina şi Turcia.

În acest moment, grupul Rompetrol este susţinut de o reţea de peste 1,100 staţii de alimentare cu carburanţi, prezente în ţări precum România, Georgia, Bulgaria, Moldova, Ucraina, Franţa şi Spania. În următorii 3-5 ani, însă, vor mai fi inaugurate alte 350 de staţii, dintre care 50 – pe teritoriul Moldovei. Practic, Rompetrol intenţionează să-şi dubleze numărul de staţii din Moldova. După cum declară Timur Azimov, Vicepreşedinte senior, responsabil de activitatea
comercială a Grupului, Rompetrol are planuri mari pentru Republica Moldova, întrucât piaţa moldovenească este, în acest moment, cea de-a patra ca mărime pentru Rompetrol. Pe lângă dublarea numărului de staţii, Rompetrol îşi mai doreşte să devină principalul furnizor de carburant JetA1 pentru aeroportul din Chişinău, carburant produs acum la aceeaşi rafinărie modernizată Petromidia. De asemenea, Rompetrol Moldova va dezvolta mult mai intens reţeaua de distribuţie a gazului petrolier lichefiat, atât la staţiile proprii, cât şi sub forma unor puncte de distribuţie a buteliilor.

Odată cu finalizarea modernizării substanţiale a rafinăriei Petromidia, oficialii Rompetrol s-au arătat onoraţi să ne declare că toţi carburanţii comercializaţi în reţeaua Rompetrol Moldova provin acum exclusiv de la Petromidia.
PiataAuto.mdIlie Toma
3
3,612
GALERIE FOTO (53 IMAGINI)
COMENTARII (1)
Constantin-Padure.com
Piatra Neamţ, România
la 13 Octombrie 2012 - 16:56
Aceasta rafinarie e considerata una dintre cele mai mari rafinarii din Europa ecntrala si de est. E drept ca are noroc cu pozitia ei fiind aproape de portul Constanta si de canalul Dunare - Marea Neagra.

0
0
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!