Dacia Duster diesel poate lua foc din cauza unui scut EGR nesigur, în anumite condiţii, iar problema a fost descoperită de o comunitate de proprietari din România
28 Iunie 2023, 15:43 Redacţia PiataAuto.md
Acum câteva zile, un proprietar de Dacia Duster din România s-a pomenit că maşina sa i-a luat foc pe un drum de câmp. Incendiul a pornit în zona inferioară a maşinii, în regiunea tobei de eşapament şi a clapetei EGR, acolo unde era instalat un scut adiţional de protecţie, ceea ce a făcut ca incendiul să nu poată fi stins cu un stingător obişnuit, acesta extinzându-se şi distrugând maşina în proporţie de 98%, după cum menţionează proprietarul său. Este ultimul incendiu care a reconfirmat într-o formă mai gravă o problemă majoră de siguranţă, care poate apărea la Dacia Duster 1.5 dCi, dacă aceasta e echipată cu un anumit tip de scut adiţional de protecţie, problema fiind descoperită de mai mult timp în urmă şi raportată în repetate rânduri de comunitatea Dacia Duster Trails & Technical din România, formată în mare parte din pasionaţi ai modelului Duster. Am discutat astăzi cu Cristian Mihai Sadean, unul din membrii fondatori ai acestei comunităţi, pentru a afla esenţa acestei probleme şi cum ar putea fi ea evitată de proprietarii de Dacia Duster.
De mai mulţi ani încoace, erau raportate cazuri de Duster-e diesel care luau foc, aparent inexplicabil, iar toate acele cazuri aveau în comun faptul că sunt maşini exploatate intens, fie în agricultură, fie din cele care munceau în alte domenii şi traversau adeseori zone neasfaltate. Nu exista, însă, o explicaţie clară, şi adeseori nici proprietarii nu erau interesaţi să investigheze prea mult, pentru a nu tergiversa primirea banilor de pe asigurare CASCO, pentru maşinile afectate. Se întâmplase, spre exemplu, ca o singură companie care deţinea Duster-e agricole, să fi avut 3 maşini care au trecut prin incendii, după cum ne relatează Cristian Mihai, deci era clar că există un element declanşator, care trebuia investigat.
Foto: O altă Dacia Duster, dintr-un caz anterior
Tot pasionaţii din comunitatea Dacia Duster Trails & Technical au şi fost cei care au făcut acest lucru şi au ajuns la o concluzie, tratată iniţial cu rezerve. Aceştia au descoperit că pe piaţă există un scut mare de protecţie inferioară, care acoperă zona tobei de eşapament, a conductelor de combustibil şi totodată a valvei EGR, situată în imediata apropiere a eşapamentului. Apariţia acestui scut a fost dictată de faptul că supapa EGR, poziţionată în acel loc la Dacia Duster, are un cablu care atârnă oarecum vulnerabil, iar în condiţii de offroad sau înaintări chinuitoare în munca agricolă, există mari şanse să rupi acel cablu. Reparaţia se face într-un set de componente, ceea ce implică un cost de aproximativ 2.000 lei româneşti. O reparaţie scumpă, deci, pe care mulţi proprietari vor s-o evite şi de aia cumpără scuturi pentru acea zonă inferioară.
Foto: O ilustraţie clară a suprafeţei scutului şi a elementelor pe care le acoperă acesta pe Dacia Duster dCi
Problema acelui scut ar fi suprafaţa sa foarte mare, care acoperă aproape toată lăţimea maşinii, fiind masiv şi pe lungimea maşinii. Pe lângă asta, acest scut iese câţiva centimetri în jos, în profilare, în afara liniei inferioare generale a maşinii, pentru că e proiectat simplu, să acopere tot. Asta reduce efectiv garda la sol şi poate crea pericole adiţionale în offroad. Dar cel mai mare pericol este că acest scut imens adună foarte multă vegetaţie în condiţii de înaintare pe terenuri agricole. Fiind masiv şi destul de coborât, scutul seceră vegetaţia şi o stochează în spaţiul dintre el şi caroseria maşinii, inclusiv elementele pe care le acoperă, precum valva EGR sau toba de eşapament.
Deoarece vorbim de motorizări diesel, acestea operează periodic cicluri de regenerate a filtrului de particule DPF, care ridică foarte mult temperatura în zona acestuia şi a eşapamentului alăturat. Iar într-un asemenea caz, avem toate condiţiile pentru ca vegetaţia uscată adunată de acest scut să ia foc. Aceste incendii izbucnesc de obicei după ce maşina iese la un drum unde poate prinde o viteză un pic mai mare, ca ciclul de regenerare să înceapă. Şi se întâmplă adeseori că până şoferul observă incendiul, vegetaţia arzândă ajunge deja să topească plasticul din jur, conductele de motorină, ba chiar şi plasticele care duc spre compartimentul motor. Şi întrucât survine şi o scurgere de lichide cu potenţial de întreţinere a focului, lichidarea incendiului cu un stingător simplu devine practic imposibilă.
Foto: Imagine creată de cei din comunitatea Dacia Duster Trails & Technical, cu afişarea scutului problematic şi codului acestuia: 98.041
Când cei din comunitatea Duster au identificat această problemă, iniţial intuitiv, au comunicat celor din grupul lor despre acest risc şi au bătut pe la uşile producătorilor în încercarea de a-i convinge să aducă pe piaţă un scut mai mic şi mai sigur. Pe atunci, preocuparea acestor pasionaţi era mai mult de offroad, iar riscul de incendiul era oarecum intuit, fără vreo certitudine. Însă ulterior, noi şi noi incendii, au confirmat că e vorba de un risc cât se poate de real. În mod normal, un asemenea scut ar trebui să nu depăşească suprafaţă protecţiei pe care o are maşina între tobă şi caroserie, or, fiind mai mic, acumulează mai puţină vegetaţie, iar acea protecţie a caroseriei va servi drept asigurare pentru limitarea riscului extinderii unei eventuale aprinderi de acumulare vegetaţie.
Acum mai puţin de doi ani, un asemenea scut, creat cu ajutorul gratuit şi sfaturile celor din comunitatea pasionaţilor de Dacia Duster a apărut pe piaţă, respectând aceşti parametri. Atunci cei de acolo au încercat să-i convingă pe proprietari să renunţe la scuturile mari nesigure, în favoarea unuia mai mic, întrucât acesta deja există. Între timp, devenise şi tot mai clar că anume scutul e cauza acestor incendii, iar cei din comunitatea Dacia Duster Trails & Technical au încercat să-şi avertizeze de mai multe ori membrii, dar şi pasionaţii auto din alte ţări, pentru a renunţa la scuturile problematice şi a evita acest risc.
Foto: Scutul mai mic şi mai sigur, creat cu ajutorul pasionaţilor de Duster din România, care se fixează de ţeava de eşapament şi e gândit pentru ventilare şi evitare a acumulărilor de vegetaţie
Cazul recent, însă, a adus o nouă nuanţă în această istorie. Proprietarul cumpărase maşina la mâna a doua şi ştia că are acel tip de scut problematic instalat de fostul posesor, dar el, ca şi mulţi alţi proprietari de Duster care ştiu deja de problemă, considerau că dacă ai grijă să cureţi cu regularitate spaţiul de lângă scut de vegetaţie, minimizezi acest risc de incendiu. Paradoxul e că Dusterul care a luat foc acum fusese curăţat înainte de acea ieşire. Prin urmare, a fost suficientă doar înaintarea pe parcursul unei singure zile, ca să se acumuleze suficient de multă vegetaţie, iar în combinaţie cu regenerarea DPF declanşată de maşină, incendiul s-a produs.
Foto: Primele minute ale incendiului recent
De această dată proprietarul, Tiberiu, a vrut să-şi facă public cazul său, chiar dacă maşina sa a ars complet şi nu avea asigurare CASCO, pentru a-i ajuta pe alţi proprietari să nu repete greşeala sa de a considera că o curăţare periodică a scutului problematic poate evita riscul.
Acesta descrie că mergea cu viteză mai mare pe drum de câmp, când a simţit că puterea motorului dispare. A oprit şi a încercat să-l pornească din nou, fără succes, iar soţia sa a ieşit din maşină, abia atunci văzând flacăra dedesubt. Tiberiu avea un stingător funcţional şi a încercat să-l folosească, dar acesta a fost de departe insuficient faţă de răspândirea flăcărilor. A fost nevoie de intervenţia a două tractoare, folosindu-se un extinctor mai mare, agricol, dar şi apa din cisterna unuia. Oricum, Dusterul a ars complet până atunci.
Acest caz îi face pe cei din comunitatea Dacia Duster Trails & Technical să tragă un semnal de alarmă şi mai sonor, făcând apel la toţi proprietarii de Dustere să-şi demonteze aceste scuturi periculoase de pe maşinile lor. Fără el, maşina din fabrică n-ar avea aceste probleme, însă mulţi tot şi-ar dori o protecţie suplimentară la valva EGR, prin urmare recomandarea lor e să se opteze pentru un scut mai mic şi mai sus poziţionat, care nu acumulează vegetaţie şi nu depăşeşte zona de protecţie termică a caroseriei maşinii.
Şi gândindu-ne câte Dustere sunt exploatate muncind în asemenea mod, pe terenuri agricole sau cu alte scopuri, dar pe drumuri cu vegetaţie, e un semnal de alarmă despre care ar trebui să cunoască toţi, inclusiv şi cei care cumpără un exemplar la mâna a doua şi nici nu ştiu cu exactitate dacă au un asemenea scut montat sau nu.