Arabia Saudită va construi Oxagon, un oraş plutitor pe mare, în formă de octogon, dirijat de inteligenţa artificială

8 Aprilie 2022, 17:01
Redacţia PiataAuto.md
Acum câteva zile publicam un articol despre oraşul linear de 170 km lungime din Arabia Saudită şi menţionam că acel oraş, numit The Line, e parte a unei zone urbane imense, numită Neom, care mai conţine şi alte componente intrigante. Ei bine, oraşul despre care vorbim azi, Oxagon, este încă una din acele componente ale lui Neom. A fost anunţat la sfârşitul lui 2021 şi acum, în 2022, lucrările la construcţia sa sunt pe cale să înceapă.
Întreaga regiune urbană Neom va avea o suprafaţă totală de 26,500 km pătraţi, ceea ce se apropie de mărimea Republicii Moldova. Iar The Line, acel oraş linear de 170 km lungime, merge de la est spre vest până spre Marea Roşie, în apropiere de intrarea în golful Aqaba în zona în care de cealaltă parte a golfului e Sharm-el-Sheih în Egipt. Ei bine, aproape de marginea în care ajunge The Line, va fi poziţionat şi oraşul Oxagon, despre care vorbim azi. Şi e un oraş plutitor pe mare, în formă de octogon, deci un poligon cu 8 laturi.
O mică parte din oraş va fi poziţionată pe actualul uscat, iar cea mai mare parte a lui va fi poziţionată pe apă, devenind astfel cea mai mare structură plutitoare din lume. Ca să înţelegem mai bine mărimea lui Oxagon, de la un capăt la altul acesta va avea 7 km lungime, iar aria de bază va fi de 48 km pătraţi.
Prin ce se deosebeşte Oxagon de The Line şi care va fi rolul lui în Neom? Da, fiecare regiune şi oraş din Neom va avea o specializare diferită, pentru a crea sinergia finală a regiunii urbane Neom. Şi dacă The Line e un oraş cu multe zone rezidenţiale şi parcuri şi cu infrastructură socială de bază, atunci Oxagon e un oraş industrial, urmând a deveni motorul economic al întregului Neom.
Situat în apropiere de intrarea în Canalul Suez, Oxagon va beneficia de o localizare geografică excelentă pentru a deveni un viitor hub de transport, pe unde trece în prezent 13% din tot traficul global maritim. Astfel, Oxagon va avea un port cu o capacitate de 3.5 milioane de containere, standard. Partea şi mai curioasă este că acesta se vrea a fi primul port gestionat prin inteligenţă artificială. În lume există deja porturi care folosesc macarale automatizate pentru a încărca şi descărca unele containere, dar acestea asigură doar o mică parte din fluxul de containere, iar pe lângă asta o mulţime de operaţiuni se realizează manual. În portul din Oxagon, însă, o majoritate covârşitoare a operaţiunilor vor fi dirijate de inteligenţă artificială, de la apropierea navelor, poziţionarea lor, descărcarea şi încărcarea, depozitarea containerelor, evidenţa logistică şi recepţionarea sau transmiterea către următoarele verigi din lanţul logistic. Practic, va fi un port imens, cu o intervenţie umană minimă, doar de monitorizare şi siguranţă, în rest totul realizându-se automatizat, iar întregul proces va deveni mai mult în timp, întrucât va învăţa din datele acumulate.
Dar transportul e doar o mică parte a semnificaţiei Neom. Construcţia oraşului plutitor presupune şi aici structuri supraetajate, în care o parte a lor e inclusă sub nivelul mării. Astfel, scufundarea în apă poate servi ca un mediu natural şi eficient pentru multe industrii. Spre exemplu Oracle va avea aici unul din cele mai mare centre de date, serverele fiind mai bine răcite aici. Cei din Oxagon speră să atragă aici până şi constructori de automobile electrice, constructori de semiconductoare şi multe alte industrii de top. Practic, acest oraş se doreşte a fi un Silicon Bay al industriilor performante, iar unul din punctele majore de atracţie pentru aceste industrii e promisiunea de a avea energie 100% regenerabilă pentru a fi livrată acestor fabrici şi birouri, promisiune valabilă pentru întregului Neom.
Astfel, electricitatea va fi generată prin câmpuri eoliene şi prin captarea energie solare, or, soarele e prezent din abundenţă aici. Deci, electricitatea va fi sută la sută regenerabilă, iar pentru procesele care vor avea nevoie de combustie, Oxagon a contractat deja pentru 5 miliarde de dolari o companie americană, numită Air Products, care va construit o fabrică de producţie a hidrogenului, folosind tot energie solară. Acel hidrogen va putea fi folosit drept combustibil în Oxagon, iar emisiile din combustie în cazul oxigenului sunt valori de apă, care va fi din nou captată, fără a fi irosită.
În general, regiunea Neom prevede lipsa generării de gunoi, în forma în care ştim. Toate reziduurile industriale şi menajere vor fi sortate şi tratate drept materiale pentru reciclare şi producţie a altei forme de energie, astfel încât să existe zero impact pentru planetă la modul practic.
La fel ca şi în The Line, nici în Oxagon nu vor exista străzi clasice sau automobile, dar totuşi între zonele industriale vor exista un soi de maşini electrice mai mici, folosite local. De asemenea, Oxagon va avea şi zone rezidenţiale, unde vor putea locui o parte din oamenii care vor munci în multitudinea de fabrici, companii, birouri de cercetare şi dezvoltare, prevăzute să existe aici. O altă parte va putea locui în The Line, de aici existând o legătură directă prin trenuri de mare viteză spre The Line, unde s-ar putea ajunge în doar câteva minute în zonele vestice ale The Line şi în maxim 20-25 minute în cele mai estice zone, la 170 km depărtare.
Pe lângă gestionarea portului maritim şi a căii ferate pentru transporturile cargo, toate procesele de generare a electricităţii, stocare, urmărire a tuturor funcţiilor vitale ale oraşului Oxagon şi a regiunii Neom, urmează a fi făcute şi ele pe bază de inteligenţă artificială. Iar pentru ca toate aceste deziderate aproape utopice sau cel puţin la nivel de science-fiction să poată fi implementare, cei din Arabia Saudită au adunat o echipă de manageri, ingineri, arhitecţi şi logisticieni din toată lumea cu experienţe enorme în carierele lor. Printre ei se numără profesionişti din Elveţia, SUA, Germania.
Oxagon, fiind parte din Neom, beneficiază pentru construcţia sa de o parte din bugetul imens anunţat pentru întregul Neom şi cifrat la 500 miliarde de dolari, dar cu şanse de a fi majorat la 600. Întreaga regiune urbană urmează a fi definitivată către anul 2030, însă la finele anului 2022 Oxagon ar urma să aibă deja primele construcţii operaţionale din proiectul său.
0
3,470
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!