Mărci auto, care nu au modele electrice în gamă în anul 2021

18 Aprilie 2021, 16:02
Ilie Toma
Premierele automobilelor electrice sunt tot mai multe şi mai frecvente, iar astăzi să vorbeşti despre un producător auto care nu are măcar un model electric de serie în gama sa — e o raritate absolută. Cei mai mulţi producători au deja două, trei, sau chiar mai multe modele, ba chiar şi formează deja subbrand-uri dedicate doar electromobilelor.
Autonomia noilor modele e tot mai interesantă, caroseriile sunt tot mai diferite, performanţele tot mai variate — de la Tesla şi Lucid de 1000 CP până la Dacia Spring de sub 50 CP. Avem de toate la alegere, cu alte cuvinte, şi acelaşi lucru e valabil şi la preţuri — de la sub 20,000 euro în cazul Daciei până la peste 140-150 mii în cazul celor luxoase, cu performanţe de top.
Foto: Dacia Spring, cel mai accesibil model electric în acest moment

Dar, totuşi, în prezent mai există mărci auto, care nu au modele electrice în gamă. Şi aici ne referim la modele 100% electrice, nu plug-in hibride, nu hibride. Unii o fac pentru că aşteaptă să dezvolte altcineva tehnologiile, alţii pentru că încă încearcă să demonstreze lumii că electromobilele au prea multe părţi negative în ciclul total de viaţă şi direcţia spre ele nu e tocmai corectă, alţii n-o fac pentru că pur şi simplu n-au banii necesari să le dezvolte, iar ultimii — din lene sau ignoranţă. Mai e şi o altă categorie, care încă nu au un model electric în gama actuală, în prezent, dar cel puţin au anunţat clar că pregătesc unul şi au anunţat şi ceva date mai palpabile despre când şi ce anume va fi acest model electric.
Mai jos am vrut să facem un tur al mărcilor auto cele mai renumite, pentru a le identifica pe cele, ce încă nu au modele electrice acum, în anul 2021, la 18 aprilie, ziua publicării acestui articol. Le punem în ordine alfabetică.

Acura

Acura, marca de lux niponilor de la Honda, nu are şi nici n-a anunţat vreun model electric. Focusată doar spre câteva regiuni ale lumii, marca se ţine de propulsia tradiţională, ba chiar ultimul său model lansat, SUV-ul MDX, a debutat doar cu un benzinar V6 turbo de 3.5 litri.
Alfa Romeo

Situaţia celor de la Alfa e de-a dreptul tristă. Cu o istorie atât de bogată în spate, cu maşini fascinante în acea istorie, azi marca italiană are doar 3 modele în gamă, dintre care Giulietta are cam un deceniu de când e produsă. Despre modele electrice — deocamdată nici vorba, Alfa abia a anunţat conceptul Tonale, care va fi primul model plug-in hybrid al mărcii. Deci, până la electrice, drumul e lung şi ar putea fi scurtat doar datorită alianţei cu francezii şi formării noului concern Stellantis.
Aston Martin

Producătorul britanic pare şi mai departe de Alfa în calea spre electrice. Aston abia a lansat primul său SUV, care trebuia să propulseze compania spre noi culmi, dar care pare să se transforme tot mai sigur într-un eşec de vânzări. Deci, de electrice nici vorbă, doar dacă vor apela din nou la cei de la Mercedes-Benz în următorii ani pentru a prelua sisteme de propulsie, cum au făcut cu motoarele V8.

Bentley

Aici e vorba mai mult de o decizie strategică, nu de imposibilitate. Fiind parte a grupului VW, cel mai probabil va veni un moment în următorii ani când cei de la Bentley vor prelua o platformă, de genul Porsche Taycan, şi vor crea un Bentley pur electric. Primele semnale există, sub forma unui studiu care spune că proprietarii actuali de Bentley ar fi foarte interesaţi de un asemenea model.

Bugatti

Din nou, e clar de ce Bugatti încă nu are un model electric şi poate asta e una din puţinele mărci care chiar e îndreptăţită să nu aibă, nici acum, nici într-un viitor apropiat.

Cadillac

Nici americanii de la Cadillac nu se pot lăuda deocamdată cu un model de serie, dar au anunţat anul trecut un concept, pe nume LQRIQ, şi au decis că-l vor transforma într-un viitor model de serie. Când anume va fi lansat acesta în producţie, deocamdată nu e clar.
Foto: Cadillac LYRIQ, conceptul viitorului model electric

Chrysler

Tristeţe mare la Chrysler. Toate modelele mărcii sunt învechite cum nu ţi-ai fi închipuit vreodată, trecând prin nenumărate facelift-uri, iar discuţiile în cadrul Stellantis ţin de însăşi viitorul mărcii, deocamdată, nu de maşini electrice.

Dodge

Situaţie aproape identică şi la Dodge, ca şi la Chrysler, cu speranţe uşor mai mari de viitor, datorită unei imagini mai dinamice în SUA. Despre electrice de serie — nici vorbă.

Ferrari

Ca şi la Bugatti, aici e clar de ce încă nu există un model pur electric. Există însă modele ajutat de un soi de sisteme plug-in hybrid. Şi poate la un moment dat cererea va dicta şi apariţia unui Ferrari electric, doar că fiind Ferrari, acesta va fi impus să aibă puteri peste ceea ce există pe piaţă, iar asta înseamnă mii de CP.

Infiniti

Nici această marcă niponă de lux nu are vreun modele electric în gamă. Însă are două concepte anunţate ca viitoare modele electrice — QS Inspiration (un soi de liftback) şi QX Inspiration (SUV). Când anume vor ajunge acestea cu adevărat de serie — deocamdată nu se ştie.
Jeep

De la Jeep ne puteam aştepta să fie printre ultimii care vor adopta electromobilitatea, aşa că nu e de mirare că încă nu există un Jeep electric de serie. Însă de curând există deja un Wrangler plug-in hybrid!

Lada

N-ar trebui să ne surprindă, nu? Probabil Lada va fi unul din ultimii producători, care va trece la mobilitate electrică, dacă se va întâmpla vreodată. Poate când toţi producătorii or trece la altceva deja.

Lamborghini

Ăsta e unul din puţinele momente când Lada stă alături de Lamborghini şi au ceva în comun, sau mai bine zis n-au ceva ambele — modele electrice de serie. Doar că la Lamborghini asta e perfect explicabil, ca şi la Ferrari sau Bugatti.
Lancia

Probabil cea mai tristă situaţie dintre toate mărcile auto. Cu o istorie atât de glorioasă, azi Lancia vine un singur model, cu un substrat tehnic mai vechi de un deceniu. Odată cu asocierea cu francezii, însă, s-a mai dat start conceperii unui plan de reînviere a mărcii, şi s-ar putea să aflăm că apar nişte Lancii electrice, bazate eventual pe compacte electrice Peugeot.
Ypsilon, singurul model vândut de Lancia, lansat în 2011, bazat tehnic pe un model lansat în 2003

Land Rover

Din nou, dat fiind caracterul special al mărcii, e un fapt oarecum explicabil. Dar există zvonuri care sugerează că am putea avea într-un viitor nu foarte îndepărtat şi un Land Rover electric, bazat pe Jaguar I-PACE.

Lincoln

Nici marca americană de lux nu se grăbeşte spre electrificarea completă, limitându-se doar la modele plug-in hybrid, precum noul Lincoln Aviator Grand Touring.
Lincoln Aviator Grand Touring, un plug-in hybrid, maxim ce oferă Lincoln în calea electrificării

Maserati

Situaţia celor de la Maserati e cumva apropiată de cea a Alfa Romeo, cu abia un SUV în gamă şi abia un model cu sistem hibrid de propulsie. Deocamdată electrificarea e departe.

McLaren

Ca şi Ferrari, McLaren nu are un model electric, însă are deja un supercar cu propulsie hibridă, Artura.

Mitsubishi

Cazul celor de la Mitsubishi e cel mai paradoxal şi neînţeles şi ilustrează perfect cum o marcă auto se poate transforma din lider în codaş. Mitsubishi a lansat primul său model electric de serie încă în 2009 — i-MiEV, acea compactă, care a fost clonată şi drept Peugeot iOn şi Citroen C-Zero, iar asta se întâmpla încă înainte ca Nissan să lanseze primul Leaf! Ulterior, însă, în 2015 producţia a încetat, iar Mitsubishi n-a mai vrut să creeze un succesor. Peugeot şi Citroen şi-au creat modele electrice proprii, însă Mitsubishi nu, aşa că azi japonezii pioneri de cândva se regăsesc în această listă.
Rolls-Royce

Din nou, o marcă la care poţi înţelege de ce încă nu a trecut la electromobilitate, dar probabil va veni şi acel timp când va fi cool şi pentru cei ce caută maşini ultra-luxoase să opteze pentru propulsie electrică.

Subaru

Subaru e încă un producător nipon, care nu se grăbeşte deloc să intre în liga maşinilor electrice. Abia în decembrie 2020 au anunţat că se apucă de dezvoltat împreună cu Toyota un SUV electric de mărimea lui Forester, dar construit pe o platformă Toyota. Acesta va fi lansat în producţia de serie unde în prima jumătate a acestui deceniu, deci, teoretic, oricând până în 2025. La ziua de azi, însă, nu există nici un Subaru electric.
Suzuki

Situaţia e similară şi cu Suzuki, producătorul nipon abia făcând primii paşi în direcţia propulsiei hibride, şi tot datorită preluării şi clonări modelelor Toyota. Despre maşini pur electrice nu se vorbeşte nimic la Suzuki deocamdată.

UAZ

Bineînţeles că nu există un UAZ electric şi nu va exista degrabă. Şi probabil nici nu aşteaptă nimeni o electrică de la ei.

***

Cam asta e lista curentă a mărcilor renumite în această parte a lumii, care încă nu au nici un model electric de serie. Din cele care au şi n-au fost menţionate, unele au dar câte un model într-o anumită regiune ale lumii, altele au mai multe şi mai răspândite, iar altele au intrat cu adevărat serios în această ligă abia de curând.
Ce crezi de lista mărcilor de mai sus? Care dintre producători ar trebui să se grăbească mai rapid să lanseze un model electric? Sau poate dimpotrivă, de la cine nu ai vrea să vezi vreun electromobil în viitorul apropiat?
0
1,396
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!