Ultimul Lamborghini clasic cu motor V12 montat în faţă, un rarisim Jarama GT-S, scos la vânzare în Franţa, cu un dosar de istorie imens

25 Noiembrie 2022, 22:21
Ilie Toma
Motorul V12, conceput de Bizzarini pentru Lamborghini, a definit o mare parte din istoria şi identitatea mărcii italiene, dar montarea acestuia în faţă nu a durat foarte mult. Au fost un şir de modele care l-au avut montat sub capotă, însă modelul Jarama a fost ultimul dintre ele, după el toate modelele având motorul V12 montat median. Cu excepţia SUV-ului LM-002, desigur, dar istoria lui e privită adeseori drept una separată de cea a modelelor clasice. Aşa că Jarama a rămas a fi ultimul model V12 cu motor amplasat în faţă, şi e totodată un model despre care foarte mulţi pasionaţi auto n-au auzit niciodată. Şi asta pentru că s-a produs în foarte puţine exemplare — doar 328 în total, dintre care Jarama GT au fost 176, iar Jarama GT-S — 152.
Designul modelul a fost creat de marele Marcello Gandini, angajat pe atunci la Bertone, el fiind unul din cei mai geniali designeri auto din toate timpurile. Despre el am mai vorbit cu multe alte ocazii, iar lista sa de creaţii auto e excepţională şi cuprinde zeci de modele devenite legendare azi.
Premiera lui Lamborghini Jarama a avut loc la salonul auto de la Geneva din 1970, dar maşina a fost creată mai mult pentru a cuceri piaţa SUA şi poate câţiva clienţi mai conservatori din Europa. Şi asta pentru că Lamborghini avea deja în producţie geniala Miura, desenată tot de Gandini, care şocase lumea prin designul său, care avea motorul montat median deja şi care eclipsase de-a binelea un model mai puţin strident precum Jarama.
Jarama, însă, avea avantajul de a fi un coupe cu 2+2 locuri, adoptând o siluetă îndrăzneaţă pentru timpul său. Farurile lui Jarama s-au vrut a fi o versiune nouă a ceea ce poate însemna escamotabile, ori, atunci când erau închise, capacul lor le astupa jumătatea superioară, iar capacul se deschidea ascunzându-se în partea de jos. Însăşi farurile rămâneau nemişcate.
Habitaclul lui Jarama punea mai mult accent pe lux şi spaţiu, în contrast cu Miura, şi practic Jarama se recomanda ca o alegere pentru cei ce vor spirit de Lamborghini, dar nu vor să se înghesuie în maşini coborâte şi prea ştrengăreşti.
Foto: Habitaclu de Lamborghin Jarama, din arhiva Lamborghini

Motorul de sub capotă era deja renumitul V12 al Lamborghini, de 3.929 cm cubi, care făcea uz de 6 carburatoare Weber şi dezvolta 350 CP pe versiunea de lansare Jarama GT. Cu această forţă, în anul 1970, maşina putea atinge 260 km/h.
Începând cu 1972, însă, a fost produsă şi versiunea GT-S, cu acelaşi motor, dar carburatoare revizuite şi cu un sistem de eşapament mai direct şi mai sonor. Datorită modificărilor, puterea crescuse la 365 CP, iar maşina mai obţinuse şi servodirecţie standard. Noul Lamborghini Jarama GT-S a fost atât de reuşit, încât Ferruccio Lamborghini declarase că ăsta e modelul său preferat şi-şi luase unul pentru uzul personal. Acel exemplar stă şi azi în muzeul Lamborghini.
Iar noi vorbim azi tocmai de un asemenea Lamborghini Jarama GT-S, unul din cele doar 152 produse în istorie! Maşina are şasiul cu numărul 10412 şi a fost fabricată în decembrie 1972, fiind livrată nouă în Paris, la 12 ianuarie 1973.
Precizia datelor n-ar trebui să ne mire, pentru că maşina asta, în cei aproape 50 de ani pe care-i are, a adunat un dosar excepţional de mare de istorie, unde are descrise toate etapele vieţii sale. De acolo aflăm că maşina a fost deţinută succesiv de 6 proprietari şi că, de fapt, ea şi-a început viaţa ca un exemplar gri metalizat, dar la un moment dat unul din proprietar a decis s-o revopsească în oranj Miura.
Maşina are toate numerele de şasiu şi motor corecte şi potrivite între ele în conformitate cu fişa de uzină, deci motorul V12 de sub capotă e cel original, instalat pe maşină acum 50 de ani. Iar pe lângă asta, cifra totală de kilometri parcurşi a acestei maşini e de 31.850 km. Nu doar cât indică odometru, ci kilometrii adevăraţi, adunaţi prin facturi şi confirmări istorice la dosar! Deci, mai puţin de 1.000 km pe an!
Iar asta face din acest exemplar rarisim o adevărată bijuterie de excepţie. Un model produs în numai 152 exemplare, iar dintre ele, un exemplar cu un dosar imens de istorie şi cu nici 32 mii km parcurşi! Preţul nu e anunţat, dar exemplarele de Jarama se vând cu circa 200 mii, iar GT-S cu circa 260.000 dolari. Prin urmare, preţul acestui exemplar ar putea fi între 260 şi 300 mii, dar asta e doar o estimare. E cert, însă, că e unul din cele mai rare şi fascinante modele pe care Lamborghini le-a produs în istoria sa!
1
2,788
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!