Norvegia va construi cele mai mari feriboturi propulsate cu hidrogen din lume, care vor opera aproape de Cercul Polar
25 Aprilie 2024, 22:27 Redacţia PiataAuto.md
Norvegia e una din cele mai progresiste şi inovatoare ţări atât în transportul terestru, cât şi în cel maritim. Cu toţii ştim că Norvegia este prima în lume la cota de maşini electrice, iar în regiunea scandinavă există deja de ani buni feriboturi electrice cu baterii, care operează pe rute mai scurte, precum feribotul Tycho Brahe, care operează deja de mai bine de 5 ani între Suedia şi Danemarca şi care are doar câteva minute să-şi încarce bateriile dintre cele două ţărmuri. Dar acum Norvegia vrea să renunţe la propulsia diesel şi pentru cea mai lungă rută de feribot din ţară, doar că o va face nu printr-o navă electrică, cu baterii, ci prin nave propulsate pe bază de hidrogen.
Feribotul electric Tycho Brahe, care operează deja de peste 5 ani în regiunea scandinavă
Şantierul naval Myklebust din Norvegia a fost contractat de compania Torghatten Nord să construiască două feriboturi identice cu propulsie pe hidrogen, care, la 117 metri lungime, vor fi cele mai mari din lume dintre cele propulsate cu hidrogen.
Foto: Aşa arată designul noilor feriboturi cu hidrogen, care vor fi construite în Norvegia
Fiecare dintre cele două feriboturi va putea transporta 120 de automobile la bord, iar această cifră le califică din nou drept cele mai mari feriboturi propulsate cu hidrogen din lume.
Foto: Şantierul naval Myklebust
Ruta pe care vor opera acesta este situată în apropiere de Cercul Polar, unind oraşul Bode de pe partea continentală a Norvegiei cu insulele Rost, Vaeroy şi Moskenes din arhipelagul Lofoten. Întreaga rută are 278 km, şi traversează zone dificile de navigat. Ruta ar putea fi acoperită şi de o navă electrică, dar ea ar fi trebuit să fie mai mare din cauza bateriilor mari şi grele pentru o asemenea capacitate, plus că alimentarea navei pe insulele mici n-ar fi putut fi făcută la puterea necesară, cu electricitate produsă regenerabil. Prin urmare, a fost aleasă varianta navelor pe hidrogen produs din energie regenerabilă, cu zero emisii, iar alimentarea poate fi făcută doar în portul continental.
Noile feriboturi vor avea o instalaţie de stocare a hidrogenului, care va fi transformat în electricate prin pile de combustie, iar electricitatea generată va alimenta propulsoare electrice. Va exista un generator diesel de rezervă la bord, care va avea un rezervor de biodiesel, dar folosirea acestuia ar trebui să fie minimă.
Cei de la Myklebust spun că noile nave vor fi construite la şantierul lor din Gursken, iar parametrii exacţi ai celulelor electrochimice şi motoarelor urmează să treacă prin proiectare înainte de a fi construite. Tot ei mai spun că îşi vor mări echipa de ingineri şi muncitori la şantiere pentru aceste proiecte, iar asta le va permite să capete o experienţă preţioasă în construcţia navelor mari cu hidrogen în Norvegia, experienţă care va fi folosită mai târziu şi la nave mai mari.
Cele două feriboturi pe hidrogen vor fi livrate în anul 2026 şi vor exclude emiterea a 26.500 tone de CO2 anual pe această rută.