Maşina bizară din Franţa anilor 60, un Citroen Ami 6 cu motor răcit cu aer, scos la vânzare în Luxemburg
3 Mai 2023, 21:52 Redacţia PiataAuto.md
Maşina asta e una din cele mai bizare şi futuriste pe care le-a produs Citroen vreodată şi, de fapt, întreaga Franţa. Are un design atât de avangardist, de parcă cei care au creat-o au vrut să iasă din limitele convenţionalului în absolut toate elementele, de la faruri la lunetă, creând la final o adevărată navă cosmică pe roţi. Şi azi, privită cu admiraţie, maşina asta pare la fel de vizionară şi captivantă ca o carte bună de science-fiction scrisă în aceeaşi perioadă.
E un Citroen Ami 6, o maşină care, la cât de bizară e, n-ai spune niciodată că a putut cuceri peste 1,8 milioane de cumpărători de-a lungul carieri sale. Şi e la fel e impresionant că un design atât de excentric a fost redat unei maşini relativ compacte şi accesibile.
Totuşi, substratul tehnic a venit în mare parte de pe renumitul Citroen 2CV, iar maşina asta a reprezentat practic o ipostază mai mare, mai civilizată şi cu vreo 35% mai scumpă decât 2CV, dar păstrând robusteţea de bază a lui 2CV. Iniţial, vânzările n-au fost tocmai strălucite, publicul fiind reticent să dea o diferenţă atât de mare de preţ pe ea, dar ulterior spaţiul adiţional şi designul maşinii a convins tot mai mulţi oameni.
Motorul de sub capotă e unul cu 2 cilindri, de 602 cm cubi, boxer, răcit cu aer, cum e şi firesc să descoperim într-o maşină evoluată pe 2CV. În funcţie de ani şi perfecţionări, acest motor a livrat între 22 CP şi 32 CP. Maşina despre care vorbim azi e un Ami 6 Berlină, din 1963, motorul dezvoltând 24 CP.
Cutia e una manuală, cu 4 trepte şi până şi levierul cutiei e poziţionat bizar, cu tot şicul francez din jurul lui pe care ţi l-ai putea dori.
Volanul, apropo, e din cel cu o singură spiţă în partea inferioară, lăsând mai mult spaţiu pentru vizibilitate asupra cadranelor. Majoritatea comenzilor sunt prezente pe centrul volanului sau pe manivelele apropiate, exact aşa cum e stilul de design şi azi, într-un minimalism vizionar pe care cei de la Citroen l-au conceput acum 60 de ani!
Pedalele sunt foarte bizar poziţionale, frâna şi ambreiajul fiind foarte apropiate de coloana de direcţie.
În schimb, bancheta spate e spaţioasă, iar forma cu unghi ascuţit, parcă a lunetei şi montanţilor dădeau efect de mai mult spaţiu la interior pentru pasagerii spate.
Apropo, farurile faţă erau primele din lume, alături de Ford Taunus, care nu au mai fost circulare în zona elementelor de iluminare, şi asta fiind o inovaţie atunci.
Maşina pe care o vedem aici e într-o stare originală excepţională, ea fiind conservată mult timp şi având şi tapiţeria autentică, şi vopseaua de pe caroserie din uzină. Are până şi marcajele de uzină pe ea. Iar pe odometru sunt 54 mii km parcurşi.
Pentru că a stat conservată, reanimarea ei a fost făcută ca la carte. Caroseria a trecut printr-o polişare şi tratare cu ceară şi protecţie anticorozivă cu 150 ore de muncă la un atelier pe nume Swissvax. S-a schimbat în întregime sistemul de frânare, cu un cilindru nou. S-a desfăcut motorul pentru a se înlocui segmenţii, s-au schimbat şi toate supapele şi arcurile. S-au pus şi garnituri noi peste tot, deci s-a făcut o reanimare profundă a unei maşini, aşa cum trebuie să se facă după o conservare lungă. S-au instalat până şi 4 anvelope Michelin clasice noi!
Maşina, localizată în Luxemburg, are încă plăcuţe negre originale din anii 60 pe ea. E unul din cele mai autentice Citroen-uri Ami 6 pe care ţi le poţi dori, deci, într-o stare impecabilă. Nu costă foarte puţin — 37.000 euro e preţul — dar, la tot efortul de conservare a maşinii în Luxemburg şi la efortul de reanimare profesionistă a ei, cu toată starea autentică, e cu siguranţă o maşină de colecţie excentrică ce face din ochii ei franţuzeşti!