CITIRE ŞTIRE:
Imensa uzină Tesla Gigafactory începe producţia de baterii. Cum va schimba asta lumea automobilelor electrice?
20 Iunie 2017 - 10:49
Ilie Toma
Acum trei ani Tesla a pornit construcţia celei mai mari uzine de baterii din lume. Situată în deşertul Nevada din SUA, Tesla Gigafactory 1, după cum a fost botezată între timp, are menirea de a produce întreaga cantitate de baterii necesară viitorului Model 3.
Week-end-ul trecut unul din oficialii Tesla a anunţat că uzina este inaugurată, iar producţia bateriilor a şi început. Până la sfârşitul anului 2018, când e aşteptat debutul lui Tesla Model 3, noua uzină ar trebui să fie capabilă de a produce tocmai jumătate de milion de baterii, un număr de o scară fără precedent în istoria lumii auto. Cantitatea mare de baterii este, însă, crucială în a-i asigura viitorului Model 3 un preţ accesibil de 35,000 dolari, promis în momentul anunţării electromobilului.
Între timp, însă, tot mai mulţi producători au lansat sau planifică lansarea apropiată a unor modele electrice cu autonomie ridicată, unul din ele fiind chiar Renault Zoe în Europa, cu o autonomie de 400 km. Iar către sfârşitul anului 2018 am putea vedea şi maşini de talie mai mare cu autonomie comparabilă cu cea a lui Tesla Model 3. Şi dacă tactica unei îndelungate lansări a lui Model 3 poate fi supusă criticii, un merit pe care nu i-l putem nega acestui modelul este cel de a stabili noi standarde şi termene întregii industrii auto, care au mobilizat toţi marii producători în a se mişca accelerat în această direcţie.
Şi totuşi, cum va schimba noul model şi noua mega-uzină de baterii lumea automobilelor electrice? Prin aducerea în producţia de masă a bateriilor, în primul rând, or, atunci când vorbim de producţie de sute de mii de exemplare, costul per exemplar va fi cu mult mai mic, ceea ce va impulsiona migrarea maşinilor electrice către segmente mai accesibile de preţ. Deşi efectul direct al uzinei va fi asupra lui Model 3, apariţia unui asemenea gigant pe piaţă va dicta cu siguranţă o schimbare a jocului. Există, însă, şi limitări fizice, or, noua Gigafactory va produce baterii bazate pe o tehnologie relativ veche, de stocare a energiei pe bază de litiu-ion, iar resursele de litiu la nivel global sunt destul de limitate. Cu siguranţă secretul adevăratei şi multaşteptatei revoluţii a electromobilelor stă ascuns în identificarea unei noi tehnologii de stocare a energiei în baterii! Însă avem toate premisele să credem că această nouă tehnologie e foarte aproape, undeva după colţ, şi am putea-o vedea ieşind foarte curând la lumina zilei din laboratoarele tehnologice ale lumii.