Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

O nouă serie de teste de siguranţă dure IIHS: sedanurile la preţ moderat se arată mai sigure decât cele premium

20 Decembrie 2012 - 08:35
Ilie Toma
O nouă serie de teste de siguranţă dure IIHS: sedanurile la preţ moderat se arată mai sigure decât cele premium
Acum patru luni vă anunţam că institutul american de siguranţă IIHS, un soi de paralelă a EuroNCAP-ului de pe bătrânul continent, a iniţiat un nou tip de teste, în care partea frontală a maşinii nu intră în impact la 40% din suprafaţă cu o barieră deformabilă, ci la doar 25% din suprafaţă, cu un obstacol solid. E un test al unor scenarii extreme de accidente rutiere, însă, statistica arată că şoferii tind să evite obstacolele în momentul producerii accidentelor, şi în foarte multe cazuri maşina acroşează un obstacol anume cu o suprafaţă mică a părţii frontale, fapt care se apropie foarte mult de scenariul noului test de siguranţă IIHS.

În primul episod al acestui nou tip de teste, realizat în luna august, au fost incluse sedanuri premium, precum Audi A4, Mercedes-Benz C-Class, BMW Seria 3, Volvo S60, Lexus IS şi ES, Infiniti G, Volkswagen CC şi 3 modele Acura. Rezultatele au fost de-a dreptul înfiorătoare – 3 modele primind calificativul “poor” (extrem de rău), 5 – “marginal”, 1 – acceptabil şi doar 2 – bun. Volvo S60 s-a dovedit a fi atunci modelul cel mai sigur într-un astfel de scenariu, iar inginerii Volvo au şi explicat de ce: astfel de teste se petrec în laboratoarele Volvo din anii ’80 ai secolului tecut. (vezi ştirea completă a primului episod de teste).

Acum IIHS dezvăluie rezultatele unei noi serii de teste de siguranţă, petrecute după acelaşi scenariu extrem: impact la 25% din suprafaţa frontală a maşinii, cu o barieră solidă, nedeformabilă. De această dată au fost vizate sedanurile populare din SUA, cu preţ mai moderat. Lista automobilelor evaluate cuprinde 18 modele: Chevrolet Malibu, Chrysler 200, Dodge Avenger, Ford Fusion, Honda Accord Coupe, Honda Accord Sedan, Hyundai Sonata, Kia Optima, Mazda 6, Nissan Altima, Nissan Maxima, Subaru Legacy, Subaru Outback, Suzuki Kizashi, Toyota Camry (versiunea americană), Toyota Prius V, Volkswagen Jetta şi Volkswagen Passat.

Rezultatele generalizate ale celor 18 modele s-au dovedit a fi cu mult mai bune decât în cazul sedanurilor premium, testate în luna august. Totuşi, există şi un număr suficient de modele care au primit califcativul „poor” sau „marginal” la proaspătul test IIHS. Conform declaraţiilor oficiale ale IIHS, cea mai slabă performanţă a fost obţinută de modelele Toyota Camry şi Prius V. Totuşi, cei de la IIHS menţionează că în celelalte teste ale institutului, petrecute ceva mai devreme, aceste două modele au obţinut calificative într-atât de bune, încât au primit dreptul de a purta eticheta „TOP SAFETY PICK” – un soi de recomandare a celor de la IIHS pentru cele mai sigure modele.

Într-un impact frontal sever, la doar 25% din lăţimea frontală a maşinii, se întâplă deseori ca forţa impactului să fie preluată prea puţin de bara frontală de protecţie şi de structurile din spatele acesteia şi să ajungă aproape neabsorbită în roată şi suspensie, deplasând-o de cele mai multe ori în habitaclu. De foarte multe ori, unica structură de forţă care protejează ocupanţii într-un astfel de scenariu e montantul faţă, forţa de rezistenţă a căruia se poate dovedi de cele mai multe ori insuficientă, rezultând astfel accidente grave, cu leziuni serioase ale ocupanţilor, uneori fatale. Şi deoarece o partea frontală întră în impact cu o suprafaţă mică, maşina are tendinţa de a se roti în urma impactului, facând astfel capul şoferului să se aplece spre stânga, ratând airbag-ul. Astfel, există riscuri sporite ca acesta să nu fie protejat de elementelele de siguranţă prevăzute la bord.

În cazul lui Prius V şi Camry, oficialii de la IIHS spun că roata stângă s-a deplasat foarte mult în habitaclu, afectând picioarele manechinului. Şi montanţii faţă s-au deformat puternic, iar verdictul final al celor de la IIHS a fost într-atât de dur, încât ne-a amintit de vremurile problemelor inventate cu pedala de acceleraţie, care au dus la recall-uri de milioane de maşini şi care au fost ulterior infirmate. În fine, cert e faptul că din cele 18 modele testate acum, americanii de la IIHS au considerat necesar să ofere calificativul minim, de „poor”, doar celor două modele Toyota...

Noua serie de teste mai aduce, însă, câteva surprize. Airbag-ul lui Volkswagen Jetta s-a desprins cu totul după ce s-a umflat şi a amortizat impactul cu capul manechinului. Desprinderea s-a produs după ce airbag-ul şi-a făcut efectul, dar totuşi, inginerii IIHS menţionează că airbag-urile trebuie să stea în poziţia lor la orice etapă a impactului, motiv pentru care au penalizat modelul german şi i-au acordat un calificativ final de „marginal”.

Califcativul „marginal” a mai fost obţinut de alte două modele din test – Chevrolet Malibu şi Hyundai Sonata. Se pare că nici aceste modele nu se împacă prea bine cu acest scenariu de accident, spaţiul habitaclului fiind invadat de elementele de suspensie şi volan, iar montanţii nu reuşesc să rămână cu un grad acceptabil de deformare.

Următorul calificativ, „acceptabil”, a fost oferit unui număr mult mai mare de modele. Aici se includ Chrysler 200, Dodge Avenger, Ford Fusion, Honda Accord Coupe, Kia Optima, Mazda 6, Nissan Altima, Nissan Maxima, Subaru Legacy, Subaru Outback şi Volkswagen Passat.

În fine, doar două modele au obţinut calificativul maxim de „bun” la acest test. Honda Accord Sedan este unul din aceste modele, iar cel de-al doilea s-a dovedit un alt model-surpriză, care a obţinut cel mai bun rezultat în acest scenariu extrem, în ciuda preţului său bugetar – Suzuki Kizahsi. Totuşi, anterior Kizashi a obţinut un calificativ „acceptabil” la testul răsturnării, iar americanii nu i-au putut aplica şi lui emblema „TOP SAFETY PICK”.

Pentru a sublinia importanţa noilor scenarii extreme de testare, cei de la IIHS au creat şi un nou titlu pentru modelele care reuşesc să ia califcativul de „bun” la impactul frontal, lateral, răsturnare şi impactul spate şi un calificativ de „bun” sau „acceptabil” la impactul cu obstacol rigid la 25% din lăţime. Acest nou titlu este „TOP SAFETY PICK+”, unde „+”-ul menţionează rezultatul bun obţinut în noile serii de teste.

DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter