Germanii au lucrat de zor în ultimii doi ani pentru a avea o gamă absolut nouă de camioane. Deşi ciclul de viaţă pe piaţă al unui camion este mult mai lung decât al unui model de autoturism şi, deci, este firesc să vedem mult mai rar premiere ale unor noi generaţii, cei de la Mercedes-Benz au lansat 4 camioane noi în doar 18 luni! În vara şi toamna anului 2011 Mercedes-Benz dezvăluia noua generaţie a vârfului său de gamă în lumea camioanelor
Actros. În luna iulie a anului trecut, germanii prezentau un camion care deschidea un nou segment, specializat în transporturi grele pe distanţe scurte
Antos. În luna ianuarie a acestui an a fost dezvăluit şi noul
Arocs, o altă nouă familie de camioane, specializată, de această dată, în sarcinile de construcţii.
Acum vine şi cea de-a patra premieră germană, ultima la număr deocamdată. E vorba de noua generaţie a lui Mercedes-Benz Atego, care vine pe piaţă să continue cariera cariera de succes a predecesorilor săi, puternic specializaţi în transporturile de distanţe scurte, cu greutăţi cuprinse între 6.5 şi 16 tone.
Noul camion beneficiază de două motoare noi, compatibile cu standardele Euro 6. Unul din ele OM 934 are 4 cilindri în linie, o capacitate de
5.1 litri şi e disponibil în patru versiuni de putere şi cuplu între
156 CP şi
650 Nm pentru cea mai puţin puternică versiune până la
231 CP şi
900 Nm pentru cea mai puternică versiune. Cel de-a doilea motor OM 936 are 6 cilindri în linie, o capacitate cilindrică de
7.7 litri şi e disponibil încă în 3 versiuni de putere: cea mai puţin puternică livrează
238 CP şi
1,000 Nm, iar versiunea de top pune la dispoziţie
299 CP şi
1,200 Nm.
Noile motoare se laudă cu sisteme de recirculare a gazelor de eşapament mai performante, fapt care le face să atingă eficienţa termică mai rapid şi să indice emisii mult mai mici. De asemenea, germanii promit şi costuri de mentenantă mai mici ale noilor motoare, graţie eficientizării mai multor aspecte legate de exploatarea acestora. Aditivul AdBlue, de exemplu, necesar pentru neutralizarea noxelor din gazele de eşapament pentru toate motoarele Euro 5 şi Euro 6 ale camioanelor, este consumat într-o cantitate mult mai mică pe noul Atego la doar 2.0-2.5 % din cantitatea combustibilului consumat, cu jumătate mai puţin decât în motoarele predecesorului său. O altă inovaţie o reprezintă introducerea pentru prima dată la un motor de camion a gestionării variabile a timpilor de deschidere a valvelor de evacuare un sistem similar celui prezent de ani buni pe motoarele autoturismelor, doar că e realizat la o scară mult mai mare şi e desăvârşit pentru a face faţă condiţiilor de exploatare mult mai dure. Astfel, acest sistem va putea ajusta timpii de deschidere a valvelor de evacuare a gazelor rezultate din arderea combustibilului în cilindri, contribuind astfel semnificativ la eficienţa în consum a noilor motoare.
Propulsoarele noi beneficiază şi de un sistem electronic de urmărire a condiţiilor de exploatare a motorului, pe baza cărora este calculat intervalul recomandat de deservire. Pentru camioanele exploatate mai lejer, la distanţe ceva mai lungi, intervalul de service poate constitui 120,000 km! Această cifră e cu 20% decât cea a predecesorului său şi e cea mai bună în clasa sa.
Şi dacă vă gândiţi că munca de camionagiu e una dificilă în zilele noastre, haideţi să aruncăm o privire în cabina noului model de camion. În primul rând, trebuie să vă spunem că toate versiunile Atego vin echipate standard cu o transmisie automată cu 8 trepte PowerShift 3. Există şi posibilitatea optării pentru o transmisie manuală cu 6 sau 9 rapoarte. Toate camioanele sunt dotate şi cu sistem de stabilizare a traiectoriei, fapt care sporeşte esenţial siguranţa la bord.
Cabina noului Atego e concepută în primul rând pentru practicismul exploatării cotidiene în raza distanţelor scurte şi medii, conform destinaţiei camionului. Germanii zic că un camionagiu care transportă bunuri pe distanţe scurte poate urca şi coborî din cabină până la 100 de ori pe zi, de aceea, accesul facilitat în cabină a fost o prioritate absolută. Uşile, de exemplu, se deschid la 90 grade, permiţând o bună libertate în mişcare. Ergonomia este de asemenea gândită în cel mai mic detaliu, iar scaunele sunt concepute pentru a asigura confortul şezutului pe parcursul unei întregi zile de muncă. Deşi orientată mai ales spre soluţii practice, cabina noului
Atego poate include şi opţiuni personalizate, precum volanul multifuncţional, sistem audio cu CD-player, port USB şi conexiune
Bluetooth, iar eventualele sisteme de navigare pot fi conectate la sunetul sistemului audio. Iar cei care îşi doresc şi mai mult confort, pentru distanţe ceva mai lungi, îşi pot comandfa cabinile cu lungime extinsă şi confort sporit, care dispun de paturi confortabile, cu saltele speciale, realizate în 7 straturi. Clienţii pot alege dintr-o listă de 42 de variante posibile, în care variază lungimile ampatamentelor şi ale cabinelor, dar şi tipul de tracţiune, fiind posibilă şi tracţiunea integrală. Primul camion Mercedes-Benz specializat în transporturile de distanţe scurte a fost LP 608, lansat în 1965.