Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Ziua 5 în BMW Eleganza Grand Tour: maşinile şi motocicletele ajung prin cele mai izolate şi fascinante locuri din Alpi! (VIDEO)

25 Mai 2018 - 08:25
Ilie Toma
Ştiam că cea de-a 5-a zi din BMW Eleganza Grand Tour urma să fie ziua cu cea mai mare distanţă parcursă şi cu un traseu pestriţat cu de toate, dar socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea de la piaţă de această dată şi am ajuns în cu totul alt loc decât ne-am propus.
Dimineaţa începea în minunatul Molveno din Italia, pe malul lacului cu acelaşi nume, cu nişte raze de soare care-l scăldau prin reflecţiile aerului umidificat, dar cald, al dimineţii de mai. Lacul Molveno, de altfel, e adeseori numit drept „cel mai frumos lac al Italiei”, iar noi tindem să fim de acord întru totul cu acest titlul şi vă recomandăm cu mare căldură să vizitaţi acest orăşel tihnit, cel puţin pentru câteva zile. Apropo, lacul e şi unul din cele mai adânci, având o adâncime de peste 120 metri!
Am avut norocul să fim cazaţi într-un hotel foarte aproape de acest minunat lac, cu geamuri ce dădeau spre minunăţia acestor privelişti. Să te trezeşti dimineaţa, să ieşi la balcon savurând aerului curat şi priveliştea magnifică, e o senzaţie ce-ţi dă forţă şi inspiraţie în cantităţi uriaşe.
De la balcon se vedeau şi cele 3 BMW-uri Seria 6 Gran Turimso parcate jos, dar şi bijuteriile de motociclete din această expediţie – R 1200 GS şi R nineT. Erau pregătite să fie puse azi la treabă pe cel mai lung traseu al călătoriei, aşa cum vă spuneam mai sus, un traseu ce se apropia de 300 km.
Odată porniţi, n-a durat mult până să ajungem în alte peisaje magnifice pentru condus. Ne pomenisem pe Paso del Tonale, un pas montan nu prea înalt, dar extrem de frumos prin formele sale de relief şi peisajele din jur, iar variaţia acestor piesaje diferă semnificativ de la un kilometru la altul.
Tot pe aici, într-un din localităţile de la altitudine de vârf, am alimentat şi toate automobilele şi motocicletele expediţionale. Nu ne întrebaţi cât de mult carburant consumă, pentru că ritmul montan al expediţiei le determină acestor vehicule medii sporite, dar şi pentru că atât BMW Eleganza Grand Tour, cât şi maşinile ce participă în ea, sunt despre cu totul altceva. Şi acel ceva înseamnă în primul rând simţuri şi senzaţii pe care le primeşti de la maşină şi motociclete. Cert e doar faptul că motocicletele trebuiesc alimentate mult mai des, pentru că au rezervoare mici, de 18 şi 20 litri volum.
Ne-am pornit din nou motoarele noastre de 3.0 litri bucata, sau 1,170 cm cubi în cazul motocicletelor, am format din nou coloana, şi am revenit la savurarea pasului Tonale. Conduceam dinamic, folosind din nou regimul Adaptive , care ajustează reacţiile încontinuu, în timp real, cum e mai bine, iar BMW Seria 6 Grand Turismo se simte excelent în acest regim atunci când vrei să conduci într-un tempou accelerat, dar fără extremităţile unui regim sportiv pur-sânge.
Apropo, şi BMW R 1200 GS are suspensie adaptivă automată, care-şi ajustează reacţiile în funcţie de încărcătură şi drumul pe care circulă. Aşadar, confortul oferit de această motocicletă e comparabil cu al unei Serii 7 sau chiar X5 din lumea maşinilor, cu o universalitate uimitoare.

Numai BMW R nineT vine cu filosofie puritană fără absolut, lipsit total de asemenea artificii, dar focusat întru totul spre esenţă mecanică şi stil vintage. Ah, de fiecare dată când îmi nimereşte în faţa ochilor, motocicleta asta îmi fugă lung privirea!
Tot continuând condusul savuros, am ajuns peste ceva timp în localitatea Tirano, urmând să ne îndreptăm spre Bormio. De fapt, ar fi trebuit să ajungem la Bormio pe un traseu mai scurt, un nou pas montan, dar BMW-urile nu ne-au permis să trasăm ruta pe acolo, informându-ne că acel drum e închis.
Când am ajuns la Bormio, entuziasmul nostru era tot mai debordant, în aşteptarea unui mare moment al zilei: urma traversarea pasului Stelvio. De fapt, nu aveam nevoie să ajungem undeva după Stelvio, ci să-l trasăm într-o direcţie şi apoi în cealaltă, de plăcere, după care să revenim la Bormio şi să ne continuăm drumul spre vest.
Ca să ne pregătim şi mai bine, am alimentat din nou motocicletele, iar Dan, camaradul nostru motociclist, ne-a sugerat să le şi spălăm pe toate, să fim pregătiţi e un asemenea moment important. Ne-am uitat la ceas şi ne-am zis s-o facem. Mai ales că pe aici până şi spălătoria poate fi uşor plătită cu un card bancar Mastercard. Asta ne place nouă mult – indiferent de cât de mică ar fi suma, putem plăti şi în ţară şi peste hotare, fără nici un comision. Aşa că peste vreo 30 de minute toată caravana expediţională strălucea de curăţenie.
Am apucat-o pe drumul potrivit şi în câteva minute eram deja, tehnic vorbind pe pasul Stelvio, deşi maşina n-a vrut nici aici să traseze ruta pe pas, tot sugerându-ne ocolişuri de sute de kilometri, dar acceptând într-un final ruta noastră. Şi uite că acum, fiind pe Stelvio, începuserăm să ne bucurăm de marea degustare de plăcere absolută ce va urma.
Doar că bucuria nu ne-a fost lungă. Peste câteva serpentine am descoperit amărâţi că pasul Stelvio e închis, deşi în calendar era 24 mai. Nu ştiam sigur care e motivul, dar conta cu adevărat doar faptul că multaşteptatul nostru Stelvio e închis şi cu asta basta! Anatolie, camaradul nostru geograf şi enciclopedic, ne-a propus să mergem pe un traseu de munte relativ apropiat, ca alternativă. Traseul de alternativă ducea spre lacul Cancano.
Am revenit pe nişte străduţe din Bormio, pentru ca să ne îndreptăm mai apoi în direcţia ţintită, dar aici dădusem de nişte drumuri foarte înguste, mai ales pentru o maşină atât de lată şi mare ca BMW Seria 6 Gran Turismo. Strada devenise la un moment dat atât de îngustă, încât maşina n-ar fi trecut cu siguranţă printre zidurile ei. O maşină prea lată pentru stăzile italiene... Aşa că a trebuit să facem cale intoarsă vreo 300 metri şi să găsim o rută ocolitoare.

Am găsit-o cu câteva sute de metri mai înainte şi de aici încolo, dar drumurile tot înguste au rămas, într-atât de înguste, încât la un moment dat, am avut două viraje în formă de Z şi, ca să putem să le abordăm, am mers pe segmentul de mijloc în marşarier cu maşinile. Da, BMW Seria 6 GT e o maşină foarte generoasă în dimensiuni!
Am apucat-o ulterior spre Lago di Cancano, ajungând într-unul din cele mai izolate colţuri ale munţilor Alpi. Un pas montan îngust şi construit de demult ne impunea să urcăm brusc în sus, pe un drum aproape în totalitate necirculat, dar atât de diabolic încreţit cu serpentine, încât părea că cineva a haşurat harta sistemului de navigare.
Pasul ăsta poartă, de fapt, denumirea de Passo Torre Fraele şi a fost construit cu peste 500 de ani în urmă, într-atât de vechi e! În perioada Evului Mediu era botezat şi drept „drumul sării şi a vinului”, conectând aceste regiuni cu Elveţia. Prima atestare documentară datează 1481, din schiţa construcţiei sale, urmată de o menţionare din anul 1516, unde se specifica perceperea unei taxe de 12 dinari pentru fiecare încărcătură transportată.
Noi am savurat serpentinele astea înguste, fără mari protecţii şi neobişnuit de ascuţite şi repetitive. La fiecare nou „etaj” şi viraj, trebuia să întoarcem roţile la maxim pentru a lua curbele – prin urmare, nu putea fi vorba de viteză.
Motocicliştilor, însă, le era mult mai uşor, aşa că n-au ezitat din nou să zâmbească sugestiv cu aluzie la dilema acestei expediţii – care vehicule sunt mai plăcute în asemenea călătorii GT, maşinile sau motocicletele.
Într-un final, acolo sus, am ajuns şi la lacul Cancano, traversând un dig uriaş. E o construcţie magnifică şi fascinantă din punct de vedere a ingineriei, dar şi cu o istorie trisă în spate, când ruperea unei bucăţi de munte a provocat o revărsare masivă de apă, făcând una cu pământul localităţile din aval.
Împrejurimile de aici ne-au arătat şi o zonă cu traseu de prundiş, iar BMW R 1200 GS s-a simţit imediat în apele sale, aşa cum un SUV se simte bine în offroad. Iar astfel, Bodgan şi R 1200 GS, condus de el, au făcut o mică demonstraţie de enduro pe aici, spre deliciul celorlalţi aventurieri.
Deci, BMW R 1200 GS e o motocicletă uimitor de universală, făcând faţă chiar şi unor asemenea trasee.
Apusul nu era departe, aşa că de aici am apucat-o direct spre Livigno, oraşul în care urma să înnoptăm. E un oraş izolat între munţi, dintr-o regiune autonomă cu statut special, iar de îndată ce intri, observi preţul la jumătate la carburant, în comparaţie cu Italia din afara regiunii. Aici ne-a întâmpinat un hotel plăcut, am parcat toate cele 5 bijuterii BMW şi am mers să ne detalizăm planurile pentru următoarea zi, cea de 25 mai, în care urmează să ajungem seara târziu la superbul Concorso d’Eleganza la Villa de Este.
Dar până a ajunge acolo, mai avem trasee superbe de explorat, de această dată şi din Elveţia, iar seara de astăzi va însemna pentru noi să ajungem pe malul Lacului Como, să asistăm la prefaţările exclusive din seara de dinaintea Concorso d’Eleganza şi să vi le relatăm în direct! Fiţi alături de noi!
Şi n-am putea încheia această relatare fără a vă îndemna să vedeţi filmul celei de-a 5-a zile şi să vă salvaţi harta gândită iniţial pentru această zi, ţinând cont şi de abaterile de la ea, menţionate mai sus! Călătoriţi frumos! Călătoriţi GT!

Și, cel mai important, toate modelele expediționale - atât BMW Seria 6 Grand Turismo, cât și BMW R1200 GS sau BMW R nineT - pot fi văzute pe viu în showroom-ul partenerilor noștri de la BMW Moldova, situat pe str. Bucuriei 18a, în Chișinău!
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE):
GALERIE FOTO (79 IMAGINI):
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter