MG Bee e o maşină electrică uşoară, cu cutie manuală, care promite savoare în condus, dar care îşi încarcă bateria o veşnicie
23 Septembrie 2023, 16:27 Redacţia PiataAuto.md
Maşinile electrice moderne nu duc lipsă de performanţă, dar majoritatea sunt mult mai grele decât modelele sportive joviale de cândva. Şi pentru că electromotoarele au o plajă atât de largă de turaţii unde pot livra acelaşi cuplu, a dispărut aproape cu totul necesitatea unei cutii de viteze la electrice, acestea fiind înlocuite de un reductor. Doar unele modele precum Porsche Taycan au cutii cu doar două trepte. Dar cei de la Frontline Cars din Marea Britanie s-au gândit că ar fi loc de o maşină electrică uşoară, care să aibă o cutie de viteze manuală, pentru a păstra senzaţia de altă dată. Şi au creat noul MG Bee electric.
Maşina se bazează pe modelul britanic clasic MG MGB, una din cele mai uşoare, simple şi totodată plăcute în condus maşini sport. Aşa că aceştia au instalat o cutie de viteze de pe Mazda MX-5 şi au cuplat-o cu un electromotor. Deci, chiar dacă există un electromotor, în condus va trebui să apeşi ambreiajul şi să schimbi treptele. Partea bizară e că nu neapărat va fi nevoie să o faci, pentru că, teoretic, te poţi porni cu a treia dacă vrei. Şi tot teoretic, poţi lua piciorul de pe ambreiaj, fără să apeşi acceleraţia, iar maşina să stea nemişcată, după care apeşi pedala de acceleraţie şi demarezi. Deci, ambreiajul şi schimbătorul de viteze e un soi de relicvă aici doar de dragul ataşamentului pentru cutia manuală, nu că ar fi nevoie cu adevărat de el.
La fel de frumos e că maşina a rămas super uşoară, cântărind doar 1.122 kg! Deci, se va ţine excelent în viraje, în mod natural, chiar dacă o bună parte din baterie e pusă sub capotă. Bateria, apropo, însumează 40 kWh, deci nu foarte mult, iar autonomia e de 140 mile, sau 225 km.
Ar fi frumos să spunem că, deoarece bateria are doar 40 kWh, o poţi încărca la o priză fast charge, cu vreo 150 kW putere, cât ai clipi, în vreo 10-15 minute. Dar nu e aşa. Cei de la Frontline au pus doar un încărcător Type 2 lent ca melcul pe ea, care acceptă doar 7 kW putere maximă, iar în practică încărcarea de la 0 la 100% va dura tocmai 7 ore! Se pare că nu doar maşina e retro aici, ci şi tehnologiile!
Acceleraţia de la 0 la 100 km/h va fi similară cu cea de pe MGB-ul original, zic creatorii săi, situându-se la 8,8 secunde, datorită electromotorului de 220 Nm. Puterea motorului nu e anunţată, dar e indicat un raport de 112 CP per tonă, iar ştiind că maşina are 1,12 tone, putem deduce cu uşurinţă că e vorba de 100 CP. Viteza maximă e de 120 mile la oră, adică 193 km/h.
Aşadar, cei care nu sunt prea încântaţi de 500-800 CP sau mai mult pe maşinile electrice noi, sau chiar peste 1.000 CP, plângându-se de greutatea mare a acestora, au acum o alternativă, care e mult mai uşoară, care vine şi cu cutie manuală, dar care vine cu mari limitări la autonomie şi timpul uriaş de încărcare. Dar, poate are ea un secret pe care nu l-am prins noi din prima e maşina britanică perfectă pentru a te porni undeva, ca apoi să suni acasă şi să spui că blestemata aia de maşină electrică a rămas iar fără baterie, şi întrucât încărcarea durează 7 ore, n-ai ce face decât să intri într-un pub şi să te porneşti mai departe a doua zi dimineaţă. Asta e singura explicaţie pentru care cineva ar mai cumpăra în anul 2023 o maşină electrică, care se încărcă în 7 ore în cea mai rapidă variantă de încărcare a sa. Pentru că dacă pub-ul e vechi şi dă doar 2-3 kW, mai stai o zi acolo, mai cunoşti lumea din sat, mai mergi în ospeţie, până e gata bateria.